ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از موافقت سران قوا با طرح جدید حجاب خبر داد

کمیسیون فرهنگی مجلس طرحی در ۷ ماده درباره رعایت حجاب در کشور ارائه داده است. مسدود شدن خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب از جمله مجازات‌های این طرح است.

کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با همکاری وزارت کشور، «ستاد عفاف و حجاب» و همکاری دیگر نهادها طرح ۷ ماده‌ای را برای مقابله با بی‌حجابی تهیه کرده است. بیژن نوباوه، عضو این کمیسیون در جلسه علنی سه‌شنبه ۲۳ اسفند مجلس شورای اسلامی گفت:

تمامی سران قوا با مواد پیشنهادی در این گزارش موافقت کامل دارند و در شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص بحث شده است.

نوباوه در این‌باره افزود:

نمایندگان و ملت ایران در خصوص ساختارشکنی بسیار مهم رخ داده در طی ماه‌های گذشته نگران هستند که با مسئله حجاب و عفاف نمایان شد و بسیار به‌جا و منطقی بود.

براساس این طرح که مسئولان حکومتی از آن به‌عنوان «طرح برخورد غیرمستقیم و هوشمند با بدحجابی» یاد می‌کنند، افرادی که در معابر و اماکن عمومی، مراکز خرید، فضای مجازی، وسایل نقلیه هوایی، زمینی، ریلی و دریایی «اقدام به کشف حجاب یا برهنگی» کنند، مجازات خواهند شد و مسئولیت رعایت حجاب و اجرای قوانین حجاب در مراکز خرید برعهده مالکان و متصدیان این مراکز خواهد بود.

به‌گفته نوباوه در طرح کمیسیون فرهنگی، مجازات بی‌حجابی درجه‌بندی شده و در این زمینه به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ۲۰ آذر ۱۴۰۱ استناد شده است که معلوم نیست مفاد این مصوبه به کدام موضوعات اشاره می‌کند.

نوباوه روز چهارشنبه ۲۴ اسفند جزئیات بیشتری از این طرح ارائه داد و گفت:

طبق طرح و قانون جدید مجلس که گزارش آن خوانده شد، قرار بر این است که تذکر حجاب به صورت هوشمند و غیرحضوری در دفعات صورت بگیرد به‌صورتی که آبروی شخص حفظ شود.

او مسدود شدن خط تلفن و اینترنت زنان بدون حجاب در صورت عدم توجه به تذکرات را از جمله مجازات‌های این طرح اعلام کرد.

در طرح کمیسیون فرهنگی مجلس آمده است که این طرح «تکالیف همه دستگاه‌ها در بحث عفاف و حجاب» را روشن کرده و «۳۲ دستگاه در این زمینه وظایف ایجابی و فرهنگی دارند و تنها دستگاهی که تکلیف سلبی در این امر دارد، فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) است. البته فراجا هم بخشی از وظایفش در حوزه عفاف و حجاب بر اساس مصوبات مذکور ایجابی است».

این گزارش افزوده است که «اقدامات سلبی و ایجابی معین شده در قوانین» که «عمدتاً اجرای آن بر دوش فراجا» گذاشته شده، «اثربخش و قابل اجرا نبوده است». دلیل این مشکل نیز از جمله «عدم درجه‌بندی مجازات»، «سهل و ممتنع بودن اعمال مجازات در قوانین مرتبط با عفاف و حجاب» و «عدم قاطعیت در اجرای قوانین»، عنوان شده است.

بدین ترتیب کمیسیون فرهنگی مجلس بر این باور است که قوانین مربوط به حجاب قاطع اجرا نشده است و اگر در کنار قاطعیت مجازات‌ موارد آن درجه‌بندی می‌شد اکنون وضعیت حجاب در کشور چنین نبود.

احمد راستینه هفشجانی، سخنگوی کمیسیون فرهنگی در نشست علنی سه‌شنبه مجلس گفت:

بنابر فرمایش امام خامنه‌ای حجاب یک ضرورت شرعی است یعنی هیچ تردید در وجوب حجاب وجود ندارد، این را همه باید بدانند، این‌که حالا خدشه کنند، شبهه کنند که آیا حجاب است، لازم است، ضروری است، نه جای خدشه و شبهه ندارد، یک واجب شرعی است که باید رعایت شود منتهی آن کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی‌کنند این‌ها را نباید متهم کرد به بی‌دینی و ضدانقلابی.

در پی آغاز جنبش سراسری «زن، زندگی، آزادی» که در آن زنان ایران حجاب از سر برداشتند و روسری‌های خود را به آتش کشیدند، یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان حکومت اسلامی، موضوع حجاب است. آن‌ها حجاب را رکن اساسی نظام می‌دانند و حاضر نیستند در قوانین خود آن را حذف کنند.

شب گذشته در مراسم چهارشنبه‌سوری زنان در شهرهای مختلف ایران بار دیگر حجاب‌های خود را از سر برداشتند و شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.