ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه بین‌المللی لاهه حکم بازداشت پوتین را صادر کرد

دیوان کیفری بین‌المللی لاهه رئیس جمهوری روسیه و کمیسر حقوق کودکان این کشور را به «جنایت جنگی» و «اخراج و انتقال غیرقانونی» کودکان اوکراینی متهم کرده است.

قضات دیوان کیفری بین‌المللی لاهه در هلند  جمعه ۲۶ اسفند / ۱۷ مارس در یک اقدام کم‌سابقه حکم بازداشت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و ماریا آلکسیفنا لووا-بلوا، کمیسر حقوق کودکان فدراسیون روسیه را به اتهام «جنایت جنگی» و «اخراج غیرقانونی» کودکان اوکراینی صادر کردند.

در حکم دیوان لاهه گفته‌شده که پوتین «متهم به جنایت جنگی، اخراج و انتقال غیرقانونی جمعیت کودکان از مناطق اشغالی اوکراین به فدراسیون روسیه است».

دادگاه گفته است که این اقدام‌ها «دست‌کم از ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ در اراضی اشغالی اوکراین انجام شده است».

براساس حکم دیوان لاهه «دلایل منطقی» وجود دارد که پوتین «مسئولیت کیفری فردی» در «جنایت‌های» فوق دارد و برای ارتکاب آن‌ها یا به‌طور مستقیم، یا به‌طور مشترک با دیگران و یا از طریق دیگران نقش داشته است و یا این اقدام‌ها به‌دلیل «عدم کنترل مناسب بر زیردستان غیرنظامی و نظامی که مرتکب این اعمال شده‌اند، یا اجازه انجام آن‌ها را داده‌اند و تحت تأثیر او بوده‌اند»، صورت گرفته است.

اتهام‌های ماریا آلکسیفنا لووا-بلوا نیز مشابه اتهام‌های ولادیمیر پوتین است. حکم دیوان لاهه آورده است:

دلایل منطقی وجود دارد که معتقدیم خانم لووا-بلوا مسئولیت کیفری فردی در جنایت‌های فوق‌الذکر به‌دلیل ارتکاب این اعمال به‌طور مستقیم، مشترک با دیگران و یا از طریق دیگران دارد.

قضات دیوان لاهه به‌منظور حفاظت از قربانیان و شاهدان پرونده صدور احکام را محرمانه در نظر گرفتند اما سپس تصمیم گرفتند که آن را علنی کنند تا بتواند «به جلوگیری از ارتکاب بیشتر جنایت‌ها کمک کند».

قرارهای بازداشت مذکور به موجب درخواست‌های دادستانی در تاریخ ۲۲ فوریه ۲۰۲۳ صادر شده است.

در پایان ماه فوریه سال جاری میلادی، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از تحقیقات کیفری بین‌المللی در مورد حمله روسیه به کشورش حمایت کرد. زلنسکی در دیدار با کریم خان، دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی در کی‌یف، اظهار امیدواری کرد که تحقیقات به تعیین شمار قربانیان جنگ کمک کند.

مسکو گفته است که صلاحیت دیوان کیفری بینالمللی لاهه را به‌رسمیت نمی‌شناسد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.