ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دیده‌بان حقوق بشر: اتهامات سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی و نسیم سلطان‌بیگی سه روزنامه‌نگار ایرانی باید لغو شوند

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید اتهامات این سه روزنامه‌نگار به‌دلیل گزارشگری و نوشته‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی است و هر کدام از این اتهامات می‌تواند منجر به محکومیتی تا پنج سال زندان شود.

دیده‌بان حقوق بشر دوشنبه ۱۲ تیر / ۳ ژوئیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که مقامات جمهوری اسلامی ایران به سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی هنزکی، و نسیم سلطان‌بیگی سه روزنامه‌نگار ایرانی اتهامات مبهم «تبلیغ» و «اقدام علیه امنیت ملی» وارد کرده‌اند.

این سازمان مدافع حقوق بشر گفته است که مقامات حکومتی ایران باید این «اتهامات ناشی از گزارشگری و نوشته‌های این روزنامه‌نگاران در شبکه‌های اجتماعی را لغو کنند، و آزار، پیگرد، و مجازات افراد را به‌خاطر اجرای حق آزادی بیانشان پایان بخشند».

قرار است محاکمه سعیده شفیعی، مهرنوش زارعی هنزکی و نسیم سلطان‌بیگی دوشنبه ۱۲ تیر در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شود. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید هر کدام از اتهامات این سه روزنامه‌نگار براساس مواد ۵۰۰ و ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی که به «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» مربوط می‌شود، می‌تواند منجر به محکومیتی تا پنج سال زندان شود.

تارا سپهری‌فر، پژوهشگر ارشد دیده‌بان حقوق بشر در امور ایران، در این‌باره گفت:

قوه قضائیه ایران باز هم آغاز به احضار و آزار روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر کرده است و هر کسی که ساکت نماند را مجازات می‌کند. مقامات به شکل بی‌امان در حال پیگرد و مجازات تمام کسانی بوده‌اند که درباره نارضایتی‌ها و امور اجتماعی گزارشگری می‌کنند و در مرکزیت اعتراضات در چند ماه گذشته بوده‌اند.

در بیانیه دیده‌بان حقوق بشر آمده است که اتهامات علیه سعیده شفیعی به مقاله‌هایی برمی‌گردند که او در ماهنامه «خط صلح» درباره موضوعاتی نظیر گسترش فقر و مدیریت یارانه‌های انرژی و منابع دولتی از سوی حکومت نوشته است. اتهامات علیه مهرنوش زارعی هنزکی به مقاله‌های او درباره قوانین زاد و ولد و وضعیت پارک‌های ملی ایران مربوط است و اتهامات نسیم سلطان‌بیگی بر همکاری او با چندین رسانه داخلی و خارجی مبتنی هستند. دادستان شدیدترین مجازات را برای سلطان‌بیگی خواستار شده، چون در جریان بازجویی همکاری نکرده است و بی‌حجاب را تبلیغ کرده است.

مأموران سپاه پاسداران سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار اقتصادی باسابقه را ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ در منزل شخصی‌اش در تهران دستگیر کردند. شفیعی در روز ۱۸ بهمن با سپردن وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به‌طور موقت تا پایان مراحل دادرسی از زندان آزاد شد.

مأموران امنیتی همچنین مهرنوش زارعی هنزکی را هم ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱ در منزل مادرش در تهران بازداشت کردند. او که سابقه همکاری با خبرگزاری‌های ایلنا، ایسکا، چلچراغ و آنا را دارد در اواخر بهمن با تودیع وثیقه از زندان آزاد شد. مهرنوش زارعی هنزکی درباره مراقبت‌های بهداشتی و مسائل اجتماعی برای چندین رسانه ایرانی گزارش تهیه می‌کند.

سازمان اطلاعات سپاه همچنین نسیم سلطان‌بیگی را شامگاه ۲۱ دی‌ماه ۱۴۰۱در فرودگاه بین‌المللی خمینی تهران بازداشت کرد. او که از جمله با روزنامه‌های شرق، آرمان و شهروند همکاری کرده است همچون دو همکار دیگر خود به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد و سپس در ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ با سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی به‌طور موقت از زندان آزاد شد. او در سال‌های گذشته نیز به‌دلیل فعالیت‌های دانشجویی چند بار بازداشت شده بود.

پس از جنبش سراسری ژینا (مهسا) امینی در ایران چندین روزنامه‌نگار زندانی شده و یا تحت فشار قرار گرفتند.

تارا سپهری‌فر گفت:

جامعه بین‌المللی باید پرونده‌های روزنامه‌نگاران و مدافعان حقوق بشر را در مرکز تعاملاتش با ایران قرار دهد. دولت‌ها باید از ایران بخواهند که این موارد و دیگر اتهامات مضحکی که مقامات به روزنامه‌نگاران وارد کرده‌اند را کنار بگذارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.