ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اعتراضات کارگری: تداوم یکشنه‌های اعتراضی بازنشستگان و تجمع کارگران بخش دولتی

بازنشستگان تأمین اجتماعی و صندوق فولاد در شش شهر، کارگران بخش دولتی در تهران و پرستاران در قزوین در اعتراض به وضعیت معیشتی تجمع کردند.

کارگران بخش دولتی در اعتراض به افزایش اندک دستمزد در بودجه سال ۱۴۰۲ مقابل ساختمان شورای نگهبان تجمع کردند. بازنشستگان هم در چند شهر بار دیگر به خیابان آمدند.

در اصفهان بازنشستگان صندوق حمایت از کارکنان فولاد در مقابل ساختمان این صندوق یک سفره خالی نمادین پهن کردند و شعار دادند: «سفره ما خالیه، وعده وعید کافیه». بازنشستگان معترض دست‌نوشته‌هایی که خواستار «تکمیل همسان‌سازی برای بازنشستگان فولاد»، «رفع مغایرت‌های قانونی» و «تسریع در پرداخت مطالبات قانونی» بودند را به همراه داشتند.

همزمان با تجمع بازنشستگان فولاد در اصفهان، بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز در چند شهر به خیابان آمدند. در استان خوزستان بازنشستگان کارگری در اهواز، شوش و شوشتر با راهپیمایی یا تجمع خواستار اجرای همسان‌سازی و افزایش حقوق دوره بازنشستگی، برخورداری از بیمه درمان کاملا رایگان و پرداخت عیدی برابر با شاغلان شدند.

در یک ویدئو از راهپیمایی بازنشستگان در اهواز، صدای شعار «گرانی، تورم، بلای جان مردم» به گوش می‌رسد. آن‌ها همچنین ابراهیم رئیسی، رئیس دولت جمهوری اسلامی را دروغگو خواندند و خواستار استعفای «وزیر بی‌لیاقت» تعاون، کار و رفاه اجتماعی شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در شوش هم بازنشستگان تامین اجتماعی در مقابل ساختمان این سازمان تجمع کردند. آن‌ها نیز پلاکاردهایی در دست داشتند که بر آن نوشته شده بود «همسان سازی حق مسلم ماست». این گروه معترض شعار دادند: «فقط کف خیابون به دست میاد حق‌مون».

بازنشستگان در شوشتر هم شعار دادند: «تا کی سرافکندگی، یا مرگ یا زندگی».

در کرمانشاه نیز ده‌ها بازنشسته تأمین اجتماعی یک سفره خالی نمادین را در خیابان پهن کردند و شعار دادند: «سوریه رو رها کن فکری به حال ما کن».

در یک ویدئو از کرمان نیز صدای بازنشستگان که خواستار استعفای میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی هستند، به گوش می‌رسد. بازنشستگان کرمانی همچنین شعار دادند: «میرهاشم موسوی این آخرین پیام است، این قشر بازنشسته آماده قیام است».

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بر اساس اظهارات مدیران کانون‌های بازنشستگان تامین اجتماعی بیش از ۶۵ درصد بازنشستگان درآمدی کمتر از خط فقر دارند. دولت ابراهیم رئیسی زمستان ۱۴۰۰ لایحه دایمی‌سازی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را از مجلس پس گرفت و در لایحه پیشنهادی امسال نیز اعتباری برای پرداخت بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی به سازمان تأمین اجتماعی پیش‌بینی نکرده است.

تجمع کارگران بخش دولتی

کارگران بخش دولتی هم در اعتراض به میزان افزایش دستمزد پیش‌بینی شده در لایحه بودجه مقابل ساختمان شورای نگهبان تجمع کردند. دولت در لایحه بودجه «حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در دستگاه‌های اجرایی» را هم به اندازه کارمندان بخش دولتی افزایش داده است. کارگران نهادهای دولتی اما معتقدند دستمزد آن‌ها باید بر اساس مصوبه شورای عالی کار تعیین شود.

بر اساس پیشنهاد دولت در لایحه بودجه حقوق کارکنان بخش دولتی در سال ۱۴۰۲، ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت. این میزان افزایش کمتر از نرخ رسمی تورم است که در بهمن ماه همچنان بالاتر از ۴۰ درصد گزارش شد.

کارگران نهادهای دولتی که به گفته خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا) کلاه‌زردهای وزارت نیرو و کارگران وزارت نفت بودند، خواستار حذف عبارت ««حقوق و دستمزد مشمولان قانون کار در دستگاه‌های اجرایی» از متن بند الف تبصره ۱۲ لایحه nv بودجه ۱۴۰۲ هستند.

تجمع پرستاران در قزوین

در قزوین نیز گروهی از پرستاران مقابل ساختمان استانداری تجمع کردند تا به پرداخت نشدن حقوق‌ و استثمار در محل کار اعتراض کنند. در یک ویدئو از تجمع پرستاران صدای آن‌ها که فریاد می‌زنند: «پرستار داد بزن حقت‌رو فریاد بزن» و ما «حقوقمون رو می‌خوایم، وعده وعید نمی‌خوایم» به گوش می‌رسد.

پرستاران در روزهای قبل نیز در چند شهر دیگر به نشانه اعتراض به دستمزد اندک، تاخیر در پرداخت دستمزد، استثمار خشن در محل کار، قراردادهای موقت و سودجویی شرکت‌های پیمانکاری تجمع کرده بودند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.