ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

با بازگشت حزب «خوب» به ائتلاف ضداردوغان، قلیچداراوغلو نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه شد

شش حزب اپوزیسیون بر نقشه‌ی راه ۱۱ ماده‌ای برای گذار به «نظام پارلمانی تقویت‌شده» توافق کرده اند و در صورت پیروزی در انتخابات، رهبران حزب‌های اپوزیسیون به عنوان «معاون رئیس جمهوری» در دوره گذار نقش ایفا خواهند کرد.

ائتلاف شش‌حزبی‌ای که برای بیرون راندن رجب طیب اردوغان از قدرت در ترکیه تشکیل شده است، با شعار «در اتحاد پیروز خواهیم شد» رسماً وارد رقابت‌های انتخاباتی ترکیه شد. کمال قلیچداراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌ خلق ترکیه (ج ه پ) نامزد ریاست‌جمهوری این ائتلاف است که خود را «ائتلاف ملت» نامیده‌اند.

ائتلاف شش‌گانه متشکل از کمال قلیچداراوغلو رهبر حزب جمهوری‌ خلق، مرال آکشنر رهبر حزب خوب (نیک)، علی باباجان رهبر حزب دموکراسی و پیشرفت، احمد داود اوغلو رهبر حزب آینده، گولتکین اویصال رهبر حزب دموکراسی و تمل کاراملا اوغلو رهبر حزب سعادت است.

جمعه گذشته حزب راست‌گرای خوب از ائتلاف خارج شد و رهبر آن آکشنر اعلام کرد که نامزدهای پیشنهادی حزب او برای انتخابات ریاست جمهوری، اکرم امام‌اوغلو و منصور یاواش، شهردارهای استانبول و آنکارا بودند اما پنج حزب دیگر ائتلاف آن‌ها را نپذیرفتند.

اما امروز دوشنبه ششم مارس / ۱۵ اسفند پس از مذاکراتی طولانی، قرار شد در صورت پیروزی ائتلاف، امام‌اوغلو و یاواش به عنوان معاونان رئیس‌جمهوری در زمان مورد نظر رئیس جمهوری احتمالی و با وظایف معین در نظر گرفته شوند.

قلیچداراوغلو در خانواده‌ای علوی با هفت فرزند به دنیا آمد و تنها فرزندی است که تحصیلات دانشگاهی را به پایان رساند. کُردها نیز به او نظر مثبتی دارند. امیدهای مخالفان رجب طیب اردوغان برای بیرون راندن او از قدرت پس از بیش از دو دهه قوت گرفته است.

رهبر ج ه پ اعلام کرد که شش حزب اپوزیسیون بر نقشه‌ی راه ۱۱ ماده‌ای برای گذار به «نظام پارلمانی تقویت‌شده» توافق کرده‌اند و رهبران احزاب اپوزیسیون به عنوان «معاون رئیس جمهوری» در دوره گذار نقش ایفا خواهند کرد. اردوغان در اصلاح قانون اساسی توانست نظام ترکیه را از نظامی پارلمانی به نظامی ریاستی بدل کند.

اپوزیسیون در انتخابات قبلی نتوانست مشکل جدی برای اردوغان ایجاد کند، اما محبوبیت اردوغان اکنون در میانه بحران هزینه‌های زندگی و پس از ناکارآمدی دولت در زلزله اخیر کاهش یافته است.

انتخابات همزمان ریاست‌جمهوری و پارلمانی ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ / ۱۴ مه برگزار خواهد شد، هرچند هنوز این تاریخ به طور رسمی اعلام نشده است. انتظار می‌رود در پایان این هفته تاریخ برگزاری به صورت رسمی اعلام شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.