ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیدار امیرعبداللهیان و لاوروف در مسکو: گسترش همکاری‌های تجاری، مخالفت تهران با ارسال سلاح غرب به اوکراین

امیرعبداللهیان در مسکو گفت در یک‌ سال و نیم گذشته حجم تبادلات تجاری ایران و روسیه به بیش از سه‌و‌نیم برابر افزایش پیدا کرده است. لاوروف افزایش روابط تجاری دو کشور در سال گذشته را ۲۲ درصد اعلام کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی چهارشنبه ۹ فروردین / ۲۹ مارس با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مسکو دیدار و گفت‌وگو کرد. آن‌ها پس از این دیدار در نشست خبری مشترکی شرکت کردند.

به‌گزارش خبرگزاری تاس روسیه، سرگئی لاوروف در باره دیدار امروز گفت:

روسیه و ایران در حال تقویت تبادل هیئت‌های منطقه‌ای میان تجار هستند. چنین مبادلاتی باعث افزایش گردش تجاری بین کشورها می‌شود. ایران و روسیه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله گفت‌وگوی سیاسی و همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه‌های مختلف تعامل نزدیک دارند. ما در امور بین‌المللی و منطقه‌ای همکاری نزدیک داریم و همه این موضوعات در دستور کار مذاکرات امروز بود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در گزارش خود از این نشست به‌نقل از لاوروف نوشته است: «تمام تحریم‌های غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود».

برجام، تحریم‌ها و روابط تجاری

بنا به این گزارش لاوروف گفت:

علیرغم تحریم‌های غیرقانونی آمریکا و دست‌نشانده‌های‌شان، همکاری‌های تجاری ما با ایران در حال افزایش است.

به‌گفته لاوروف روابط تجاری دو کشور «در سال گذشته ۲۲ درصد افزایش یافته است».

حسین امیرعبداللهیان نیز در سخنان خود بر گسترش روزافزون روابط اقتصادی ایران و روسیه تأکید کرد و گفت:

در رابطه با همکاری‌های اقتصادی و تجاری دو کشور به‌ویژه در یک‌ونیم سال گذشته پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. حجم تبادلات تجاری ما به بیش از سه‌و‌نیم برابر افزایش پیدا کرده است، هرچند این افزایش آن متناسب با توانمندی‌های موجود در دو کشور نیست.

حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف در نشست امروز خود درباره مسائل دیگری همچون آخرین وضعیت توافق‌های قبلی برای امضای همکاری‌های راهبردی و بلندمدت بین دو کشور، تحولات سوریه، تحولات جاری در قفقاز و تداوم تنش میان آذربایجان و ارمنستان در این منطقه، همکاری‌های دوجانبه در بخش منطقه‌ای و بین‌المللی و نشست آتی اجلاس سران شانگهای گفت‌وگو کردند.

لاوروف در مورد برجام هم اظهار نظر کرد و گفت:

برجام جایگزینی ندارد. ما  خواهان احیای هر چه سریعتر برجام هستیم. جهان در انتظار بازگشت آمریکا به تعهداتش است و تحریم‌ها علیه ایران باید لغو شود. ما خواهان ازسرگیری سریع اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل هستیم و با اقداماتی که مانع این امر می‌شود، مخالفیم.

«ارسال سلاح به اوکراین جنگ را پیچیده می‌کند»

حسین امیرعبداللهیان هم درباره جنگ اوکراین اظهارنظر کرد و گفت:

«ایران معتقد است که غرب با ارسال سلاح به کی‌یف، اوضاع اوکراین را پیچیده می‌کند. ما از هر ابتکاری که به حل مسالمت‌آمیز تنش‌ها کمک کند استقبال می‌کنیم.»

امیرعبداللهیان از طرح چین برای برقراری صلح در اوکراین هم حمایت کرد.

امیرعبداللهیان در حالی ارسال سلاح غرب به اوکراین را محکوم می‌کند که جمهوری اسلامی خود پهپاد و موشک در اختیار روسیه قرار داده و گزارش‌های متعددی از استفاده روسیه از پهپادهای جمهوری اسلامی در حمله به شهرهای اوکراین منتشر شده است.

انکار حمله پهپادی نیروهای نیابتی ایران به نیروهای آمریکایی

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد حملات نظامی اخیر آمریکا به خاک سوریه و کشته‌شدن شماری از افراد گروه‌های نیابتی ایران در سوریه، گفت:

آمریکایی‌ها همواره اتهام‌های بی‌اساسی مبنی بر حمله گروه‌هایی که مدعی هستند منتسب به ایران هستند و یا حملات پهپادی ایرانی مطرح می‌کنند، آن‌ها قبل از این‌که سندی برای اثبات ادعاهایشان ارائه کند، قضاوت‌های عجولانه و شتاب‌زده‌ای داشتند.

وزارت دفاع آمریکا پنج‌شنبه هفته گذشته ۳ فروردین / ۲۳ مارس اعلام کرد، حمله یک پهپاد «با سرمنشاء ایرانی» به مواضع نظامیان آمریکا در سوریه به کشته‌شدن یک پیمانکار آمریکایی و مجروح شدن پنج نیرو و یک پیمانکار دیگر منجر شد. پنتاگون افزود در حمله‌ای تلافی‌جویانه مواضع نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه را هدف قرار داد. در پی آن، دیده‌بان حقوق بشر سوریه گزارش داد که در حملات آمریکا، دست‌کم ۱۹ شبه‌نظامی مورد حمایت ایران کشته شدند. یک روز پس از این حمله، نیروهای وابسته به سپاه پاسداران در سوریه ۱۰ راکت به سوی مواضع نیروهای آمریکایی در نزدیکی دیرالزور شلیک کردند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی شب گذشته هنگام ورود به مسکو در واکنش به ابراز نگرانی‌ آمریکا درباره همکاری ‌های دفاعی ایران و روسیه گفت:

طبعاً همکاری‌های دفاعی از موضوعات در دستور کار تهران و مسکو است اما این همکاری‌ها علیه هیچ طرفی نخواهد بود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.