ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تئاتر موزیکال هلندی «و آنگاه...» الهام گرفته از انقلاب ژینا

این نمایش موزیکال هلندی روایتی است الهام گرفته از انقلاب ژینا در ایران. این نمایش با نشان دادن قدرت زنانگی شهرزاد قصه‌گو می‌کوشد پیروزی قدرت زنانگی را بر استبداد نشان دهد.

نمایش موزیکال «و آنگاه …» که با الهام از جنبش رهایی‌بخش «زن، زندگی، آزادی» و  کتاب «هزار و یک شب» به روی صحنه رفته با این مونولوگ سارا، یکی از بازیگران آغاز می‌شود:

هزار و یک شب کتابی است پر از داستان‌های کهن شرقی که می‌توانید مانند رودخانه‌ای روان آن‌را بخوانید. آنها افسانه‌هایی هستند درباره زندگی، درباره تجربیاتی که امروز هم به کار می‌آیند، درباره قدرت کلمه، درباره زنان، درباره حسادت، درباره قدرت، درباره سرنوشت و درباره زمان‌هایی که می‌آیند و می‌روند.

این نمایش در زمانی اجرا می‌شود که جنبش «زن، زندگی، آزادی» در جریان است. سارا پس از گفتن درباره هزار و یک شب، ادامه می‌دهد: 

علت تظاهرات در ایران مرگ مهسا امینی ۲۲ ساله است. او در اواسط سپتامبر دستگیر شد. زیرا او به قوانین سختگیرانه پوشش اسلامی در کشورش پایبند نبود… 

چند روز پس از دستگیری، این زن کرد ایرانی به گفته یک شاهد عینی به‌دلیل بدرفتاری ماموران در حین دستگیری جان خود را از دست داد. یک سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید از زمان آغاز اعتراضات حداقل ۵۰۰ نفر کشته شده‌اند. هزاران معترض دستگیر شده‌اند. توجه داشته باشید، این در مورد روسری است. هزار و یک شب به وضعیت امروز ما مربوط است. هزار و یک شب درباره ماست.

انقلاب ژینا مرزهای ایران را در نوردید و هرمان فان فِین ( Herman van Veen) یکی از هنرمندان هلندی را نیز تحت تاثیر قرار داد و سبب شد او این نمایش موزیکال را بنویسد.

 پنج زن این نمایش را اجرا می‌کنند. بازیگران این نمایش هلندی و بلژیکی هستند به جز یکی از آنها که هلندی-ترک است و موهایی سیاه دارد. نام او در نمایش نعیمه است.

 نعیمه با خانواده‌اش از کشوری اسلامی به هلند مهاجرت کرده است. نعیمه آرزو دارد بازیگر شود اما پدرش به او اجازه بازیگری نمی‌دهد چون معتقد است دخترش نباید جلوی نامحرم برقصد. او پس از اتمام دبیرستان در یک مدرسه تئاتر  برای تمیز کردن و مرتب کردن دکوراسیون کار پیدا می‌کند. در این مدرسه می‌خواهند در نمایش آخر سال قصه هزار و یک شب را اجرا کنند و به دنبال نقش اول مناسبی برای شهرزاد می گردند. از آنجایی که نعیمه استعداد بازیگری خوبی دارد کارگردان این نمایش به او نقش اصلی را واگذار می‌کند. 

نعیمه با بازی در نقش شهرزاد ساختار پدرسالار و اسلامی خانواده‌اش را می‌شکند و حتی پدرش پس از اجرای نمایش متقاعد می‌شود که نعیمه راه درستی را انتخاب کرده است. 

 قصه لایه‌های دیگری نیز دارد. در بخش‌های از نمایش سارا برنامه می‌ریزد که در تظاهرات ایرانیان هلند و سازمان عفو بین‌الملل روبه‌روی سفارت ایران در شهر لاهه شرکت کند. 

گروهی از مخاطبان این نمایش تازه واردانی هستند که از کشورهای اسلامی به هلند آمده‌اند. گروه دیگر هلندی‌ها هستند. 

تصویری از سه بازیگر و خوانندههلندی: ویلمینه لیمبورخ، اسمه پیترز و لیکه میرز
ویلمینه لیمبورخ، اسمه پیترز ، سارا لیمانز و لیکه میرز - عکس از :lucien Papenhuizen
تصویری از بازیگران با شالی سفید در دستانشان
گاتان بوچز، سارا لیمانز، اسمه پیترز، لیکه میرز و ویلمینه لیمبورخ- عکس: Lucien Papenhuijzen
تصویری از بازیگران با شالهای نگارنگ
اسمه پیترز، گاتان بوچز، سارا لیمانز، لیکه میرز و ویلمینه لیمبورخ- عکس: Lucien Papenhuijzen
تصویری از رقص بازیگران هلندی گاتان بوچز، سارا لیمانز، اسمه پیترز، لیکه میرز و ویلمینه لیمبورخ با تعدادی از حضار
بازیگران و تعدای از حضار - عکس: Lucien Papenhuijzen
تصویری از چهار بازیگر در حال خواندن کتابی قرمز
لیکه میرز، سارا لیمانز، اسمه پیترز و ویلمینه لیمبورخ، عکس: Marinca Uyland
تصویری از گاتان بوچز، سارا لیمانز، اسمه پیترز، لیکه میرز و ویلمینه لیمبورخ
گاتان بوچز، سارا لیمانز، اسمه پیترز، لیکه میرز و ویلمینه لیمبورخ- عکس: Marinca Uyland
تصویری از سه بازیگر تئاتر و آنگاه که چادر سیاه به سر کرده اند
تصویری از سه بازیگر تئاتر «و آنگاه..». عکس: زمانه
پایین و بالا بگیرید و بکشید

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.