ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تمام رقیبان بایدن: از دونالد ترامپ تا کورنل وست

وضعیت رقابت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

تا کنون ده نفر از حزب جمهوری‌خواه وارد عرصه رقابت شده و ممکن است در روزها وهفته‌های پیش‌رو تعداد بیشتری هم به این افراد اضافه شوند. در حزب دموکرات سه نفر رسما سه نفر اعلام نامزدی کرده‌اند. علاوه بر چهره‌های دموکرات و جمهوری‌خواه کورنل وست، فیلسوف آمریکایی نیز از حزب مردم وارد عرصه رقابت‌ها شده است. انتخابات ریاست‌جمهوری دور بعد آمریکا ماه نوامبر سال ۲۰۲۴ برگزار می‌شود.

چه کسانی رقابت می‌کنند؟

تا کنون ده نفر از حزب جمهوری‌خواه وارد عرصه رقابت شده و ممکن است در روزها و هفته‌های پیش‌رو تعداد بیشتری هم به این افراد اضافه شوند. در حزب دموکرات تا نیمه ماه ژوئن رسما سه نفر اعلام نامزدی کرده‌اند. غیر از نامزدهای احتمالی دو حزب اصلی، کورنل وست از حزب مردم وارد عرصه رقابت‌ها شده است.

در کارزار انتخاباتی دو سال گذشته اغلب نامزدها تا پایان تابستان سال پیش از انتخابات یا ثبت نام کرده و یا رسما اعلام کرده بودند که در رقابت شرکت می‌کنند. عمده نامزدهایی که قصد کناره‌گیری دارند تا پیش از «سه‌شنبه بزرگ» (Super Teusday)  و روزی که نامزد پیشتاز هر حزب مشخص می‌شود از گردونه خارج خواهند شد. 

رئیس‌جمهوری فعلی: جو بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا ماه گذشته رسما وارد رقابت‌های انتخاباتی دورآتی ریاست‌جمهوری آمریکا شد. بایدن با انتشار ویدئویی لحن کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ خود را مشخص کرد، تیم انتخاباتی بایدن در این ویدئو به جای آنکه بر دستاوردهای دور نخست بایدن تاکید کنند ببیشتردیدگاه‌های سیاسی مخالفان او نظیر جریان حمله ششم ژانویه به کنگره و مساله سقط جنین را به تصویر کشیدند. بایدن سعی کرد در این ویدئو خود را مدافع آزادی‌های شخصی آمریکاییان نشان دهد. 

انتظارمی‌رود کارزار انتخاباتی بایدن در دور دوم  علاوه بر دستاوردهای فراحزبی‌اش نظیر ایجاد شغل و لایحه بازسازی زیرساخت‌های کشور به اولویت‌های دموکرات‌‌ها نظیر حق سقط جنین - که جمهوری‌خواهان بشدت با آن مخالف هستند- بپردازد. سن بایدن موجب نگرانی برخی حتی در داخل حزب دموکرات است. در صورت انتخاب، بایدن در زمان تحلیف دور دوم ۸۲ ساله خواهد بود.

دیگر دموکرات‌ها

تا کنون دو چهره شاخص دموکرات دیگر رسما اعلام کرده‌اند وارد عرصه رقابت می‌شوند: ماریان ویلیامسون و رابرت کندی جونیور.

ماریان ویلیامسون

ماریان ویلیامسون، نویسنده کتاب‌های خودیاوری (self-help) است وزمانی مشاور معنوی «اوپرا وینفری» بود. ویلیامسون اینک برای بار دوم در رقابت انتخاباتی ریاست جمهوری آمریکا ثبت نام کرده است. کارزار انتخاباتی سال ۲۰۲۰ خانم ویلیامسون نا موفق بود. در کارزار قبلی او خواهان ایجاد یک وزارت فدرال برای صلح شده بود، از پرداخت غرامت به بازماندگان برده‌داری حمایت می‌کرد و«ترامپیسم» را از علائم بیماری روحی آمریکایی نامیده بود که راه درمان آن سیاست نیست. ویلیامسون همچنین تئوری‌های درمانی مشکوک و مردودی را به ویژه در مورد بیماری‌های روانی تبلیغ می‌کرد. خانم ویلیامسون ۷۱ سال دارد.

ماریان ویلیامسون داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴- نیوهمپشایر - ۹ مارس ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه
ماریان ویلیامسون داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴- نیوهمپشایر - ۹ مارس ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه

رابرت کندی جونیور

رابرت کندی جونیور، برادرزاده «جان اف کندی» رئیس‌جمهوری سرشناس آمریکایی است. رابرت کندی از فعالان سرسخت مخالف واکسیناسیون است.

او در سال‌های اخیر ادعاهای مردودی را مبنی بر این‌که واکسن زدن در کودکی به اوتیسم ربط دارد، تبلیغ کرده و مخالف اجباری شدن زدن واکسن کرونا و دیگر تدابیری بود که برای پاندمی کووید در نظر گرفته شده بود. اوحتی تدابیر پیشگیرانه در برابر بیماری کووید-۱۹ را به آلمان نازی تشبیه کرده بود، هرچند که بعد عذرخواهی کرد. 

کارزار ضد واکسن رابرت جونیور خانواده کندی را خشمگین کرد به حدی که سه عضو خانواده آن زمان در مقاله‌ای در پولیتیکو اظهارات واکسنی رابرت را محکوم کردند.

رابرت کندی زمانی در قامت وکیل زیست محیطی به پاک کردن رودخانه هادسن کمک کرده بود. آقای کندی ۶۹ ساله است.

رابرت کندی جونیور داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴- نیوهمپشایر -۱ ژوئن ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه
رابرت کندی جونیور داوطلب نامزدی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴- نیوهمپشایر -۱ ژوئن ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه

اردوگاه جمهوری‌خواهان

تا پایان هفته اول ژوئن، نه نفر از حزب جمهوری خواه برای رقابت ۲۰۲۴ ریاست جمهوی آمریکا ثبت نام کرده اند. در راس این افراد و کسی که به واسطه پایگاه مردمی‌اش به باور بسیاری شاید بیشترین شانس را دارد کسی نیست جز رئیس‌جمهوری سابق آمریکا دونالد ترامپ.

رئیس‌جمهوری سابق: دونالد ترامپ

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین نوامبر سال گذشته در اقامتگاهش در مارالاگو (فلوریدا) به طور رسمی اعلام کرد که به دنبال نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ است. ترامپ با مشکلات حقوقی و شکایت‌های متعددی مواجه است و حتی در داخل حزب هم برخی به او پشت کرده و یا از او فاصله می‌گیرند، اما هنوز حمایت پایگاه مردمی‌اش را از دست نداده و طرفدران بسیاری دارد. 

ترامپ در صورتی که پیروز شود در زمان تحلیف دور دوم ۷۸ ساله خواهد بود. در تاریخ آمریکا فقط یک رئیس‌جمهوری (گروور کلیولند، در اواخر قرن نوزدهم) دوبار غیر متوالی وارد کاخ سفید شد. 

حامیان و طرفداران دونالد ترامپ- ژوئن ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه
حامیان و طرفداران دونالد ترامپ- ژوئن ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه

ران دسانتیس

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا در آمریکا به عنوان چهره‌ای که به جنگ لیبرال‌ها آمده شهرت دارد.

مواضع دسانتیس محافظه‌کارانه است، در جریان پاندمی ویروس کرونا سیاست غیر مداخله‌جویانه در پیش گرفت، او درزمینه‌هایی از جمله مسایل نژادی، حقوق کوییر‌ها و سقط جنین موضعی کاملا مطابق با محافظه‌کاران افراطی دارد.

دسانتیس (دی‌سانتیس) از نظر محبوبیت بر اساس نظرسنجی‌ها در میان جمهوری‌خواهان پس از ترامپ ایستاده وجایگاه دوم را دارد. 

او به عنوان فرماندار فلوریدا مصوبه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن شهروندان چند کشور از جمله ایران از خرید «زمین‌های حساس» در ایالت فلوریدا منع می شوند.

ران دسانتیس در صورت پیروزی، در روز تحلیف ۴۶ ساله خواهد بود.

ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا ونامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴- کارولینای جنوبی - دوم ژوئن ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه
ران دسانتیس، فرماندار فلوریدا ونامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ۲۰۲۴- کارولینای جنوبی - دوم ژوئن ۲۰۲۳ - عکس از خبرگزاری فرانسه

مایک پنس

مایک پنس معاون سابق ریاست جمهوری در زمان ترامپ و فرماندارسابق ایالت ایندیانا است. او زمانی یکی از وفادارترین افراد به ترامپ در دولتش بود، اما از زمان حمله ششم ژانویه به کنگره آمریکا به تدریج از ترامپ فاصله گرفت. 

مایک پنس، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا کارزار خود را برای شرکت در رقابت‌های نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آغاز کرده است.

در نخستین هفته ماه ژوئن و زمانیکه پنس در یک سخنرانی کارزار انتخاباتی خود را به طور رسمی آغاز کرد تیغ حمله انتقاداتش متوجه ترامپ بود و او را متهم کرد که به ارزش‌های سنتی محافظه‌کاران وفادار نبوده است.

مایک پنس یک مسیحی متدین تبشیری (اوانجلیکن) است و مواضع سیاسی‌اش از "ایمان"اش سرچشمه می‌گیرد. او همیشه و به طور واضح از ممنوع کردن سقط جنین حمایت کرده است.

مایک پنس در انتخابات سال ۲۰۱۶ در جلب رأی مسیحیان تبشیری برای ترامپ مؤثر بود.

پنس در صورت پیروزی در روز تحلیف ۶۵ سال خواهد داشت.

کریس کریستی

کریس کریستی، فرماندار سابق نیوجرسی برای دومین بارشانس خود را برای ریاست‌جمهوری آمریکا می‌آزماید. کریستی در انتخابات مقدماتی ۲۰۱۶ بعد از شکست از ترامپ  به جمع حامیان او پیوست و پس از پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست تیم انتقالی او را بر عهده گرفت.

کریستی اینک کارزار انتخاباتی ۲۰۲۴ خود را به عنوان منتقد ترامپ آغاز کرده است.

کریستی در مقام فرماندار نیوجرسی کارنامه پرفراز و نشیبی دارد، عملکردش در جریان توفند«سندی» مثبت ارزیابی شد، اما  حدود ده سال پیش جنجال بر سر بستن خطوط منتهی به پل جورج واشنگتن برایش گران تمام شد.

پنس در صورت پیروزی در روز تحلیف ۶۲ سال خواهد داشت.

داگ بورگم

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی است. طرفدار کاهش شدید مالیات و ممنوعیت (تقریبا کامل) سقط جنین است. او پیش از این کارآفرین حوزه نرم‌افزار بود و شرکتش را به ماکروسافت به مبلغ یک میلیارد دلار فروخت. در انتخابات پیش رو، بورگم یکی از ثروتمندترین نامزدها به حساب می‌آید.

بورگم اگر پیروز شود، در روز تحلیف ۶۲ ساله خواهد بود.

تیم اسکات

سناتور تیم اسکات، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا است. او نخستین آمریکایی آفریقایی تباری است که از یکی از ایالت‌‌های جنوبی آمریکا وارد سنا شده است.

سناتور اسکات هرچند در زمینه مسائل نژادی بسیار با صراحت سخن می‌گوید اما معتقد است که دموکرات‌ها در زمینه وجود نژادپرستی ساختاری در ایالات متحده آمریکا اشتباه می‌کنند.

او مادری مجرد داشته و در مدرسه هم چندان شاگرد درخشانی نبود تا این که صاحب یک رستوران او را راهنمایی کرده و به تیم جوان، ارزش‌های محافظه‌کارانه را می‌آموزد.

اسکات در صورت پیروزی، در روز تحلیف ۵۹ سال خواهد داشت.

سناتور تیم اسکات، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا است
سناتور تیم اسکات، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کارولینای جنوبی در سنای آمریکا- ژوئن ۲۰۲۳- عکس از خبرگزاری فرانسه

لری الدر 

لری الدر، مجری یک برنامه رادیویی محافظه‌کار در ایالت کالیفرنیا است. او پیش از این در رقابت با گوین نیوسام برای فرمانداری کالیفرنیا شکست خورد و کارزارش برای لغوانتخابات هم ناموفق بود.

الدر گاهی مواضع راست افراطی را تبلیغ می‌کند. از جمله این دیدگاه‌ها، حذف حداقل حقوق است. لری الدر زمانی‌که برای لغو انتخابات کالیفرنیا تلاش می‌کرد تمرکزش بر روی آمار جنایت و مخالفت با تدابیر پاندمی بود.

الدر در صورت پیروزی در روز تحلیف ۷۲ سال خواهد داشت.

آسا هاچینسون

هاچینسون فرماندارسابق آرکانزاس از معدود جمهوری‌خواهانی است که همیشه و آشکارا منتقد ترامپ بوده است.

هاچینسون سابقه طولانی کار در دولت فدرال را دارد و همچنین در کنگره نیز خدمت کرده است.

آسا هاچینسون در صورت پیروزی در روز تحلیف ۷۴ سال خواهد داشت.

ویوک راماسوامی 

ویوک راماسوامی کارآفرین ثروتمند، نویسنده‌ای که خود را «ضد-ووک» توصیف می‌کند و در حلقه دست راستی‌ها برای خود جایگاهی یافته است.

راماسوامی جوان در صورت انتخاب در زمان سوگند ریاست جمهوری ۳۹ ساله خواهد بود.

نیکی هیلی 

نیکی هیلی فرماندار سابق ایالت کارولینای جنوبی و سفیر سازمان ملل در دولت ترامپ نیز وارد کارزار انتخاباتی شده است. او در ویدیوی اعلام کارزار انتخاباتی‌اش خود را عضوی از «رهبری نسل جدید» نامید و بر تجربه‌اش به عنوان دختر یک مهاجر هندی تاکید کرد. خانم هیلی نسبت به ترامپ مواضع متناقضی دارد، گاه طرفدار جدی و گاه منتقدی سرسخت ترامپ است، هرچند به نظر می‌رسد خانم هیلی بر روی جلب نظر طرفداران ترامپ حساب می‌کند.

خانم هیلی در صورت پیروزی در روز تحلیف ۵۳ سال خواهد داشت.

کورنل وست- فلیسوف آمریکایی- فوریه ۲۰۲۰- عکس از خبرگزاری فرانسه
کورنل وست- فلیسوف آمریکایی- فوریه ۲۰۲۰- عکس از خبرگزاری فرانسه

و اما خط سوم: کورنل وست

کورنل وست اندیشمند، نویسنده، فعال و استاد پیشین دانشگاه‌‌های ییل، هاروارد و پرینستون و در حال حاضر استاد فلسفه در دانشکده الهیات یونیون (Union Theological Seminary) در نیویورک است. وست به دلیل دیدگاه‌های مترقی و همچنین انتقادات تندش از باراک اوباما  در عرصه سیاسی شناخته شده است.

وست در پیام ویدئویی ورودش به کارزار انتخاباتی می‌گوید که برای «حقیقت و عدالت» وارد کارزار شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

دکتر وست، از سوی حزب مردم وارد کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شده است. حزب مردم در نظام دوحزبی آمریکا حزب سومی است که سال ۲۰۱۷ تاسیس شد و دیدگاه‌های مترقی دارد.

کورنل وست در صورت انتخاب هنگام ورود به کاخ سفید ۷۲ ساله خواهد بود.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر۲۰۲۴  ( ۱۵ آبان ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.