ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضاییه جمهوری اسلامی شش زندانی عرب را به اعدام محکوم کرد

دستگاه قضایی جمهوری اسلامی علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غیبشاوی و سالم موسوی را که در سال ۱۳۹۷ بازداشت شدند، به اتهام «عضویت در حرکه النضاله العربی لتحریر احواز» به اعدام محکوم کرد.

مرکز رسانه ای قوه قضاییه جمهوری اسلامی صبح ۱۵ اسفند از صدور حکم اعدام برای شش زندانی عرب اهوازی خبر داد.

بنا بر این گزارش قوه قضاییه جمهوری اسلامی علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غیبشاوی و سالم موسوی به دلیل عضویت در «شاخه نظامی حرکه النضال» و «مشارکت در عملیات تروریستی» محاکمه و به اعدام محکوم شده‌اند.

پیش از این در بهمن امسال برخی از فعالان اهواز از صدور حکم برای این شش زندانی خبر داده بودند.

هرانا، ارگان مجموعه فعالان حقوق بشر ایران زمان بازداشت این شش زندانی را «اواسط زمستان ۱۳۹۷»، همزمان با گسترده‌تر شدن اعتراضات کارگری در استان خوزستان گزارش کرد.

در رأی صادر شده علیه این زندانیان که به مانند دیگر زندانیان سیاسی و مدنی در یک فرایند غیرشفاف و ناعادلانه محاکمه شدند، علی مجدم و محمدرضا مقدم به «سرکردگی و عضویت در گروه باغی شاخه نظامی گروهک تروریستی حرکة النضال العربی داخل ایران، به جهت مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران» و معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی به «عضویت در گروه باغی شاخه داخلی گروهک تروریستی حرکة النضال العربی، به جهت مقابله مسلحانه با اساس نظام جمهوری اسلامی ایران از طریق اقدامات تروریستی» متهم و به استناد همین اتهام به اعدام محکوم شده‌اند.

دادگاه انقلاب اهواز رأی صادر شده را غیرقطعی و قابل تجدیدنظر در دیوان عالی قضایی اعلام کرده است.

دستگاه قضایی و نهادهای امنیتی ایران متهمان محکوم شده به اعدام این پرونده را به «ترور» علی صالحی مجد و یونس بحری، دو عضو بسیج و الله‌صفر نظری و محمدرضا رفیعی‌نسب، فرمانده و سرباز نیروی انتظامی در بندر خمینی متهم کرده است.

رسانه‌های داخلی ایران بهمن ماه ۱۳۹۷ از بازداشت ۹ تن به اتهام دست داشتن در «ترور» دو بسیجی در آبادان و دو پلیس در ماهشهر خبر دادند اما هویت بازداشت شدگان را فاش نکردند.

زمان قتل دو عضو بسیج سپاه پاسداران به روایت فرماندهی وقت نیروی انتظامی ۲۱ آبان ۱۳۹۷ و دو عضو نیروی انتظامی هم ششم بهمن همان سال بوده است.

سرکوب همیشگی عرب‌ها در ایران

در گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه از فرج الله چعب (حبیب اسیود) به عنوان یکی از رهبران حرکه النضاله العربی لتحریر الاحواز (جنبش عربی برای آزادی اهواز) به عنوان رابط با متهمان محکوم شده به اعدام نیز نام برده شده است.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در پاییز ۱۳۹۹ حبیب اسیود را از ترکیه ربودند و به ایران منتقل کردند.

او در بازداشتگاه تحت شکنجه به اعتراف اجباری مجبور و در چند جلسه محاکمه شد. نماینده دادستان برای حبیب اسیود که شهروندی سوئد را هم دارد، اشد مجازات را درخواست کرده است.

حرکه النضاله العربی لتحریر الاحواز یک گروه جدایی خواه است. جمهوری اسلامی ایران این گروه را به نزدیکی به عربستان سعودی متهم می‌کند و بر بنیاد گزارش پلیس دانمارک، برای ترور برخی از اعضای آن این کشور اقدام کرده است.

عرب‌های اهواز (احوازی) در ایران از دهه ۷۰ خورشیدی، در زمان ریاست جمهوری محمد خاتمی از یک برنامه امنیتی برای تغییر بافت جمعیتی در مناطقی از استان خوزستان خبر دادند. ایران این ادعا را رد کرده اما در سه دهه گذشته فعالان عرب را با زندان، شکنجه و اعدام مجازات کرده است.

در گزارش مرکز رسانه ای قوه قضاییه شش متهم محکوم شده به اعدام و حرکه النضال به «اختلاف افکنی در میان اقوام» هم متهم شده‌اند.

استان خوزستان در دهه ۸۰ و ۹۰ خورشیدی از مهمترین کانون های اعتراضات صنفی، محیط زیستی و هویتی بود. در اردی‌بهشت ۱۴۰۱ شورش گرسنگان از برخی شهرهای خوزستان آغاز شد. پیش از آن نیز اعتراضات گسترده ای در تابستان ۱۴۰۰ نسبت به سیاست‌های تقسیم منابع آبی در بسیاری از شهرهای خوزستان رخ داده بود.

در آبان ۱۳۹۸ ماهشهر در استان خوزستان یکی از خونین ترین سرکوب ها را تجربه کرد که با‌گذشت بیش از سه سال از زمان وقوع آن هنوز تمامی ابعاد این سرکوب روشن نشده است.

سال ۱۳۹۷ اعتراضات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران (فولاد اهواز) و نیشکر هفت تپه اهواز و شوش را به دو کانون اعتراضات کارگری رادیکال بدل کرد.

پیش از آن در دی ۱۳۹۶ اعتراضات به گرانی در شهرهای خوزستان گسترده گزارش شد.

تحمیل فقر، به حاشیه راندگی و تحقیر در رسانه‌های عمومی و عرب ستیزی پنهان در بخش حکومتی و غیرحکومتی ایران، عرب‌ها در استان خوزستان را به یکی از گروه‌های تحت ستم بدل کرده است.

دوم اسفند ۱۴۰۱ دستگاه قضایی ایران حسن عبیات، زندانی سیاسی که از سال ۱۳۹۰ حبس کرده بود را به اتهام عضویت در گروه‌های مخالف نظام اعدام کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.