ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه بین‌المللی حقوق بشری «لودویک ترارو» به امیرسالار داوودی تعلق گرفت

این جایزه هر ساله به وکلای حامی حقوق بشر تعلق می‌گیرد و پیش‌تر به دو وکیل ایرانی دیگر به نام‌های مهرانگیز کار و نسرین ستوده اعطا شده است.

جایزه بین‌المللی حقوق بشری «لودویک ترارو»، جایزه‌ای که هر ساله به وکلای حامی حقوق بشر اهدا می‌شود، امسال به امیرسالار داوودی، وکیل ایرانی زندانی تعلق خواهد گرفت.

این جایزه قرار روز جمعه ۱۶ ژوئن ۲۰۲۳ طی مراسمی در آمستردام، پایتخت هلند به امیرسالار داوودی اهدا شود.

جایزه بین‌المللی حقوق بشری لودویک تراریو از سال ۱۹۸۴ راه‌اندازی شده و هر ساله به یک وکیل بدون تمایز ملیت یا وکالت اعطا می‌شود که با کار، فعالیت یا رنج‌های خود، دفاع از احترام به انسان‌ها را به تصویر کشیده باشد.

این جایزه اولین بار در سال ۱۹۸۵ به نلسون ماندلا اهدا شد، اما دخترش جایزه را تحویل گرفت، زیرا او آن زمان در آفریقای جنوبی زندانی بود.

پیش‌تر نیز مهرانگیز کار در سال ۲۰۰۲ و نسرین ستوده در سال ۲۰۱۸ این جایزه را دریافت کرده بودند.

این جایزه حقوق بشری که توسط بنیاد لودویک تراریو در فرانسه راه‌اندازی شده، هر ساله توسط یک موسسه وکالت در کشورهای فرانسه، هلند، ایتالیا، اتریش و لوکزامبورگ به یک وکیل اهدا می‌شود و امسال در آمستردام به امیرسالار داوودی اهدا خواهد شد.

در بیانیه بنیاد لودویک تراریو درباره اهدای این جایزه به امیرسالار داوودی آمده است:

امیرسالار داوودی به‌طور خستگی ناپذیری از بسیاری از مدافعان حقوق بشر در دادگاه‌های ایران دفاع کرده است و میزبان یک گروه تلگرامی برای وکلای ایرانی "بدون رتوش" است که به حقوق شهروندی اختصاص دارد و در آن به شرایط بازداشت برخی از زندانیان عقیده اعتراض کرده و از اعضای آن دفاع کرده است.

در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷، ماموران اطلاعاتی بدون مجوز وارد دفتر امیرسالار داوودی شدند، محل را تفتیش و چندین سند مربوط به کسب و کار او را ضبط و داوودی را دستگیر کردند. مأموران همچنین قبل از انتقال او به زندان اوین، مجدداً بدون حکم، منزل او را تفتیش کردند.

امیرسالار داوودی بیش از شش ماه در بند ۲۴۱ زندان اوین تهران در سلول انفرادی نگهداری شد. نهایتا ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ به بند عمومی زندان اوین منتقل شد. او در بند ۲۴۱ اوین از هرگونه ملاقات با همسرش، طناز کلاهچیان که او نیز وکیل دادگستری است، محروم شده بود.

امیرسالار داوودی به دلیل گرداندن یک کانال تلگرامی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شد. اتهامات دیگری از جمله «همکاری با دولت‌های متخاصم از طریق مصاحبه با شبکه تلویزیونی صدای آمریکا» و «آموزش گروهی با هدف براندازی» در فروردین ماه ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲ بازپرسی دادسرای زندان اوین تهران به اتهامات ائ اضافه شد. دولث. پرونده او به شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی تهران که به جرائم امنیت ملی رسیدگی می‌کند، ارجاع شد.

خردادماه ۱۳۹۸ طناز کلاهچیان، همسر امیرسالار داوودی در توییتر اعلام کرد که این وکیل حامی حقوق بشر مجموعاً به ۳۰ سال زندان و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده است، از جمله مصداق اتهامات امیرسالار داوودی مدیریت کانال "بدون روتوش" در تلگرام و مصاحبه با رسانه‌ها اعلام شده بود.

امیرسالار داودی نهایتا با چهار اتهام «همکاری با دولت دشمن از طریق مصاحبه»، «تبلیغ علیه نظام»، «توهین به مقامات» و «تشکیل گروه برای براندازی دولت» مجرم شناخته شد. بر اساس دستورالعمل صدور حکم ایران، امیرسالار داوودی باید اشد مجازات، یعنی ۱۵ سال حبس را تحمل کند.

امیرسالار داوودی تصمیم گرفت به این حکم اعتراض کند و نهایتا حکم نقض شد. اما ۹ مرداد ۱۴۰۰، امیر رئیسیان، وکیل دادگستری در حساب توییتر خود نوشت علی‌رغم نقض حکم ۳۰ سال حبس امیرسالار داوودی در دیوان عالی کشور، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمدرضا عموزاد «با اعتقاد به اینکه حکم دیوان عالی اشتباه بوده است» عینا حکم اولیه را تایید کرده است.

۱۰ آذر ۱۴۰۰ نیز شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران به مستشاری آقایان خلیلی و عباس‌علی حوزان، او را به اتهام «توهین به رهبری»، به دو سال حبس، «اتهام تشویش اذهان عمومی» به دو سال حبس و همچنین به اتهام «تشکیل گروه» به ۱۰ سال حبس محکوم کرد. او مجموعا به ۱۴ سال زندان محکوم شد که با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۱۰ سال از این حکم قابل اجرا خواهد بود.

نهایتا در تاریخ ۱۵ تیر ۱۴۰۱، امیرسالار داوودی جهت اجرای حکم به زندان منتقل شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.