ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان آزار: همایش روز جهانی زن در سایه قیام ژینا

دیده‌بان آزار از ۲۵ تا ۲۷ اسفند به مناسبت روز جهانی زن همایشی برگزار می‌کند. هدف از این همایش «خلق معنای جمعی، ابداع عملی مشترک، بازسازی ارتباطات و بازاندیشی جمعی در کنش‌های پیشین» است.

«دیده‌بان آزار» همچون سال گذشته در ادامه همایش هشت مارس (روز جهانی زن) همایشی سه روزه برگزار کرده است که از پنج‌شنبه ۲۵ اسفند/ ۱۶ مارس تا شنبه ۲۷ اسفند/ ۱۸ مارس به صورت مجازی برگزار خواهد شد. 

دیده‌بان آزار در فراخوان این همایش نوشته است امسال بیش از پیش مصمم است که همچون سال گذشته با هدف «خلق معنای جمعی، ابداع عملی مشترک، بازسازی ارتباطات و بازاندیشی جمعی در کنش‌های پیشین» این مراسم را برگزار کند. 

در این فراخوان آمده که هدف از چنین کاری علاوه بر گرامیداشت هشتم مارس، فراهم آوردن بستری برای اندیشیدن جمعی، پرسش و پاسخ و گفت‌وگو میان فمینیست‌ها در میانه انقلاب زن، زندگی، آزادی است. 

به گفته غنچه قوامی، مسئول برگزاری این همایش، در پی خیزش ژینا گروه‌ها و محافل فمینیستی مورد هدف قرار گرفتند، بسیاری از فعالان حقوق زنان بازداشت شدند، تحت فشار قرار گرفتند، تعدادی از آن‌ها، الهه محمدی، نیلوفر حامدی، سمانه اصغری و ... همچنان در زندان‌ هستند و در این شرایط علاوه بر پافشاری بر خواست آزادی فعالان، باید به هر طریقی ارتباط و همبستگی‌های جدید ساخت و جمع‌ها را بازسازی کرد.

پوستر روز اول همایش
پوستر روز اول همایش زن هشت مارس

دیده‌بان آزار در فراخوان این همایش به اهمیت تقاطعی اندیشیدن در حوزه ستم و تبعیض به زنان اشاره کرده و نوشته است:

خیزش ژینا که از کردستان و با شجاعت زنانی که روسری‌ها را در هوا چرخاندند آغاز شد، به‌سرعت به دیگر حاشیه‌ها هم‌چون بلوچستان رسید و در کمتر از مدت کوتاهی سراسر کشور را درنوردید. بیش از چهار ماه است که زن و رهایی‌اش در شعارهای آزادی‌خواهانه فریاد می‌شود و به اصل جدایی‌ناپذیر و بنیادین زندگی و آزادی تبدیل شده است. همان‌طور که زنان ایران در سال ۱۳۵۷ به خیابان آمدند و فریاد برآوردند که «آزادی زنان، آزادی جامعه است»، مبارزان و معترضان در قیام ژينا بار دیگر مسأله زن و جنسیت را به میدان آوردند. 

این همایش در اسفندماه امسال برای دیده‌بان آزار فرصتی خواهد بود که با گرامی‌داشت یاد تمامی تن‌های سرکوب شده و زندگی‌های به یغما رفته این فریادها به گفت‌وگو گذاشته شوند و تجربه‌ها بازگو شوند. دیده‌بان درباره این همایش نوشته است: 

برآنیم تعریفی پیشرو و دربرگیرنده از فمینیسم و امر زنانه را به بحث بگذاریم، از بدن‌های جرم‌انگاری شده و به حاشیه رانده شده اقلیت‌های جنسی و جنسیتی بگوییم، و نسبت قیام ژینا با حاشیه‌ها و اهمیت بازنگری در رابطه قدرت میان مرکز و حاشیه را به بحث بگذاریم. باور ما این است که پاسداشت پیوندهای خواهرانه، همدلانه و همبسته جز از راه گفت‌وگوهای انتقادی ممکن نیست و این موضوع بیش از هر زمان دیگر حیاتی و پیش‌برنده جنبش است.

در همایش روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند، ثریا اسمعیلی (شبنم مستان)، دسگوهاران، کلکتیو توار، مجمع مادران پیشرو، اندیشه شمس، سبا معمار، نازنین اسدی، پگاه پزشکی، مریم لشگری، شکیبا، ژینا، علیرضا شجاعیان و بهار آزادی و با پنل‌گردانی، سمیه رستم‌پور، پگاه پزشکی، زهره رجبی و نیلوفر هومن بحث خود را ارائه می‌دهند.

پوستر روز دوم و سوم همایش
پوستر روز دوم و سوم همایش هشت مارس

در همایش روز جمعه، ۲۶ اسفند، سحر، سما اوریاد، زهرا، مهتاب محمودی، یگانه خویی، مینا جعفری ثابت، تینا، شیوا عاملی راد، زهره رجبی، لاله فروغانفر و با پنل‌گردانی مهتاب محمودی، پگاه پزشکی و سما اوریاد بحث خود را ارائه خواهند دارد. 

در همایش روز شنبه، ۲۷ اسفند، صدای شهریور، عاطفه نبوی، دیوار، لعیا هوشیاری، الصا، هاله میرمیری، پردیس گودرزیان، شکوفه دزفولی، ندا هوشنگ، نسترن صارمی و پنل‌گردان‌ها گلچهر حمیدی منش، زهره رجبی و ندا هوشنگ در همایش روز آخر حضور خواهند داشت. لینک شرکت در همایش از طریق شبکه‌های اجتماعی دیده‌بان آزار انتشار می‌یابد.

در همایشی که دیده‌بان آزار در سال گذشته در پایان اسفندماه به همین مناسبت برگزار کرد، نیروهای اطلاعاتی کوشیدند که همایش را هک کنند و مانع از برگزاری آن شوند اما همایش با موفقیت به پایان رسید. 

از تابستان سال گذشته سخت‌گیری‌ها حول‌وحوش پوشش زنان شدت گرفت و پس از جنبش «زن‌، زندگی‌، آزادی» موج جدیدی از سرکوب زنان در جامعه آغاز شد. این موج سرکوب به دستگیری تعدادی از فعالان حقوق زنان نیز انجامید.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.