ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سخنگوی قوه قضائیه: به اعتقاد من حمید نوری به زودی زود بازمی‌گردد

بسیاری از دادخواهان پس از معاوضه اسدالله اسدی، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که باید مانع بازپس دادن حمید نوری شد. اکنون سخنگوی قوه قضائیه می‌گوید او به‌زودی آزاد می‌شود.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری سه‌شنبه ۳۰ خرداد خود درباره پرونده حمید نوری گفت: «تا روزی که ما شاهد آزادی این عزیز باشیم پیگیری‌های مجدانه ادامه دارد و مشاهده شد پیگیری‌های پرونده اسدالله اسدی منجر به آزادی وی شد و انشاالله موجبات آزادی آقای نوری هم آماده شود و اعتقاد بنده این است که وی به زودی زود به کانون خانواده خود بازمی‌گردد.»

حمید نوری از دست‌اندرکاران کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ حدود دو سال و نیم قبل هنگام سفر به سوئد بازداشت و محاکمه شد. در جریان محاکمه او ده‌ها تن از خانواده کشته‌شدگان و زندانیان سیاسی دهه ۶۰ در دادگاه شهادت دادند که او در اعدام و شکنجه زندانیان دست داشته است. دادگاه استکهلم پس از شنیدن شکایت و شهادت شاکیان و شاهدان و دفاعیات حمید نوری او را به حبس ابد (حداکثر ۲۵ سال حبس) محکوم کرد. ستایشی افزود:

تماس حمید نوری با خانواده خود مدت‌ها در حالت تعلیق بود و پس از ۴۳ ماه در ایام بازداشت انفرادی، وی توانسته است با خانواده خود تماس برقرار کند و به اعتقاد ما این اقدام مثبت است اما کافی نیست و مدتی است که رنج حمید نوری در سلول کوچکش بیشتر شده است.

ستایشی وضعیت حمید نوری در زندان را «مغایر با حقوق بشر» خواند و مدعی شد که در کنار حمید نوری فردی را نگه می‌دارند که «دارای اختلالات روانی و بهداشتی» است. سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی توضیح نداد که منظور از «اختلالات بهداشتی» چیست.

مسعود ستایشی همچنین مدعی شد که حمید نوری «امکان دسترسی به عینک طبی خود را ندارد» و در مدتی که در بازداشت بوده «یک پلیس ایرانی اصل در سوئد با هدفمندی به حمید نوری نزدیک شده و اطلاعات مخفی از حمید نوری را به دست آورده و در اختیار دادستانی سوئد قرار داده است».

مسئولان جمهوری اسلامی بارها از این ادعاها در مورد وضعیت حمید نوری در زندان مطرح کرده‌اند که به دور از واقعیت بوده است.

پیش از این نیز امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگوی تلفنی با توبیاس بیلستروم، همتای سوئدی خود خواستار آزادی حمید نوری شده بود.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی»، وابسته به سازمان مجاهدین خلق نیز سندی را، حاصل از هک نهاد ریاست‌جمهوری، منتشر کرده بود که در آن پیشنهاد مبادله احمدرضا جلالی با حمید نوری به‌عنوان «گزینه در دسترس» مطرح شده بود.

از سوی دیگر شبکه ۴ سوئد در ماه مه ۲۰۲۳ مستندی درباره حمید نوری و دادگاه او در استکهلم پخش کرد که در آن شائبه احتمال تبادل نوری، بنا به درخواست‌های ایران با یک شهروند سوئدی بازداشت‌شده مطرح شد.

در مستند شبکه ۴ سوئد آمده بود که ایران قصد دارد حمید نوری را با یک شهروند سوئدی ۳۰ ساله که نام او «دانیل» گفته شده و آوریل سال گذشته میلادی در ایران بازداشت شده، مبادله کند. این شهروند سوئدی در حال حاضر به اتهام «جاسوسی» در ایران زندانی است.

اظهارات سخنگوی قوه قضائیه در حالی منتشر می‌شود که وزارت امور خارجه عمان ۵ خردادماه جاری در بیانیه‌ای اعلام کرد که با میانجی‌گری این کشور، ایران و بلژیک جهت تبادل زندانیان به توافق رسیدند. حسین امیرعبداللهیان اندکی پس از انتشار این بیانیه از معاوضه اسدالله اسدی، دیپلمات محکوم به تلاش برای بمب‌گذاری، و بازگشت او به ایران خبر داد.

اسدالله اسدی، دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در اتریش، به اتهام اقدام تروریستی و تلاش برای بمب‌گذاری در فرانسه، در بلژیک زندانی بود و دادگاه او را به ۲۰ سال زندان محکوم کرده بود.

با آزادی اسدالله اسدی بسیاری از دادخواهان نسبت به احتمال تحویل حمید نوری به جمهوری اسلامی هشدار دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.