ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زندگی در نوار غزه

بنیامین نتانیاهو پس از شرکت در کابینه‌ی امنیتی اسرائیل ضمن اعلام آغاز «یک جنگ طولانی و سخت» خطاب به مردم غزه گفت: «فرار کنید!» اما به کجا فرار کنند؟

غزه دیشب را در تاریکی به سر برد، در حالی که مدام بمباران می‌شد. اسرائیل اعلام کرده که راه ورود سوخت و کالا به غزه را می‌بندد. مشکل آب آشامیدنی همواره حاد بوده و اینک حادتر می‌شود. رسانه‌ها کمتر از آن‌چه بر مردم غزه می‌گذرد، گزارش می‌کنند. مردم حکم ابزار را یافته‌اند. حماس و حامیانش در محاسباتشان، به این که بر سر مردم چه می‌آید، بهایی نمی‌دهند. برای نظام آپارتاید در اسرائیل محاصره‌ی غزه و بمباران آن، پیشاپیش موجه است. اعلام کرده‌اند که مردم غزه برای حمله‌ای شدید آماده باشند. به کجا بروند، کجا پناه گیرند؟

زندگی در غزه به گونه‌ای است که انسان‌ها در موقعیت انتخاب میان مردن تدریجی و رفتن به استقبالِ مرگ قرار می‌گیرند.

حماس، که از ۲۰۰۷ کنترل غزه را در دست دارد، اکنون چیزی از آنچه بر مردم می‌گذرد، نمی‌گوید. عکس‌ها و ویدئوهای حمله و شادی پخش می‌کنند. اسرائیل هم بر حملات خود متمرکز است و غزه را به حماس تقلیل می‌دهد. دوباره جنگ درگرفته است. جنگ که درمی‌گیرد، حقیقت فراموش می‌شود و زندگی انسان‌ها.

۸ اکتبر ۲۰۲۳، جنوب نوار غزا، پس از یک حمله هوایی اسرائیل
۸ اکتبر ۲۰۲۳، جنوب نوار غزا، پس از یک حمله هوایی اسرائیل − منبع: AFP

بزرگترین زندان بدون سقف دنیا

نوار غزه
نوار غزه

به غزه بزرگترین زندان بدون سقف دنیا می‌گویند. این زندان با ۱,۹۲ میلیون جمعیت (برآورد سال ۲۰۲۰) تنها ۳۶۰ کیلومتر مربع وسعت دارد، یعنی اندکی بزرگتر از تبریز (۳۲۴ کیلومتر مربع) است. غزه متراکم‌ترین جای دنیا است: ۵۳۲۸ نفر در هر کیلومتر مربع. نصف اهالی کودک‌اند.

تنها ۱۰ درصد جمعیت به آب آشامیدنی تمیز دسترسی دارند. بخشی از آب آشامیدنی از اسرائیل می‌آید که بیم آن می‌رود قطع شود. در حالت عادی حداکثر ۸ ساعت در شبانروز برق وجود دارد. محرومیت از برق از دیشب کامل شده است.

در چنین وضعیتی می‌توان تجسم کرد وضع بهداشت و رسیدگی به حال مجروحان که دم به دم بر تعداد آنان افزوده می‌شود، چگونه است. هیچ چیزی این حد از ستم بر مردم غیرنظامی را توجیه نمی‌کند.

مردم عملا در میان خرابه‌ها زندگی می‌کنند. خانه‌ها خراب می‌شوند و مردم با عجله اتاقک‌هایی با بلوک‌های سیمانی درست می‌کنند. آلونک‌ها در طول تابستان وحشتناک گرم هستند، و در طول زمستان وحشتناک سرد. با هر جنگی شیرازه زندگی فلاکت‌بار از هم می‌پاشد. ویرانه‌ها ویران‌تر می‌شوند، مدرسه‌ها که هر یک حدود ۱۰۰۰ نفر محصل دارند بسته می‌شوند، مرکزهای درمانی از کار می‌افتند.

مردم به کجا پناه ببرند؟

اسرائیل گفته که مردم غزه به پناهگاه‌ها بروند. به کجا؟ در جنگ‌های قبل بخشی از آنان به مدرسه‌ها پناه می‌بردند. در هر کلاس ۵ خانواده. مدرسه‌ها هم در امان نیستند.

دیروز بنیامین نتانیاهو پس از شرکت در کابینه‌ی امنیتی اسرائیل ضمن اعلام آغاز «یک جنگ طولانی و سخت» خطاب به مردم غزه گفت: «فرار کنید؛ ما در همه جا با قدرت کامل عمل خواهیم کرد.» او افزود: «این جنگ به زمان نیاز دارد. روزهای سختی در پیش است.»

مردم غزه روزها و ماه‌ها و سال‌های سختی را گذرانده‌اند. این بار معلوم نیست در دهانه‌ی ‌گاز انبر حماس و اسرائیل چه بر سر آنان بیاید.

۸ اکتبر ۲۰۲۳، خان یونس در جنوب نوار غزه. کودکی فلسطینی وسایل زندگی را از خانه‌ای ویران خارج می‌کند.
۸ اکتبر ۲۰۲۳، خان یونس در جنوب نوار غزه. کودکی فلسطینی وسایل زندگی را از خانه‌ای ویران خارج می‌کند.

◄ برای آگاهی بیشتر از زندگی مردم غزه از جمله رجوع کنید به این منابع آنلاین:

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.