ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتشار خبرهایی درباره حضور حسینعلی نیری، از اعضای اصلی هیئت مرگ تابستان ۶۷، در هانوفر

خبرهایی حاکی از آن است که حسینعلی نیری از ۲۷ ژوئن در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر به ریاست دکتر مجید سمیعی تحت درمان قرار دارد. برخی از مقام‌های آلمانی خواسته اند تا به پرونده عضو اصلی هیئت مرگ بر اساس اصل صلاحیت قضائی جهانی رسیدگی کنند. آیا نیری هم مثل شاهرودی از آلمان خواهد گریخت؟

گزارش‌هایی از حضور حسینعلی نیری، مشاور عالی رئیس قوه قضائیه و از اعضای اصلی هیئت مرگ در کشتار زندانیان چپ‌گرا و مجاهد در تابستان ۱۳۶۷، در هانوفر آلمان خبر می‌دهند.

به گزارش وب‌سایت خبری آلمانی «پرس‌پورتال»، حسینعلی نیری از ۲۷ ژوئن در بیمارستان خصوصی علوم عصبی هانوفر به ریاست دکتر مجید سمیعی تحت درمان است.

حسینعلی نیری در تابستان ۶۷ که طی آن هزاران زندانی سیاسی مجاهد خلق و چپ‌گرا در زندان‌های ایران اعدام شدند، حاکم شرع بود و با حکم روح‌الله خمینی به عضو اصلی هیئت رسیدگی به اتهام‌ها، مشهور به هیئت مرگ منصوب شد. هیئت مرگ با برگزاری محاکمه‌های چند دقیقه‌ای بسیاری از زندانیان سیاسی مجاهد و چپ‌گرا را پای چوبه‌های دار فرستاد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

به گزارش پرس‌پورتال، فولکر بک، رئیس جامعه آلمان ــ اسرائیل هفتم ژوئیه حضور نیری را به دادستانی عمومی، وزارتخانه‌های خارجه و کشور آلمان اطلاع داده و از آنها خواسته است تا تعقیب قضائی نیری را آغاز کنند.

فولکر بک اما به اینکه اقدامی صورت نگرفته، اعتراض کرده و گفته است:

ظاهراً از هفتم ژوئیه اتفاق چندانی نیفتاده. درحالی‌که قربانیان ناقضان حقوق بشر در زندان‌های ایران به قتل می‌رسند و زیر شکنجه می‌میرند، مسئولان این جنایت‌ها در مصونیت کامل به آلمان رفت‌و‌آمد می‌کنند. این باید پایان یابد.

او سپس به ماجرای جنجالی حضور یک مقام دیگر جمهوری اسلامی در هانوفر اشاره می‌کند: دی ۱۳۹۶ در هانوفر حضور محمود هاشمی شاهرودی، رئیس وقت مجمع تشخیص مصلحت نظام و بیمار دیگر مجید سمیعی، جنجالی شده بود. او پس از طرح شکایت افراد متعددی از جمله فولکر از آلمان گریخت.

اولریکه بکر، رئیس بخش پژوهش فروم آزادی خاورمیانه در برلین نیز از مقام‌های قضائی آلمان خواست تا بر اساس اصل صلاحیت قضائی جهانی (universal jurisdiction) به مجازات جنایت‌های نیری در آلمان دست بزنند و آن را «ممکن و ضروری» خواند.

بر اساس پاراگراف ۶ حقوق جزایی آلمان، قانون جزایی در این کشور در مورد جنایت‌هایی که در کشور دیگری غیر از آلمان اتفاق افتاده است، صدق می‌کند و اعتبار دارد.

نیری در نوجوانی به حوزه علمیه قم رفت و از شاگردان نزدیک محمدی گیلانی شد. این رابطه استاد و شاگردی با گیلانی او را به روح‌الله خمینی نزدیک کرد و وارد جریان‌های سیاسی شد. نیری پس از انقلاب ۵۷ در سال ۱۳۶۲ در سن ۲۶ سالگی به‌ سِمَت حاکم شرع در زندان اوین منصوب شد.

حسینعلی نیری رئیس کمیته اصلی هیئت مرگ بود و افرادی همچون ابراهیم رئیسی، مرتضی اشراقی، سیدعلیرضا آوایی، محمد حسین احمدی و مصطفی پورمحمدی نیز از اعضای مهم این هیئت بودند.

او در سال ۱۳۶۷ احکام ویژه و مستقیمی برای رسیدگی به مشکلات قضائی در برخی استان‌ها از جمله لرستان، کرمانشاه و سمنان را مستقل از ساختار قوه قضائیه، از روح‌الله خمینی دریافت کرد.

بارها اسم او به‌عنوان رئیس هیئت مرگ در دادگاه نوری برده شد و شاهدان دادگاه به نقش او در اعدام‌های سال ۱۳۶۷ شهادت دادند.

حمید نوری نیز بنا به اصل صلاحیت قضائی جهانی در سوئد با شکایت بازماندگان کشتار تابستان ۶۷ هدف پیگرد قرار گرفت و به حبس ابد محکوم شد. دادگاه تجدید نظر او هم‌اکنون در استکهلم در جریان است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.