ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک شهروند سوئدی بیش از یک سال است که در ایران زندانی است

این کارمند اتحادیه اروپا فروردین سال گذشته در جریان سفری شخصی به ایران بازداشت شده و تاکنون جزئیاتی در مورد پرونده او در دسترس نبوده است.

یک شهروند سوئدی به نام یوهان فلودروس که برای هیئت‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا کار می‌کند بیش از ۵۰۰ روز پیش در ایران بازداشت شده است. دولت سوئد امروز این خبر را بدون افشای هویت شخص بازداشت‌شده اعلام کرد و روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی از هویت این شخص پرده برداشت.

به نوشته خبرنگار نیویورک تایمز، مقام‌های سوئد و اتحادیه اروپا بازداشت فلودروس را که بخشی از «دیپلماسی گروگانگیری» جمهوری اسلامی است، تاکنون مخفی نگه داشته بودند.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر از بازداشت شهروندان غیرایرانی و ایرانیان دوتابعیتی به عنوان اهرمی برای امتیاز گرفتن از کشورهای اروپا و ایالات متحده استفاده کرده است.

در ماه گذشته، ایالات متحده با جمهوری اسلامی توافق کرد که در ازای آزادی پنج شهروند آمریکایی، شش میلیارد دلار از عواید نفتی ایران و نیز ایرانیان زندانی در آمریکا را آزاد کند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، یوهان فلودروس ۳۳ ساله که بهار سال گذشته در یک سفر گردشگری شخصی با چند دوست سوئدی خود به ایران رفته بود، هفدهم آوریل ۲۰۲۲ / ۲۸ فروردین ۱۴۰۱ هنگام بازگشت به سوئد در فرودگاه دستگیر شد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی مرداد سال گذشته در بیانیه‌ای از بازداشت یک تبعه سوئدی به اتهام «جاسوسی» خبر داده بود.

گفته می‌شود فلودروس پیشتر نیز هنگامی که در هیئت‌های توسعه‌ای اتحادیه اروپا شاغل بوده از ایران دیدن کرده بود.

«سرویس اقدام خارجی اروپا» – اداره امور دیپلماتیک اتحادیه اروپا که ترکیبی از وزارت خارجه و دفاع است – اعلام کرده که «پرونده تبعه سوئدی بازداشت‌شده در ایران را از نزدیک دنبال می‌کند.»

دولت سوئد از اظهارنظر درباره این پرونده تاکنون امتناع کرده است. وزارت امور خارجه این کشور گفته است که «این فرد به‌طور خودسرانه بازداشت شده و باید هرچه فوری آزاد شود.» این وزارتخانه همچنین گفته که موضوع به مقام‌های جمهوری اسلامی ابلاغ شده اما برای جلوگیری از «پیچیده‌شدن تلاش‌ها برای آزادی او» و «به دلایل محرمانه» در حال حاضر جزئیات بیشتری ارائه نمی‌کند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری دوشنبه ۱۴ شهریور گفت که هیچ اطلاعی از این پرونده ندارد.

نبیلا مسرلی، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نیویورک تایمز با بیان این‌که «این پرونده را باید در بستر بازداشت‌های خودسرانه فزاینده شهروندان اروپایی» دید، گفت:

ما از هر فرصتی استفاده کرده‌ایم و استفاده خواهیم کرد تا مسئله را با مقام‌های ایرانی طرح کنیم تا بتوانیم آزادی همه شهروندان اروپایی‌ای را که خودسرانه بازداشت شده‌اند به دست آوریم.

روابط بین ایران و سوئد در پی محکوم‌کردن حمید نوری به حبس ابد رو به وخامت رفته است.

نوری از مقام‌های سابق زندان گوهردشت است که در قتل عام زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در سال ۱۳۶۷ نقش داشته است. در حال حاضر پرونده او زیر تجدیدنظر است.

صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری نمونه‌ای نادر از «صلاحیت قضایی جهانی» است که بنا بر آن، دولت‌ها می‌توانند تبعه‌های خارجی‌ای را که در خاکشان حضور دارند به خاطر ارتکاب جنایت علیه بشریت بازداشت و محاکمه کنند، بی‌توجه به این‌که اصل جرم در کدام کشور واقع شده است.

فلودروس دو ماه پیش از صدور حکم نوری بازداشت شده است، عملی که می‌توان آن را اهرم فشار جمهوری اسلامی برای تأثیرگذاری بر روند دادگاه نوری قلمداد کرد. این اهرم تاکنون تأثیرگذار نبوده است.

همزمان با دستگیری فلودروس، جمهوری اسلامی حبیب چعب (اسیود)، شهروند دوتابعیتی ایرانی-سوئدی و رهبر جنبش النضال را از ترکیه ربود و در ایران اعدام کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.