ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آهنگ «مرگ بر کل نظام» - شاپور، رپر محبوب این روز‌های ایران

کاوه روشنگر- ترانه رادیکال «مرگ بر کل نظام» به یکی از مهم‌ترین ترانه‌های قیام ژینا بدل شد. استقبال علاقمندان موسیقی رپ از ترانه «کر کره» در نوروز ۱۴۰۲ شاپور را به یکی از مهم‌ترین خوانندگان موسیقی رپ فارسی بدل کرده است.

گروه «ملتفت» با آهنگسازی مهدیار آقاجانی و متن‌های سروش لشکری معروف به «هیچکس»، شناخته شد. پس از ترک ایران اعضای گروه به فعالیت خود ادامه دادند و  رفته رفته اعضای جدیدی مانند فدایی و شاپور به این گروه پیوستند.

مهدیار در تلفیق ساز‌های شرقی و موسیقی غربی به چنان مهارتی رسیده است که در حال حاضر می‌توان او را یکی از بهترین آهنگساز‌های رپ فارسی دانست.

مهدیار از ابتدای فعالیت خود به تلفیق ساز‌های شرقی و ایرانی با موسیقی غربی و هیپ هاپ  پرداخته. همین ویژگی، یعنی آهنگسازی با رگه‌های ایرانی بسیار باب میل مخاطبان ایرانی‌ست، و این امر سبب شده تا دنبال‌کنندگان رپ فارسی توجه ویژه‌ای به آثاری داشته باشند که آهنگسازی آن‌ها به عهده‌ی مهدیار بوده است.

مهدیار آقاجانی (زاده ۲ بهمن ۱۳۶۷) در ۱۷ سالگی با آهنگسازی آلبوم «جنگل آسفالت» از هیچکس و با تلفیق موسیقی رپ و سازهای سنتی وارد عرصه موسیقی زیرزمینی شد و در سال ۱۳۹۰ آلبوم «زیر و بم زیر زمین» قاف و پس از آن تک‌آهنگ «فتوا» را ساخت و  پس از مصاحبه با مجله «نسیم هراز» در مورد وضعیت موسیقی زیرزمینی ایران، از سمت وزارت ارشاد اسلامی تحت فشار قرار گرفت. او در فیلم «کسی از گربه‌های ایرانی خبر ندارد» ساخته بهمن قبادی قطعه «اختلاف» را ساخته است. موسیقی متن فیلم‌های «گلاب» ساخته جان استوارت و «رقاص صحرا» ساخته ریچارد ریموند نیز از آثار اوست.

گروه «ملتفت» در متن آثار خود همیشه به مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه‌ی ایران پرداخته است. همچنین زبان کوچه و خیابان‌ و مثل‌های ایرانی در شعر‌های اعضای این گروه نقشی کلیدی دارد.

شاپور به تازگی به صورت رسمی به عنوان عضوی از ملتفت معرفی شده است. او در سه سال گذشته آهنگ‌های «اطلاعات»، «قاسم کجایی»، و «کرکره» را به صورت تکی منتشر کرده است که آهنگسازی تمام آنها نیز برعهده‌ی مهدیار بوده است.

همچنین در آلبوم «حق» از فدایی، شاپور در آهنگ «رفیق» به همراه فدایی حضور دارد.

از هویت شاپور اطلاعات زیادی در دست نیست، آهنگ‌های او به شدت به نظام جمهوری اسلامی معترض‌اند و شاید همین دلیلی بر پنهان کردن هویتش باشد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«مرگ بر کل نظام»

اعضای «ملتفت»  پیش از خیزش انقلابی مردم در شهریور ماه ۱۴۰۱ بار‌ها در حمایت از اعتراضات مردم ایران، ترانه‌‌هایی اجرا کرده و سرکوب‌ها و جنایت‌های حکومتی را محکوم کرده‌ بودند.

پس از گذشت چند هفته از خیزش انقلابی مردم ایران از شاپور آهنگ «مرگ بر کل نظام» با آهنگسازی مهدیار در حمایت از اعتراضات ملت ایران منتشر شد و به زودی شاه بیت ترانه‌ی این آهنگ به یکی از شعار‌های معترضان در کف خیابان‌ها بدل شد:

«امسال میده کشته سپاه

مرگ بر کل نظام»

این سطر از ترانه به زودی به یک شعار فراگیر در کف خیابان‌ها بدل شد و در راهپیمایی‌ها در زبان معترضان به گردش درآمد و به دیوارنویسی‌ها در سطح شهرها هم راه پیدا کرد.  

آهنگ «مرگ بر کل نظام»، با خطابه‌ای از شاپور شروع می‌شود:

«فرمانده خداحافظ خوش اومدی بدرود

بفرما عزرائیل منتظره

برای سقوط این نظام امروز

کل ایران متحده»

آهنگ با چند نُت محکم bass شروع می‌شود و sub bass قوی آهنگ نوید آهنگی پر انرژی را می‌دهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

صدای سازی بادی در آهنگ حضور دارد که ما را به جنوب ایران می‌برد همچنین سوزی در این صدا هست که یادآور غم سوزناک از جانباختگان راه آزادی است.

اجرای مسلط شاپور باعث شده است که تکرار ریتمیک موسیقی خسته‌کننده نشود و با بلند و کوتاه کردن جملات، شاپور به خوبی بر ریتم سوار می‌شود و تا پایان می‌رود. پس از شنیدن شاه بیت برای بار اول در میانه‌ی آهنگ، ریتم آهنگ چند لحظه از حرکت باز می‌ایستد و یک فضای باز برای شاپور پدید می‌آید.

قسمت اعظم آهنگ خطاب به نیروهای سرکوبگر حکومتی و رهبر جمهوری اسلامی است. همچنین شاپور خود دوشادوش معترضان و از دریچه چشم آنها برای واکنش‌ها به جنایات سرکوبگران بیان موسیقیایی می‌یابد.

آهنگ «مرگ بر کل نظام» با استقبال خوبی از سوی شنوندگان ایرانی مواجه شد و در پلتفرم ساندکلود تا به حال بیش از دو میلیون بار پخش شده است. با انتشار آهنگ «کر کره» از شاپور به آهنگسازی مهدیار در اول فروردین ۱۴۰۲ و استقبال دوباره‌ی شنوندگان از او می‌توان با احتیاط گفت که او امروزه دیگر محبوب‌ترین خواننده‌ی زیرزمینی رپ فارسی است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.