ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مردم زاهدان با شعار «آزادی» به خیابان‌ها آمدند

در یک‌صدوهفتادوششمین روز جنبش سراسری در ایران، مردم زاهدان با سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کردند. برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که از شعارهای مردم علیه رهبر جمهوری اسلامی جلوگیری شده است.

جمعه ۱۹ اسفندماه در بیست‌وسومین هفته پس از کشتار جمعه خونین زاهدان در ۸ مهرماه سال جاری، باز هم مردم معترض بلوچ پس از نماز جمعه به خیابان‌های زاهدان آمدند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند. آن‌ها فریاد می‌زدند: «آزادی، آزادی، آزادی»، « حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم نمی‌خوایم»، «برادر شهیدم خونت را پس می‌گیرم» و بنرهایی با مضامین «بگوییم براندازی مرکزگرایی، نه فروپاشی کنترل‌شده» و «نه سلطنت، دموکراسی ـ نه رهبری، آزادی برابری» در دست داشتند.

براساس گزارش‌های منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی، مردم زاهدان در حالی به خیابان‌ها آمدند که نیروهای امنیتی به شکل گسترده‌ای در این شهر و به‌ویژه در میدان سیلو، خیابان طباطبایی و خیابان خمینی حضور  داشتند. در اطراف خیابان‌های مسجد مکی و مصلی نیز بسیاری از لباس شخصی‌ها حضور داشتند.

اعتراضات مردم زاهدان جمعه ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

بنا به این گزارش‌ها، نیروهای لباس شخصی دست‌کم یک جوان بلوچ به نام محمد براهویی را هنگام بازگشت از مصلی به سوی خانه‌اش در خیابان خرمشهر بازداشت کردند.

جلوگیری از شعارهای مردم علیه علی خامنه‌ای

از نکته‌های قابل توجه در تظاهرات جمعه ۱۹ اسفند سر دادن شعارهای رادیکال‌تری همچون «ما همه اهل جنگیم، حیف که بی‌تفنگیم» بود.

همچنین کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» اعلام کرد که انتظامات مسجد مکی با بلندگو از مردم معترض می‌خواست که شعار «الله اکبر» و «آزادی مولوی مرادزهی (روحانی اهل سنت) و زندانیان سیاسی» را سر دهند.

این کانال تلگرامی افزود که پس از درخواست عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید)، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ۳۰ دی‌ماه از معترضان که علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار ندهند، انتظامات مسجد مکی با بلندگو تأکید می‌کرد که شعارهای براندازانه و یا علیه خامنه‌ای داده نشود. شبکه‌های دیگر، از جمله «فعالین بلوچ» نیز گزارش‌ها را تأیید کرده‌اند.

«رصد بلوچستان» افزود در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران از مسجد مکی یکی از خواسته‌های آن‌ها حذف شعارهای معترضان علیه خامنه‌ای بود.

این شبکه همچنین گفت انتظامات مسجد مکی تمامی پلاکاردهای سیاسی مردم را جمع کرده و تنها به پلاکاردهایی در داخل جمعیت و روبه‌روی مولانا عبدالحمید که توسط خود انتظامات نوشته شده بود اجازه نمایش داده بودند. در میان مردم حاضر در مصلی بیشتر شعارهای مذهبی و برای آزادی روحانیان اهل سنت به‌چشم می‌خورد.

به‌گزارش کانال تلگرامی «رصد بلوچستان» در این روز همچنین حاجی چنگیز نارویی و حمید گمشادزهی دو چهره نزدیک به سپاه پاسداران نیز در میان جمعیت دیده شدند.

مولوی عبدالحمید: رسیدگی به جمعه خونین زاهدان ناکافی است

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) در خطبه‌های نماز جمعه این هفته خود گفت:

در سیاست‌های داخلی و خارجی با بن‌بست روبه‌رو هستیم و تا زمانی که حقوق اقلیت‌ها، زنان و جوانان رعایت نشود، مشکلات حل نخواهد شد.

او با اشاره به پیگیری و مطالبه حقوق قربانیان و آسیب‌دیدگان جمعه خونین زاهدان، به رعایت حقوق بشر و حقوق مردم ایران و حقوق زنان در چارچوب قوانین بین‌المللی تأکید کرد و اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه را «ناکافی» خواند و گفت:

زنان و جوانان توانایی‌های بسیاری دارند که باید مورد توجه قرار بگیرند و نیاز به تحصیل علم و شغل و کار دارند. چه بسا زنان بسیاری هستند که دوش به دوش مردان کار می‌کنند و برخی سرپرست خانواده‌های خود هستند که باید حقوق برابری با مردان داشته باشند.

او به مشکل نداشتن شناسنامه بخشی از مردم بلوچ نیز اشاره کرد و گفت:

این مردم همه ایرانی هستند و آبا و اجدادشان در این سرزمین زندگی کردند و برای این خاک جنگیدند.

جمعه ۱۹ اسفند در شهر راسک سیستان و بلوچستان نیز فضا به‌شدت امنیتی بود و بر اساس گزارش‌های منتشرشده، نیروهای امنیتی و نظامی در مرکز این شهرستان به شکل گسترده‌ای حضور داشتند تا مانع تظاهرات مردم علیه جمهوری اسلامی شوند.

سیستان و بلوچستان در جریان جنبش سراسری جاری در ایران بیشترین کشته‌ها را داشته است.

«کمپین فعالین بلوچ» گفته است که در جمعه خونین زاهدان ۱۷ کودک کشته و ۱۵ نفر نابینا شدند.

بر پایه آمار رسمی شورای تأمین سیستان و بلوچستان ۳۵ نفر در این روز کشته شدند، اما فعالان بلوچ می‌گویند حدود ۱۰۰ نفر از قربانیان را شناسایی کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.