ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«طوفان الاقصی» و «شمشیرهای آهنین»: جنگ دیگری میان اسرائیل و فلسطینی‌‌ها آغاز شد

جنگ جدیدی میان فلسطینی‌ها و اسرائیل درگرفته است. تا کنون جنگ بیش از ۱۶۰ کشته و ۱۰۰۰ مجروح در غزه و دست‌کم ۴۰ کشته و ۷۵۰ مجروح در اسراییل بر جای گذاشته است.

یگان‌های القسام، شاخه نظامی حماس، بامداد روز شنبه ۷ اکتبر/ ۱۵ مهرماه عملیاتی را علیه اسرائیل آغاز کرده است که آن را «طوفان الاقصی» می‌نامند. آن‌ها می‌گویند در پاسخ به تجاوزهای مستمر اسرائیلی‌ها به حقوق فلسطینی‌ها در قدس و اقدامات انجام شده علیه اسرای فلسطینی در زندان‌های اسرائیل، هزاران موشک از غزه به سمت اسرائیل شلیک کرده‌اند. ارتش اسرائیل هم ساعتی پس از آغاز حملات گفت که عملیات همه‌جانیه‌ای با نان «شمشیرهای آهنین» علیه حماس آغاز کرده‌است.

دست‌کم ۱۹۸ فلسطینی در حمله‌های هوایی اسرائیل در غزه، پس از آغاز عملیات نظامی حماس علیه اسرائیل، کشته شده‌اند. منابع پزشکی غزه با اعلام این آمار از زخمی شدن بیش از یک هزار تن خبر می‌دهند.

طبق آخرین گزارش‌ها، حمله حماس به اسرائیل هم به کشته شدن ۴۰ تن در سوی دیگر انجامیده است.

گمان می‌رود موشک‌های شلیک شده از غزه در عسقلان و چند شهر دیگر فرود آمده است.

همزمان وزارت بهداشت اسرائیل اعلام کرد که حداقل ۷۵۰ زخمی به بیمارستان‌ها برده شده‌اند.

حداقل یک اسرائیلی در منطقه کفر آویو کشته شده است. در شهر کوسیفه در ۶۵ کیلومتری جنوب غزه، مقام‌های اسرائیلی کشته‌شدن ۴ نفر را تایید کردند.

صالح العاروری، نایب رئیس دفتر سیاسی حماس، اعلام کرد که این گروه شمار قابل توجهی اسیر اسرائیلی گرفته که تعدادشان برای آزادکردن تمام زندانیان فلسطینی در زندان‌های اسرائیل کافی است. به ادعای العاروری، فرماندهان ارشد هم در میان دستگیرشدگان هستند.

او گفته انتظار ندارد این جنگ به زودی به پایان برسد و یک عملیات «بزن در رو» نیست. العاروری تاکید کرد که «ما خود را برای بدترین شرایط آماده کرده‌ایم». به گفته او، حماس خود را برای مقابله با حمله نظامی زمینی اسرائیل آماده کرده است.

چه اتفاقی رخ داد؟

آژیر خطر در سراسر اسرائیل و تا شمال شهر قدس از حوالی ساعت ۷ صبح روز شنبه پس از شلیک ۵ هزار موشک از غزه توسط حماس به صدا درآمد. اسرائیل می‌گوید ۲۲۰۰ موشک از غزه شلیک شده است. همچنین به نظر می‌رسد که افراد مسلح حماس از غزه خارج شده باشند و به سمت شهرها و روستاهای اسرائیلی در حاشیه این منطقه نفوذ کرده‌اند - تحولی بی سابقه در ۱۶ سالی که از تسلط حماس بر نوار غزه می‌گذرد.

گزارش‌های اولیه تأیید نشده و تصاویر ویدئویی نشان می‌دهد که افراد مسلح در شهر مرزی سدروت تیراندازی کرده و چندین غیرنظامی و سرباز اسرائیلی را کشته‌اند. مرگ یک زن مسن به دلیل نامشخص تأیید شده و چهار نفر دیگر بر اثر شلیک موشک کشته شدند.

رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ایاد علونی، ژنرال اسرائیلی و فرمانده نیروهای عملیات عمیق اسرائیل به اسارت حماس درآمده است.

نیروهای عملیات عمیق ارتش اسرائیل یک فرماندهی عملیاتی است که در سال ۲۰۱۱ برای هماهنگ کردن عملیات و جنگ طولانی مدت اسرائیل در عمق خاک فلسطین و نوار غزه تشکیل شد. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از لحظه دستگیری این ژنرال اسرائیلی منتشر شده است.

اسرائیل هنوز اسارت این فرمانده ارشد خود را تایید یا رد نکرده است. در ساعات اولیه حمله حماس به اسرائیل گزارش‌های متعددی از به اسارت گرفتن اسرائیلی‌ها منتشر شده است.

جنگ کنونی پس از هفته‌ها تنش فزاینده در امتداد مرز ناآرام اسرائیل با غزه و درگیری‌ها در کرانه باختری اشغالی توسط اسرائیل رخ داد. در سال جاری تاکنون حداقل ۲۴۷ فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی کشته شده‌اند. ۳۲ اسرائیلی و دو شهروند خارجی هم در همین مدت در حملات فلسطینیان کشته شده‌اند.

حماس در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر کرد، از «مبارزان مقاومت در کرانه باختری» و همچنین «ملت‌های عربی و اسلامی» خواست به نبرد بپیوندند.

محمد ضیف، فرمانده نظامی حماس در غزه در بیانیه‌ای از آغاز عملیات جدید برای آزادسازی مسجد الاقصی در بیت‌المقدس (قدس) خبر داد. این شهر در چند هفته اخیر به دلیل تعطیلات مذهبی یهودیان شاهد افزایش بازدیدکنندگان یهودی بوده است. وی افزود: «این تنها مرحله اول» جنگ حماس علیه اسرائیل است.

ما به دشمن هشدار دادیم که به تجاوزات خود به مسجد الاقصی ادامه ندهد... دوران تجاوزات بدون پاسخ دشمن به پایان رسیده است. من از فلسطینی‌ها در هر کجای کرانه باختری و در داخل خط سبز می‌خواهم که بدون محدودیت حمله کنند. همه به خیابان‌ها بریزید. من از مسلمانان در همه جا می‌خواهم که (به اسرائیلی‌ها) حمله کنند.

واکنش اسراییل

در پاسخ به حملاتی که به نظر می‌رسد ارتش اسرائیل (IDF) را غافلگیر کرد، اسرائیل وضعیت جنگی اعلام کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «تعدادی از تروریست‌ها از نوار غزه به خاک اسرائیل نفوذ کرده‌اند و به ساکنان مناطق اطراف نوار غزه گفته شده است که در خانه‌های خود بمانند.»

در این بیانیه آمده است: «نیروهای دفاعی اسرائیل از غیرنظامیان اسرائیلی دفاع خواهند کرد و سازمان تروریستی حماس بهای سنگینی برای اقدامات خود خواهد پرداخت».

ارتش اسرائیل هم گفت که در پاسخ به حمله غافلگیرانه حماس، عملیات «شمشیرهای آهنین» را آغاز کرده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که از ساعت ۶:۳۰ صبح بیش از ۲۲۰۰ راکت به سمت اسرائیل شلیک شده است.

هاگاری می‌گوید شبه‌نظامیان حماس از زمین، دریا و هوا به اسرائیل تجاوز کرده‌اند.

او گفت که حداقل هفت جبهه درگیری حماس و نیروهای ارتش اسرائیل وجود دارد.

دانیل هاگاری، ساعتی بعد اذعان کرد که این امکان وجود دارد که نیروهای اسرائیلی هنوز کنترل تمامی مناطقی را که حماس به آنها حمله کرده است، پس نگرفته باشند.

یک وزیر اسرائیلی که نامش فاش نشده است هم به رسانه اسرائیلی وای نت گفته است که این خطر وجود دارد که حملات حماس برای منحرف کردن تمرکز قبل از حمله (حزب‌الله) از شمال طراحی شده باشد.

سخنگوی ارتش اسرائیل در گفتگو با کانال ۱۲ اسرائیل گفت: «ساعات سختی در پیش روی ماست» و افزود که ارتش اسرائیل حملات خود را در غزه افزایش می‌دهد.

همزمان با این رویداد، سران احزاب مخالف دولت نتانیاهو در پارلمان این کشور هم با انتشار بیانیه‌ای گفتند که اختلافات را کنار می‌گذارند و پشت عملیات نظامی ارتش متحد خواهند شد.

آن‌ها در بیانیه‌شان نوشته‌اند که در شرایط کنونی هیچ خزب و اپوزیسیونی در کار نیست و همه متحدیم. سران احزاب یش آتید، اتحاد ملی، اسرائیل خانه ما و کارگر این بیانیه مشترک را امضا کرده‌اند.

دفتر بنیامین نتانیاهو گفت که او در ساعات آینده با مقامات ارشد امنیتی دیدار خواهد کرد و سربازان ذخیره بسیج شده‌اند.

تحولات چشمگیر روز شنبه جدی‌ترین درگیری نظامی از زمان جنگ خونین ۱۰ روزه اسرائیل و حماس در سال ۲۰۲۱ است.

از زمانی که حماس در سال ۲۰۰۷ کنترل نوار ۴۲ کیلومتر مربعی غزه را به دست گرفت، چهار جنگ و چندین تنش کوچکتر رخ داده است که اثرات ویرانگری را بر ۲,۳ میلیون نفر از ساکنان غزه داشته است. فشار و سرکوب مداوم ساکنان غزه توسط اسرلئیل هم این نقطه را به «بزرگترین زندان روباز جهان» با شرایط وخیم انسانی تبدیل کرده است.

ایران و قطر از گروه حماس که شبه‌نظامیان عمدتا سنی هستند حمایت می‌کنند. جهاد اسلامی فلسطین، دیگر گروهی که به جمهوری اسلامی نزدیک است هم ساعتی پس از آغاز عملیات حماس اعلام کرد که در کنار برادرانش در حماس علیه اسرائیل دست به اقدام خواهد زد.

در این گالری از تصاویر ماهواره‌ای گوگل مپز، نواز غزه در محاصره دیوارهای مرزی اسرائیل و مصر دیده می‌شود. جمعیت میلیونی این منطقه با شهرک‌ها و کشاورزی یا دامداری اسرائیلی‌ها احاطه شده است.

زمین‌های کشاورزی و شهرک‌های اسرائیلی‌ها در یک سوی دیوار مرزی نوار غزه و اسرائيل و در آن سو تراکم جمعیتی بدون امکان پیشرفت قرار گرفته‌اند.
زمین‌های کشاورزی و شهرک‌های اسرائیلی‌ها در یک سوی دیوار مرزی نوار غزه و اسرائيل و در آن سو تراکم جمعیتی بدون امکان پیشرفت قرار گرفته‌اند.
نوار غزه در تصویر ماهواره‌ای گوگل مپز
نوار غزه در تصویر ماهواره‌ای گوگل مپز
زمین‌های کشاورزی و شهرک‌های اسرائیلی‌ها در یک سوی دیوار مرزی نوار غزه و اسرائيل و در آن سو تراکم جمعیتی بدون امکان پیشرفت قرار گرفته‌اند.
زمین‌های کشاورزی و شهرک‌های اسرائیلی‌ها در یک سوی دیوار مرزی نوار غزه و اسرائيل و در آن سو تراکم جمعیتی بدون امکان پیشرفت قرار گرفته‌اند.
زمین‌های کشاورزی اسرائیل در آن سوی دیوار مرزی غزه و اسرائیل
زمین‌های کشاورزی اسرائیل در آن سوی دیوار مرزی غزه و اسرائیل
دیوار حائل اسرائیل و غزه اجازه پیشرفت به مردم فلسطین محصور در آن سمت دیوار را نمی‌دهد.
دیوار حائل اسرائیل و غزه اجازه پیشرفت به مردم فلسطین محصور در آن سمت دیوار را نمی‌دهد.
تنها اسرائيل غزه را محصور نگه نداشته است: اینجا می‌توان مرز مصر و غزه را مشاهده کرد که با دیوار از هم جدا شده‌اند.
تنها اسرائيل غزه را محصور نگه نداشته است: اینجا می‌توان مرز مصر و غزه را مشاهده کرد که با دیوار از هم جدا شده‌اند.
شمال نوار غزه
شمال نوار غزه
پایین و بالا بگیرید و بکشید

واکنش‌های دیگر در منطقه

ایران و قطر هنوز به صورت رسمی واکنشی به این درگیری گسترده نشان نداده‌اند. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ مهرماه در دیدار با سفرای کشورهای اسلامی نسبت به عادی‌سازی روابط کشورهای خاورمیانه با اسرائیل هشدار داد و گفت این قمار خطرناکی است که «باخت بزرگ» برایشان به همراه خواهد داشت.

شاید به همین دلیل حزب الله لبنان، گروه شبه‌نظامی قدرتمند وابسته به جمهوری اسلامی امروز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «این عملیات پیروزمندانه پاسخی قاطع به جنایات مستمر اشغالگران و تهاجم مستمر به مقدسات، شرف و حیثیت» مسلمانان است.

این گروه شبه‌نظامی به صراحت در بیانیه‌اش نوشت که عملیات کنونی حماس پیامی به کشورهایی است که به دنبال عادی‌سازی روابط با اسرائیل هستند: «مقاومت مسلحانه، تنها گزینه مقابله با تجاوز و اشغالگری و پیامی به جهان عرب و اسلام و جامعه است. این پیامی است به کل جامعه بین المللی به ویژه آنهایی که به دنبال عادی سازی با این دشمن هستند».

این حزب در بیانیه خود تاکید کرد که «رهبری مقاومت اسلامی لبنان از نزدیک با تحولات مهم صحنه فلسطین همگام بوده و شرایط میدانی را با علاقه فراوان دنبال می‌کند و در ارتباط مستقیم با رهبری مقاومت فلسطین در داخل و در خارج از کشور است و با کمک آن‌ها ارزیابی مستمر وقایع و پیشرفت عملیات‌ها را انجام می‌دهد».

درگیری در مناطق دیگر فلسطینی

ساعتی پس از آغاز حمله گسترده حماس به اسرائیل، ناآرامی و خشونت در بیت‌المقدس که نیمه شرقی آن سرزمین اشغالی فلسطین محسوب می‌شود و همچنین کرانه باختری رود اردن گزارش شده است.

مجد العباسی، ساکن سیلوان، محله‌‌ای فلسطینی‌نشین در در بیت المقدس شرقی به گاردین گفت: «مردان جوانی به خیابان آمده‌اند که با پرچم سبز، پرچم حماس، پس از شنیدن این خبر صبح امروز راهپیمایی می‌کنند. سربازان اسرائیلی شروع به پرتاب گاز اشک آور به همه جا کردند و یک خانه در آتش سوخت.»

همچنین گزارش‌هایی مبنی بر تلاش یک فلسطینی برای چاقو زدن به یکی از نیروهای امنیتی در شهرک بیت‌آریه در کرانه باختری منتشر شده است. به این نیروی اسرائیلی آسیبی وارد نشد و وضعیت ضارب نیز بلافاصله مشخص نشد. دو شب پیش، یک جوان ۱۹ ساله فلسطینی در پی یورش شهرک‌نشینان اسرائیلی به شهرک فلسطینی حواره کشته شد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.