ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

الشرق الاوسط: جمهوری اسلامی پس از برقراری روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی می‌خواهد روابط خود با مصر را هم بیشتر کند

یک منبع آگاه مصری گفته است که اختلاف‌ها با ایران در حد عربستان سعودی نیست مگر حمایت‌های جمهوری اسلامی از نیروهای نیابتی‌اش و دخالت در امور داخلی کشورهای عربی.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز گذشته، دوشنبه ۲۲ اسفند در مورد روابط ایران و مصر گفت «مصر کشور مهمی در منطقه است و منطقه به هم‌افزایی ایران و مصر نیازمند است». او افزود:

در ارتباط با مصر معتقد به برداشتن گام‌های جدیدی برای ارتقای روابط هستیم، ولی همان‌طور که می‌دانید روابط بین کشورها در یک مسیر دوجانبه است و باید دید اراده کشور مقابل در چه مسیری است‌.

این سخنان سه روز پس از امضای بیانیه ازسرگیری روابط ایران و عربستان توسط علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی، مساعد بن محمد العبیان همتای سعودی او و وانگ یی وزیر امور خارجه چین در پکن بیان می‌شود. امضای این توافق‌نامه پس از هفت سال خصومت صورت گرفت؛ هفت سالی که ثبات و امنیت خلیج فارس را به‌خطر انداخته و به تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه از یمن تا سوریه کمک کرده بود.

در پی این سخنان سخنگوی وزارت خارجه ایران، روزنامه «الشرق الاوسط» به‌دنبال دریافت نظر وزارت خارجه مصر در این‌باره و ارزیابی قاهره از درخواست تهران برای از سرگیری روابط بود، اما این امر میسر نشد. با این حال یک منبع آگاه مصری مرتبط با این موضوع به «الشرق الاوسط» گفت: «کانال‌های ارتباطی قاهره و تهران در چارچوب محافل ویژه متوقف نشده است» و ایران «احترام فراوان خود به مصر و رهبران سیاسی آن را ابراز کرده است».

این منبع ضمن اشاره به این‌که «پیش‌بینی زمان برداشتن گام سیاسی در مسیر از سرگیری روابط و سرعت واکنش مصر به پیشنهاد ایران دشوار است»، تأکید کرد:

هیچ نکته مهمی در اختلاف‌های دو طرف وجود ندارد به‌استثنای حمایت تهران از حماس و جهاد اسلامی و اصل کلی عدم دخالت در امور داخلی کشورهای عربی و مسائل مربوط به امنیت ملی مصر و جهان عرب.

از سوی دیگر محمد العرابی، وزیر امور خارجه پیشین مصر و رئیس شورای امور خارجه این کشور، به «الشرق الاوسط» گفت:

موضوعات تعیین‌کننده در روابط مصر و ایران با دیگران متفاوت است و در حال حاضر این موارد عادی تلقی می‌شوند و ما مدت‌های طولانی است که کاردار با درجه سفیر داریم.

او با بیان این‌که در حال حاضر نیاز راهبردی برای تسریع گام‌ها در جهت توسعه روابط وجود ندارد، تأکید کرد که ایران نقش بزرگی در منطقه دارد. العرابی افزود:

آیا ایران سیاست جدید و ویژه‌ای را برای عدم توسعه‌طلبی و عدم دخالت در امور کشورها آغاز کرده است؟ ما باید منتظر بمانیم و رفتار ایران را در مرحله پیش رو ببینیم.

«الشرق الاوسط» نوشته است که ایران طی سال گذشته پیام‌های متعددی در رابطه با استقبال از «گفت‌وگو با قاهره» ارسال کرده است.

در دسامبر گذشته، وزیر امور خارجه ایران از پیشنهاد محمد السودانی، نخست‌وزیر عراق برای «آغاز گفت‌وگو بین قاهره و تهران» استقبال کرده بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.