ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتخابات ماه مه در ترکیه: نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اردوغان از مخالفان عقب افتاده است

برخلاف انتظار زلزله ترکیه تأثیر چندانی در نتیجه انتخابات ندارد. تورم فزاینده و کاهش توانایی اردوغان در برقراری ارتباط با شهروندان مؤثرتر بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز نظرسنجی‌های جدید نشان می‌دهد که کمال قلیچ‌داراوغلو، رهبر حزب جمهوری‌خواه خلق و نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه،در انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه مه سال جاری بیش از ۱۰ درصد آرا از رجب طیب‌اردوغان جلو افتاده است.

این نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که ائتلاف احزاب اپوزیسیون موسوم به «اتحاد ملت»، حداقل ۶ درصد از حزب اسلام‌گرای عدالت و توسعه (AKP) اردوغان و متحدانش جلو افتاده و به این ترتیب پیشتاز رقابت‌ها در انتخابات پارلمانی ترکیه است. حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) که کردهای ترکیه را نمایندگی می‌کند به راحتی بیش از ۱۰ درصد آرا به دست می‌آورد و می‌تواند کرسی‌هایش در پارلمان را حفظ کند.   

 اردوغان به دلیل تورم بالا و افزایش هزینه‌های زندگی در ترکیه با بزرگ‌ترین چالش سیاسی در ۲۰ سال گذشته مواجه شده است. زلزله ماه گذشته ترکیه نیز وضع او را به خطر انداخته و بسیاری از زلزله‌زدگان از حزب عدالت و توسعه و اردوغان رویگردان شده‌اند.  

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری کشورش را رسماً ۱۴ ماه مه، یک ماه زودتر از زمان‌بندی قبلی، تعیین کرد. اردوغان جمعه ۱۹ اسفند در سخنانی پس از امضای حکم رسمی برگزاری انتخابات گفت:

مردم ما برای انتخاب رئیس جمهوری و نمایندگان خود در ۱۴ مه، پای صندوق‌های رأی خواهند رفت.

در انتخابات پیش روی نه تنها رهبری ترکیه و نحوه اداره کشور رقم می‌خورد، بلکه در اقتصاد ترکیه و همچنین در عرصه سیاست جهانی به ویژه در نقش ترکیه در جنگ اوکراین و همچنین در جایگاه این کشور در خاورمیانه هم اثرگذار است.   

ولفانگو پیکولی تحلیلگر مؤسسه Teneo به خبرگزاری رویترز گفت که ائتلاف اپوزیسیون باید یک جبهه متحد را در برابر اردوغان تشکیل دهد و بدیلی برای حل مشکلات ترکیه به رأی‌دهندگان ارائه کند. پیکولی در مصاحبه با رویترز گفت:  

صرفاً سرزنش اردوغان برای همه مشکلات ترکیه کافی نیست. انتخابات گذشته نشان داد که اردوغان یک مبارز فوق‌العاده است، اما اظهارات اخیرش نشان می‌دهد که او ارتباط عمومی و توانایی خود برای برقراری ارتباط با رأی‌دهندگان را از دست داده است.

یک نظرسنجی که ۸ مارس سال جاری انجام شده و نتایج آن شنبه گذشته توسط آکسوی ریسرچ منتشر شد نشان‌دهنده پیشتازی قلیچ‌دار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خواه خلق و نامزد مخالف اردوغان ۵۵ درصد از آرا را به دست می‌آورد. بر اساس این نظرسنجی ائتلاف «اتحاد ملت» ۴۴,۱ درصد از آرا را از آن خود خواهد کرد. حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) ۱۰,۱ درصد از آرا را به دست می‌آورد و حزب عدالت و توسعه و متحدان ناسیونالیست آن با هم ۳۸,۲ درصد از آرا را به دست می‌آورند.

در نظرسنجی دیگری که ۶ و ۷ مارس انجام شد قلیچ‌دار اوغلو ۵۵,۱ درصد از آرا و اردوغان ۴۴,۹ درصد از آرا را به دست می‌آورند. بر اساس این نظرسنجی حزب جمهوری خواه خلق (CHP) با ۳۱,۸ درصد از آرا از حزب عدالت و توسعه با ۳۱ درصد از آرا جلو می‌افتد. ائتلاف «اتحاد ملت» در این نطرسنجی ۴۳,۵ درصد از آرا و حزب دموکراتیک خلق‌ها (HDP) ۱۱,۳ درصد از آرا را به دست آوردند. حزب عدالت و توسعه و متحدان ناسیونالیست آن با هم ۳۷,۵ درصد از آرا را کسب کردند.

 به نظر می‌رسد که زلزله ترکیه تأثیر اندکی بر محبوبیت حزب عدالت و توسعه داشته است. در نظرسنجی متروپول ۳۴,۴ درصد از مردم دولت را مسئول خسارات ناشی از زلزله و ۲۶,۹ درصد پیمانکاران را مقصر دانسته‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فرهاد - فرهادیان

    اردوغان سیاستمداری متعلق به گذشته است تمام اندیشه هایش را طی این مدت بکار بسته است دیگر هیچ چیزی برای افزودن بر اقتصاد و سیاست ترکیه ندارد قانون اثبات شده ی اقتصاد است که سیاستمدار حداکثر 10 سال می تواند با ایده های نو و شاداب برنامه هایش را برای پیشرفت جامعه عملی نماید اردوغان سالهاست که به آخر خط رسیده و بهتر است سیاستمدارها قبل از اخراج توسط مردم خودشان درب خروچ را خودشان انتخاب کنند لذا یا اردوغان مجبور است به نتایج انتخابات تن داده و اخراج شود یا اینکه با تقلب همچنان مقامش را حفظ کند . که اوضاع ترکیه را کودتائی می کند