ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

۱۴۰۱: سال همبستگی و گذار از جمهوری اسلامی – در گفت‌وگو با فرشته مولوی

فرشته نزاکتی - سال ۱۴۰۱ با سرود «سلام بر فرمانده» آغاز شد، به انقلاب ژینا راه برد و با حملات شیمیایی به مدارس دخترانه و تداوم حرکت‌های اعتراضی در چهارشنبه آخر سال به پایان رسید. فرشته مولوی می‌گوید اکنون نه دیگر بازگشت به گذشته ممکن است و نه ماندن در وضعیت کنونی.

فرشته مولوی که به تازگی رمان «کمین بود» را منتشر کرده است، بر آن است که سال ۱۴۰۱ سال «چرخشگاه‌» تاریخی و فرهنگی ارزشمندی در تاریخ معاصر ایران است. اکنون به نظر او نه بازگشت به گذشته ممکن است و نه ماندن در وضعیت کنونی. به گمان مولوی یکی از اتفاقات خوب در سال ۱۴۰۱ این است که همبستگی ملی در بین مردم پدیدار شد، «ژینای کردستان»، «مهسای ایران» شد و «مهسای ایران» هم جهانی شد و چنین بود که ملت ایران موفق شد خواسته‌های خود را با رساترین صدا به گوش جهانیان برساند. فرشته مولوی می‌گوید شعار «زن، زندگی، آزادی» یک شعار «پیشرو، هوشمندانه، به جا و فراگیر» است و در برابر حکومتی قرار داده شده که هم زن‌ستیر، هم زندگی ستیر و هم آزادی‌ستیز است. به نظر فرشته مولوی مردم ایران چاره‌ای جز گذار از جمهوری اسلامی ندارند و در وضعیت کنونی «نه‌گویی به زور» اگر به یک کنش فراگیر اجتماعی بدل شود، آنگاه می‌توان از جمهوی اسلامی گذر کرد.

این مصاحبه را می‌بینید:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پس از انتشار رمان «تاریکخانه‌ی آدم» در سال ۱۳۹۴، اخیرا نشر «آزادان» (Azadan Books) یک مجموعه نسبتا کامل داستان کوتاه از آثاری به قلم فرشته مولوی که اغلب پیش‌تر منتشر شده‌اند با نام «پنجاه و چیزی کم»، و یک رمان تازه به نام «کمین بود» منتشر کرده است.

۱۰ هفته پس از شروع اعتراضات، بیانیه «ما ادبیاتی‌ها» به قلم فرشته مولوی منتشر شد که امضاکنندگان آن بیانیه، ضمن محکوم کردن سرکوب و بازداشت معترضان، خواهان آزادی بی‌قید و شرط زندانیان سیاسی شدند و اعلام کردند که دیگر حاضر نیستند سانسور دولتی را بپذیرند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.