ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای مسموم کردن دختران دانش‌آموز در ایران را محکوم کرد

نمایندگان پارلمان اروپا با اکثریت آرا مسموم کردن دختران دانش‌آموز در ایران را «تلاش وحشیانه برای ساکت کردن زنان و دختران» دانستند و به‌شدت آن را محکوم کردند. آن‌ها خواهان پیگیری کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل در این مورد شدند.

پارلمان اروپا پنج‌شنبه ۲۵ اسفند / ۱۶ مارس در استراسبورگ با ۵۱۶ رأی موافق، پنج رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع قطعنامه‌ای در مورد مسموم کردن دختران دانش‌آموز ایران به تصویب رساند و به‌شدت آنچه را که در زیر حکومت اسلامی در ایران می‌گذرد محکوم کرد.

پارلمان اروپا با اشاره به حملات متعدد شیمیایی به مدرسه‌ها در ایران که در پی آن دختران دانش‌آموز بسیاری با مواد شیمیایی مسموم شدند، در قطعنامه خود آورده است:

این تلاش وحشیانه برای ساکت کردن زنان و دختران در ایران را به شدیدترین وجه محکوم می‌کند و همبستگی عمیق خود را با دانش‌آموزان دختر ایرانی قربانی این مسمومیت‌ها و خانواده‌های آن‌ها اعلام می‌دارد.

نمایندگان پارلمان اروپا در این قطعنامه «سیاست‌های رژیم علیه زنان و دختران را» عامل این حملات خوانده و بر «حمایت بی‌قیدوشرط خود از مطالبات زنان و دختران ایرانی مبنی بر لغو تمامی تبعیض‌های نظام‌مند» تأکید کرده‌اند.

آن‌ها همچنین از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواستند که کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین‌المللی را برای تحقیق در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز موظف کند و از مقامات ایران نیز خواستند که دسترسی کامل این کمیته و گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران را در این زمینه فراهم کنند.

قطعنامه پارلمان اروپا گفته است «جمهوری اسلامی ایران مسئولیت کامل حقوق اساسی زنان و دختران ایرانی برای تحصیل را دارد» و «تأکید می‌کند که محرومیت دختران از تحصیل تأثیر مخربی بر آینده آن‌ها دارد». قطعنامه «از مقامات ایرانی می‌خواهد که دسترسی بدون تبعیض دختران به آموزش را تضمین کنند و هرگونه قانون تبعیض‌آمیز علیه زنان و دختران را لغو کنند».

پارلمان اروپا همچنین این واقعیت را که رژیم ایران ماه‌ها عمداً گزارش‌های موثق مربوط به مسمومیت‌های نظام‌مند دختران دانش‌آموز را نادیده ‌گرفت و از واکنش به آن‌ها خودداری کرد، محکوم کرده است.

در بند دیگری از این قطعنامه، پارلمان اروپا بار دیگر از شورای اروپا خواست تا سپاه پاسداران را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه کند و «همچنین در چارچوب سازوکارهای تحریم جهانی اتحادیه اروپا در مورد حقوق بشر، برای همه افرادی که مسئول نقض حقوق بشر در ایران هستند، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی و محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور گسترش دهد.»

پارلمان اروپا بار دیگر از کمیسیون اروپا و کشورهای عضو خواست تا «حمایت فنی از جامعه مدنی ایران و کمک به گسترش ظرفیت‌های آن را افزایش دهند و [صدور] ویزا، حق پناهندگی و کمک‌های اضطراری را برای افرادی که نیاز به ترک ایران دارند، به‌ویژه زنان و دختران، تسهیل کنند».

قطعنامه از نهادهای اروپایی خواست تا «جنبش اعتراضی زنان ایران را که ریشه عمیقی دارد، بازتاب دهند» زیرا به‌گفته نمایندگان پارلمان «این جنبش فراتر از دفاع از حقوق زنان است و به جای یک حکومت مذهبی خشن و ارتجاعی، از یک حکومت دموکراتیک در ایران پشتیبانی می‌کند».

رونوشت این قطعنامه به شورای اروپا، کمیسیون اروپا و نایب رئیس کمیسیون و نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی و همچنین رهبر جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.