ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه درگیری‌ها در سودان؛ پایان خشونت‌ها در چشم‌انداز نیست

در حالی‌که نمایندگان طرف‌های درگیری در جده عربستان سعودی در حال مذاکره‌اند، خارطوم همچنان صحنه درگیری‌های بیشتر است. مردم در خانه‌های خود حبس شده‌اند و به مواد غذایی دسترسی ندارند.

به‌گفته شاهدان عینی، درگیری‌های نظامی در خارطوم، پایتخت سودان صبح دوشنبه ۲۵ اردیبهشت / ۱۵ مه ادامه یافت. بنا به این گزارش، صدای انفجارهای مهیب در سرتاسر شهر شنیده شد و دود غلیظی در آسمان دیده می‌شد. همچنین هواپیماهای جنگی بر فراز آسمان خارطوم پرواز می‌کردند و آتش ضدهوایی‌ها نیز به صدا در آمدند.

ساکنان خارطوم می‌گویند وضعیت روز به روز بدتر و ترس مردم بیشتر می‌شود زیرا دو طرف هر روز خشن‌تر برخورد می‌کنند.

یک ماه پس از آغاز درگیرهای نظامی در سودان، خارطوم پایتخت این کشور به یک منطقه جنگی متروکه تبدیل شده است که در آن خانواده‌های وحشت‌زده در خانه‌های خود جمع می‌شوند و درگیری‌های مسلحانه در بیرون از خانه، در خیابان‌های غبارآلود همچنان جریان دارد.

کمبود شدید مواد غذایی و مواد اولیه، قطع برق، قطع ارتباطات و تورم سرسام‌آور بر دشواری وضعیت افزوده است.

هواپیماهای سوخته بر روی باند فرودگاه شهر مانده‌اند، سفارتخانه‌های خارجی بسته شده‌اند و بیمارستان‌ها، بانک‌ها، مغازه‌ها و سیلوهای گندم غارت شده‌اند.

الکس روندوس، نماینده ویژه سابق اتحادیه اروپا در شاخ آفریقا گفت هر دو طرف آتش‌بس‌های مکرر را نقض می‌کنند و احساس می‌کنند که از مجازات مصون هستند. روندوس افزود: «حتی با معیارهای سودان این درگیری داخلی بی‌سابقه است.»

عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش در آخرین اقدامات خود اعلام کرد که دارایی‌های «نیروهای پشتیبانی سریع» (RSF) را مسدود می‌کند و محمد حمدان داگلو، معاون سابق او که رهبری «نیروهای پشتیبانی سریع» را در دست دارد در پیامی شنیداری تهدید کرد که البرهان «به دست عدالت سپرده و به دار آویخته خواهد شد».

این درگیری‌ها از ۲۶ فروردین / ۱۵ آوریل بین نیروهای ارتش و شبه‌نظامیان «نیروهای پشتیبانی سریع» بر سر ادغام شبه‌نظامیان در ارتش آغاز شد و تاکنون جان بیش از ۷۵۰ نفر را گرفته، هزاران نفر را مجروح کرده و نزدیک به یک میلیون نفر را هم آواره کرده است.

چندین توافق آتش‌بس تاکنون نقض شده‌اند و امیدها برای پایان جنگ کمرنگ است. این در حالی است که هیچ یک از طرف‌ها تاکنون نتوانسته‌ است در میدان جنگ موفقیتی به‌دست آورد.

ارتش با حمایت مصر از برتری نیروی هوایی برخوردار است در حالی که گفته می‌شود شبه‌نظامیان از پشتیبانی امارات متحده عربی و جنگنده‌های خارجی برخوردار است.

در چنین وضعیتی، در آن سوی دریای سرخ، در شهر جده عربستان سعودی، نمایندگان دو طرف در حال مذاکره هستند. آن‌ها پنج‌شنبه گذشته ۲۱ اردیبهشت / ۱۱ مه توافق برای ایجاد کریدوری به‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه و حفاظت از غیرنظامیان را امضا کردند اما هنوز به توافقی برای پایان درگیری‌ها دست نیافته‌اند.

به‌گفته وزارت بهداشت سودان، در جریان نبردهای کنونی بیشترین تلفات در دارفور رخ داده است. این وزارتخانه گفت ۱۹۹ نفر در خارطوم و دست‌کم ۴۵۰ نفر ‌در مرکز ایالت دارفور غربی و مناطق اطراف آن کشته شده‌اند. پزشکان بدون مرز اعلام کردند که کمبود مواد غذایی در اردوگاه‌های آوارگان دارفور چنان است که «مردم از سه وعده غذایی در روز به یک وعده غذایی رسیده‌اند».

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.