ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فراخوان برای اعلام میثاق با هدف دفاع از «حق زندگی»

«امضای این میثاق به معنی موافقت برسر اصل حق برخورداری از حق، مصونیت جسمی و روانی همگان و احترام به شأن انسان به عنوان انسان است، بنیادی که مبنای مجموعه‌‌ی موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های الحاقی آن است.»

“میثاق حق زندگی” مبتنی بر مبنای نظری  «حقِ داشتن حق» و بمثابه اهم حقوق شهروندی را جمعی از تشکل‌های سیاسی دمکراسی‌خواه امضا کرده و به مردم ایران پیشنهاد می‌کنند برای آنکه یک میثاق پایه‌ای عمومی در دوره‌ی مبارزه با حکومت حق‌کُش ولایی، در جریان گذار و در دوره‌ی پس از آن باشد.

ارکان میثاق عبارت‌اند از:

• حقِ داشتن حق، منتزع از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی و تعلق اتنیکی،

• منع مطلق اعدام،

• منع مطلق شکنجه جسمی و روانی،

• پایبندی به رویه‌ی قضایی عادلانه، شفاف و شکایت‌پذیر، بدون هیچ استثنایی.

امضاکنندگان این میثاق:

۱. متعهد می‌شوند

همه انسان‌ها را دارای حق بدانند و هیچ انسانی را به دلیل گرایش سیاسی، جنسیتی، عقیدتی و تعلق اتنیکی آن خارج از پهنه حق قرار ندهند.

۲. متعهد می‌شوند

مجازات اعدام و سلب حق حیات را برای هیچ انسانی سزاوار ندانند و علیه این کیفردهی مبارزه کنند. هیچ انسانی حتّی اگر مجرم تشخیص داده شود، با هر تابعیتی، با هر گرایش جنسی، دینی و سیاسی، و با هر پیشینه‌ای نباید از حق زندگی محروم شود.

۳. متعهد می‌شوند

شکنجه، اذیت و آزار جسمی و روانی را ناموجه و ممنوع، و اعتراف‌گیری زیر شکنجه را بی‌اعتبار بدانند.

۴. متعهد می‌شوند

به رویه‌ی قضایی پایبند باشند، اختلاف نظر سیاسی و عقیدتی را بهانه‌ی اتهام‌زنی قرار ندهند و حقوق برابرِ سزاوار همگان را بنابر سلیقه‌ی خود و مصلحت گروه خود پایمال نسازند.

۵. متعهد می‌شوند

در هر جایی که باشند، داخل مرزهای کشور ایران یا خارج از آن، و بر هر موضع سیاسی که باشند، موافق یا مخالف حکومت زمان خود باشند یا حامی آن، تا زمانی که به صورت صریح و علنی امضایشان را پس نگرفته باشند، متعهد بر سر این میثاق بمانند.

امضای این میثاق به معنی موافقت برسر اصل حق برخورداری از حق، مصونیت جسمی و روانی همگان و احترام به شأن انسان به عنوان انسان است، بنیادی که مبنای مجموعه‌‌ی موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های الحاقی آن است.

امضا کنندگان:

۱. اتحاد جمهوری خواهان ایران
۲. همبستگی جمهوری خواهان ایران
۳. سازمان های جبهه ملی ایران در خارج از کشور
۴. حزب مشروطه ایران
۵. جبهه ملی ایران ـ اروپا
۶. حزب چپ ایران
۷. سازمان فدائیان خلق ایران (اکثریت)
۸. حزب دمکراتیک مردم ایران
۹. شورای مدیریت گذار
۱۰. شورای ملی تصمیم
۱۱. حزب دموکرات آذربایجان
۱۲. نقشه راه برای دموکراسی در ایران
۱۳. جبهه مردمان ایران

***
۱۴.همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران
۱۵. کنگره ملیت‌های ایران فدرال

توضیح پس از انتشار بیانیه:

به دنبال انتشار فراخوانی (به صورت جداگانه و با متن و مضمون متفاوت از سوی این یا آن امضاکننده) تحت عنوان “میثاق حق زندگی”، مصاحبه‌ها و همچنین نوشته‌ای از طرف کمیته‌ای به نام “کمیته کارزار میثاق حق زندگی” در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها در حال پخش هستند که در آنها برخلاف تعهد کسانی که به ما مراجعه نموده‌ بودند، اسامی جریانات مختلفی در کنار هم درج شده‌ و یا اعلام می‌شوند.

به منظور رفع هرگونه ابهام و برای روشن شدن اذهان عمومی، ارائه نکات زیر را  لازم می دانیم:

١ – ما از وجود این «کمیته کارزار» اطلاعی نداشتیم بلکه طی نامه‌ای رسمی به تاریخ ١۵ ژوئن با امضای دبیرخانه “همگامی برای جمهوری سکولار دموکرات در ایران” از چنین فراخوانی اطلاع یافتیم که تنها طرف گفتگوی ما در این مورد بودند. آخرین قرار ما مبنی بر صدور اطلاعیه‌های جداگانه با مضمون موردنظر هریک بود.

٢ –  گرچه درنوشته “کمیته” به جداگانه انتشار یافتن متون اشاره شده است اما به هیچ وجه قرار نبود این اسامی، به صورت مشترک و یک جا در پای متن یا متون خاصی درج شده و یا اعلام شوند.

٣ – در توضیح «کمیته» مزبور آمده است که متن‌ها با هم “تفاوت جزئی” دارند. به زعم ما برخی تفاوت، اساسی بوده و می باشند. ما بر متن اولیه که از نظر ما، ادبیاتی غیرحقوقی و نیز مذهبی در برداشت و همچنین از نظر سیاسی بیانگر دیدگاه های خاصی بود، اصلاحات مورد نظر خود را وارد نمودیم که مورد پذیرش “رابط” ما یعنی دوستان “همگامی” قرار نگرفت لذا ما با حفظ مواضع خود، اما برای نشان دادن اراده ما مبنی بر ضرورت دفاع از مبانی اساسی حقوقی در جامعه، متن خود را همزمان ولی جداگانه منتشر نمودیم*.

بنابر این صریح و قاطعانه اعلام می کنیم که ما دو ائتلاف سیاسی هیچ میثاق مشترکی با دیگر جریانات امضا ننموده‌ایم.

ما با اظهار تاسف از این رویه و همچنین اظهارنظرات غیر مسئولانه و غیرواقعی دوستان رابط ما که بی‌گمان کمکی به تحکیم روابط دموکراتیک و اصولی میان جریانات گوناگون ننموده و فقط در خدمت منافع گروهی و فرقه‌ای خواهد بود، انتظار داریم و امیدواریم از تجارب متعدد شکست خورده تا کنونی درس گرفته شود و به راه‌کارهای واقعی و آینده‌نگر و آنهم تنها مبتنی بر اراده و خواست و منافع مردمی اندیشیده شود.

کنگره ملیتهای ایران فدرال

همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران  

چهار‌شنبه ١١ مرداد ١۴٠٢ – ٢ اگوست ٢٠٢٣

متن انتشار یافته ما به صورت جداگانه:

میثاق “حق زندگی” مبتنی بر مبنای نظری “بهره مندی از کلیه حقوق” را جمعی از تشکل‌های سیاسی جمهوری خواه و ‌دموکرات امضا کرده و به مردم ایران پیشنهاد می‌کنند برای آنکه یک میثاق پایه‌ای عمومی در دوره‌ی مبارزه برای تغییر کلیت (سرنگونی) حکومت “جمهوری اسلامی” و پس از آن تشکیل نظام سیاسی دمکراتیک جایگزین باشد.

 ارکان میثاق عبارت‌اند از:

” بهره‌مندی از کلیه حقوق جدا از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی، تعلق فرهنگی، زبانی و ملیتی”

•​منع مطلق اعدام،

•​منع مطلق شکنجه جسمی و روانی،

•​پایبندی به رویه‌ی قضایی عادلانه، شفاف و شکایت‌پذیر، بدون هیچ استثنایی.

 امضاکنندگان این میثاق:

۱.  متعهد می‌شوند

 بهره‌مندی از کلیه حقوق جدا از گرایش سیاسی، گرایش دینی، گرایش جنسی، گرایش عقیدتی، تعلق فرهنگی، زبانی و ملیتی

۲.  متعهد می‌شوند

مجازات اعدام و سلب حق حیات را برای هیچ انسانی سزاوار ندانند و علیه این کیفردهی مبارزه کنند. هیچ انسانی حتّی اگر مجرم تشخیص داده شود، با هر تابعیتی، با هر گرایش جنسی، دینی و سیاسی، و ملیتی با هر پیشینه‌ای نباید از حق زندگی محروم شود.

۳.  متعهد می‌شوند

شکنجه، اذیت و آزار جسمی و روانی را ناموجه و ممنوع، واعتراف‌گیری زیر شکنجه را بی‌اعتبار بدانند.

۴.  متعهد می‌شوند

به رویه‌ی قضایی پایبند باشند، اختلاف نظر سیاسی و عقیدتی را بهانه‌ی اتهام‌زنی قرار ندهند و حقوق برابرِ سزاوار همگان را بنابر سلیقه‌ی خود و مصلحت گروه خود پایمال نسازند.

۵.  متعهد می‌شوند

در هر جایی که باشند، داخل مرزهای کشور ایران یا خارج از آن، و بر هر موضع سیاسی که باشند، موافق یا مخالف حکومت زمان خود باشند یا حامی آن، تا زمانی که به صورت صریح و علنی امضایشان را پس نگرفته باشند، متعهد بر سر این میثاق بمانند.

امضای این میثاق به معنی موافقت برسر اصل “بهره‌مندی از کلیه حقوق، مصونیت جسمی و روانی همگان و احترام به شأن انسان به عنوان انسان است”، بنیادی که مبنای مجموعه‌‌ی موسوم به اعلامیه جهانی حقوق بشر و کنوانسیون‌های الحاقی آن است.

کنگره ملیتهای ایران فدرال

همبستگی فراگیر برای آزادی و برابری در ایران  

سه‌شنبه ١٠ مرداد ١۴٠٢ – اول اگوست ٢٠٢٣

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ایراندوست

    این تشکلات برون مرزی چه تغییرات شگرفی در داخل کشور می‌توانند داشته باشند بجز نوشتن اعلامیه، تحلیل‌های خفن و عجز و ناله از نبود آزادی در ایران.