ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج بلند حملات شیمیایی به مدارس ایران همزمان با اعتراضات در مقابل آموزش و پرورش

مسموم‌سازی دانش‌آموزان عمدتا دختر در مدارس ایران ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. در حالی که والدین روز شنبه ۱۳ اسفند در اعتراض مقابل ادارات آموزش و پرورش جمع شده بودند، اخبار حمله شیمیایی به ده‌ها مدرسه منتشر شد.

روز شنبه ۱۳ اسفند، گروهی از شهروندان معترض و والدین دانش‌آموزان در ایران مقابل ساختمان‌های آموزش و پرورش در شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، کرمانشاه و اردبیل تجمع کردند. در این تجمعات که با سرکوب نیروهای امنیتی همراه بود، معترضان علیه مسموم‌سازی دانش‌آموزان دختر و همچنین علی خامنه‌ای و نظام جمهوری اسلامی هم شعار دارند. همزمان گزارش‌ها و فیلم‌هایی از جملات جدید شیمیایی به مدارس در شهرهای محتلف منتشر شد. از تهران، صفادشت و شهریار (در نزدیکی تهران)، کوار در استان فارس، قم، کرج، لاهیجان، کرمانشاه، رشت، ارومیه، تبریز و بروجرد فیلم و گزارش منتشر شده است.

اعتراضات روز ۱۳ اسفند نسبت به مسموم‌سازی دانش‌آموزان با بازداشت ده‌ها نفر در شهرهای مختلف همراه بود. یکی از فیلم‌هایی که از تجمعات تهران منتشر شده نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی به والدین دانش‌آموزان و معترضان حمله می‌کنند.

در تهران روز شنبه در مقابل اداره آموزش و پرورش منطقه دو تهران شعار «مرگ بر طالبان، چه ایران چه افغان» سر داده شد. مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش منطقه هشت تهران شعار «بچه‌هامون رو کُشتند به جاش آخوند گذاشتند» سر داده شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در مقابل آموزش و پروش منطقه پنج تهران هم تجمع برگزار شد.

تجمع اعتراضی به حملات شیمیایی/بیولوژیک در برابر اداره کل آموزش و پرورش اصفهان هم برگزار شد و معترضات با شعار دادند: «امنیت مدارس حق مسلم ماست» «مدیر آموزشی بیدار شو/ بیدار شو» «مسئول بی‌کفایت! کجایی کجایی».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

اردبیل هم روز شنبه شاهد تجمع والدین در مقابل ساختمان اداره‌‌کل آموزش و پرورش این شهر بود.

در اصفهان نیز در تجمع مقابل ساختمان آموزش و پرورش شعار «اسید پاشی، مسمومیت، هر دو یک جنایت» سر داده شد.

همزمان با این رویدادها، گزارش‌های متعددی از حملات شیمیایی به مدارس منتشر شده است. رسانه‌های داخلی از صبح برخی از این اخبار را منتشر کرده‌اند. از جمله از ارومیه خبر رسیده که دانش‌آموزان مدرسه «شاهد نورالزهرا» مسموم شده‌اند. خبرگزاری تسنیم نوشته که ۳۰ دانش‌آموز این مدرسه دارای علایم مسمومیت بوده‌اند که با اتوبوس آمبولانس به مراکز درمانی سطح شهر انتقال داده شدند.

علی حجرگشت مدیرکل آموزش و پرورش استان البرز هم به خبرگزاری مهر گفته است که تعدادی از دانش‌آموزان یکی از مدارس کرج احساس مسمومیت کرده ‌اند. بر اساس این گزارش اورژانس به این مدرسه اعزام شده است.

سخنگوی اداره کل آموزش و پرورش استان فارس نیز خبر از مسمومیت جمعی از دانش‌آموزان یکی از مدارس شهرستان «کوار» داده و گفته این دانش‌آموزان دچارضعف و سرگیجه شدند. تسنیم از قول حمیدرضا شعبانی گفته صبح امروز ۲۷ نفر از دانش آموزان یکی از مدارس در شهرستان کوار با علائم حالت تهوع، ضعف و سرگیجه مواجه شدند که سریعا توسط آمبولانس‌های اورژانس به بیمارستان اعزام شدند. او اسمی از مدرسه و مقطع تحصیلی دانش‌آموزان نبرده است اما گفته حال عمومی این دانش‌آموزان خوب گزارش شده است و «مسئولان در محل حضور دارند و در حال بررسی موضوع به صورت دقیق هستند».

در نمونه‌ای دیگر دانش‌آموزان دو مدرسه در منطقه صفادشت در شهرستان ملارد استان تهران هم روز شنبه ۱۳ اسفند دچار مسمومیت شده‌اند. نام این دو مدرسه دبیرستان عصمت و دبستان حجت گزارش شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

علاوه بر این مدارس، فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی خبر از مسمومیت دانش‌آموزان در مدارس دیگری هم می‌دهند.

حساب ۱۵۰۰ تصویر فهرستی از مدارسی که در آنها مسموم‌سازی گزارش شده را منتشر کرده که عبارتند از:

۱. مدرسه‌ دخترانه‌ رضوان کرمانشاه ۲. مدرسه‌ دخترانه‌ تدین اردبیل ۳. مدرسه‌ پسرانه‌ کار و دانش کرج ۴. مدرسه‌ دخترانه‌ فاطمه زهرا کوار ۵. مدرسه‌ دخترانه‌ی تاج‌گردون لاهیجان، ۶.مدرسه‌ دخترانه‌ ‌طباطبایی لاهیجان ۷. مدرسه‌ دخترانه‌ حمزه رفعتی رشت ۸. مدرسه‌ دخترانه‌ باقرالعلوم اسلامشهر ۹. مدرسه‌ دخترانه‌ امامت پاکدشت ۱۰. مدرسه‌ دخترانه‌ ام‌ابیها اسلامشهر ۱۱. مدرسه‌ دخترانه‌ اسدآبادی تهران ۱۲. مدرسه‌ دخترانه‌ امام هادی تهران، ۱۳. مدرسه‌ دخترانه‌ی نورفرهنگ تهران ۱۴. مدرسه‌ دخترانه‌ هنرستان پاسداران تهران ۱۵. مدرسه‌ دخترانه‌ نواب صفوی تهران ۱۶. مدرسه‌ دخترانه‌ نورالزهرا ارومیه ۱۷. مدرسه‌ دخترانه‌ مهاجر کرج ۱۸. مدرسه‌ دخترانه‌ ولیعصر زنجان ۱۹. مدرسه‌ دخترانه‌ نرجس ارومیه،
۲۰. مدرسه‌ دخترانه‌ مرتضی‌محمدی پرند ۲۱. مدرسه‌ دخترانه‌ نفیس پرند ۲۲. مدرسه‌ دخترانه‌ توحید لاهیجان ۲۳. مدرسه‌ دخترانه‌ کتابچی کاشان ۲۴. مدرسه‌ی پسرانه‌ طباطبایی کرج ۲۵. مدرسه‌ دخترانه‌ فدک شهریار ۲۶. مدرسه‌ دخترانه‌ جوادالائمه نسیم‌شهر، ۲۷. مدرسه‌ دخترانه‌ عصمت صفادشت ۲۸. مدرسه‌ دخترانه‌ فاطمه زهرا کبودراهنگ همدان ۲۹. مدرسه‌ دخترانه‌ دارالزهرا قم ۳۰. مدرسه‌ دخترانه‌ کاشانی محلات ۳۱. مدرسه‌ دخترانه‌ فرزانگان نسیم‌شهر ۳۲. مدرسه‌ دخترانه‌ الغدیر پاکدشت ۳۳. مدرسه‌ دخترانه‌ بهار پاکدشت، ۳۴. مدرسه‌ دخترانه‌ اسدیان اسلامشهر ۳۵. مدرسه‌ دخترانه‌ معصومه تبریز ۳۶. مدرسه‌ دخترانه‌ علاقبندیان همدان ۳۷. مدرسه‌ دخترانه‌ اعتمادفرد تهران ۳۸. مدرسه‌ دخترانه‌ توحید شهریار ۳۹. مدرسه‌ دخترانه‌ حجت صفادشت ۴۰. مدرسه‌ دخترانه‌ مریم بروجرد، ۱. مدرسه دخترانه‌ فرزانگان کرمانشاه ۴۲. مدرسه دخترانه‌ مائده ارومیه ۴۳. مدرسه دخترانه‌ هاجر هفتکل ۴۴. مدرسه دخترانه‌ شاهد ارومیه ۴۵. مدرسه‌ دخترانه‌ معصومه کرمانشاه ۴۶. مدرسه‌ دخترانه‌ صدیقه اسلامشهر ۴۷. مدرسه‌ دخترانه‌ باغ مهر تهران

این فهرست تا ساعت ۱۵ بعدازظهر روز شنبه تهیه شده است و ممکن است به آن افزوده شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان از کشته شدن یک دانش‌آموز دختر به دلیل حملات شیمایی خبر داده است. گزارشی که مستقلا از سوی زمانه قابل تایید نیست.

همچنین فیلمی از مدرسه رضوان در کرج نشان می‌دهد که دو دختر دانش‌آموز با خشونت ماموران بازداشت شده‌اند.

انکار حکومت

همزمان با این رویدادها مقامات حکومت ایران همچنان در انکار به سر می‌برند و اراده‌ای برای پیگیری موضوع دیده نمی‌شود. در یک نمونه از این اظهار نظرها، احمد کریمی اصفهانی، عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی، در واکنش به مسمومیت دانش‌آموزان گفته است:

در اصل موضوع بحث دارم که این مسمومیت‌ها اصلا واقعیت داشته باشد. این‌ها اثبات نشده است و صرفا در فضای مجازی است. دشمنان مسمومیت‌سازی و کشته‌سازی می‌کنند. تا یک نفر عطسه می‌کند، مسئولان باید پاسخ بدهند.

کریمی اصفهانی به رویداد ۲۴ که از او پرسیده «مدرسه به مدرسه و استان به استان دانش‌آموزان در حال مسموم شدن هستند»، گفته است:

کدام مدرسه؟ کجا اثبات شده است؟ این‌ها اثبات نشده است و صرفا در فضای مجازی است و اصلا مساله خاصی نیست. نباید دنبال هر دروغی بدوییم.

 او کل مسموم‌سازی دانش‌آموزان را زیر سوال برده و گفته است:

من در اصل موضوع بحث دارم که این مسمومیت‌ها اصلا واقعیت ندارد. من اساسا به اصل موضوع اعقتادی ندارم و به نظرم یک توطئه‌ای است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود.

فراخوان‌های اعتراض

همزمان با شدت گرفتن حملات شیمیایی به مدارس در ایران، شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران برای تجمع در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند فراخوان داده است. در این فراخوان از معلمان و کنشگران دعوت شده که «برای دفاع از حریم آموزش و مطالبات برحق معلمان به ویژه اعتراض به مسمومیت دانش‌آموزان دختر در سه ماه اخیر» سه‌شنبه ۱۶ اسفند، ساعت ۱۰ صبح در تهران مقابل مجلس، در مراکز استان‌ها مقابل اداره کل آموزش ‌پرورش، در مراکز استان‌ها مقابل اداره کل آموزش ‌پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ادارات آموزش و پرورش تجمع کنند.

در پاسخ به این فراخوان دانشجویان متحد از فراخوان تجمع ۱۶ اسفند شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران حمایت کرده است. این نهاد صنفی نوشته موج بنیادگرایی را تنها صفوف متشکل و به هم پیوسته‌ی جامعه مدنی متوقف می‌کند.

این نهاد تاکید کرده که «در برابر حملات شیمیایی بنیادگرایان به مدارس دخترانه که بیش از یک قرن مبارزات زنان ایران برای حق تحصیل را نشانه رفته است؛ ابتکارات نهادهای مستقل مدنی برای مقابله با آن چراغ امیدی است که الهام‌بخش سایر کنش‌ها و مقاومت‌ها خواهد بود.»

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.