ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمفونی زمانه

بنجامین بریتن، آفریننده اُپرای پیتر گرایمز

امیر حسین آهویی- «بنجامین بریتن»، آهنگساز، رهبر ارکستر و پیانیست معاصر انگلیسی و یکی از مطرح‌ترین موسیقی‌دانان کلاسیک قرن بیستم در انگلستان است.

بنجامین بریتن، آهنگساز، رهبر ارکستر و پیانیست معاصر انگلیسی و یکی از مطرح‌ترین موسیقی‌دانان کلاسیک قرن بیستم در انگلستان است.

آثار بریتن در گستره‌ وسیعی از ارکستری و کورال تا سولو، موسیقی مجلسی و موسیقی فیلم قرار می‌گیرد. او به نوشتن موسیقی برای کودکان و نوازندگان آماتور علاقه داشت و همچنین رهبر ارکستر و پیانیست ماهری بود.

بنجامین بریتن از مطرح‌ترین موسیقی‌دانان کلاسیک قرن بیستم در انگلستان

اپراهای بریتن جایگاه مهم و ثابتی در رپرتوار ارکسترهای بین المللی دارند. بر اساس آمارهای موجود اپرای‌های او بیش از هر آهنگساز قرن بیستم دیگری اجرا شده‌اند و اگر کلیه‌ اپراهای ساخته شده پس از ۱۹۰۰ را در نظر بگیریم، از نظر تعداد اجرا، فقط پوچینی و ریچارد اشتراوس از او پیشی می‌گیرند.

در عین حال اپراهای بریتن از جهت هماهنگی شعر و موسیقی، پیش‌درآمد ارکستر، قدرت دراماتیک و شخصیت‌پردازی عمیق روانشناختی اهمیت دارند. او در اپرای مجلسی «تجاوز لوکریشا» نشان داد که موسیقی جدی را می‌توان در خارج از سالن اُپرا هم شنید. گرایش او به تجربه‌گرایی در فرم‌ها، سبک‌های موسیقی مدرن و فضاهای تئاتری جدید، دستاوردهای ارزشمندی در زمینه‌ اپرا پدید آورد.

اپراهای بریتن از جهت هماهنگی شعر و موسیقی، پیش‌درآمد ارکستر، قدرت دراماتیک و شخصیت‌پردازی عمیق روانشناختی اهمیت دارند.

یکی از معروف‌ترین آثار بریتن «راهنمای ارکستر برای کودکان» نام دارد که برای ارکستر نوشته شده و یک فیلم آموزشی هم دولت انگلستان برای آن تولید کرده است. موسیقی این‌کار را ارکستر سمفونیک لندن به رهبری ملکم سارجنت نواخت.

«راهنمای اپرا برای کودکان»، در کنار «پیتر و گرگ» از پروکوفیف و «کارناوال حیوانات» از سن سانس، یکی از سه اثر مهم در زمینه‌ آموزش موسیقی به کودکان به شمار می‌رود.

بریتن به غیر از اُپرا در زمینه‌ موسیقی کلیسایی هم فعال بود و آثاری نوشت که امروزه جزو قطعات کلاسیک این حوزه به شمار می‌رود. آثاری مثل «سرودی برای باکره» و «میسا برویس».

بنجامین بریتن در سال ۱۹۱۳ در سافک متولد شد و از کودکی استعداد عجیبش در زمینه‌ موسیقی را نشان داد. در جوانی در کالج سلطنتی موسیقی لندن تحصیل کرد؛ تعدادی اثر کورال نوشت و سپس به کار در رادیو، تئاتر و سینما روی آورد.

در سال‌های جنگ جهانی دوم برای مدتی به آمریکا رفت و اولین قطعه‌ نمایشی‌اش را در این کشور روی صحنه برد. سپس اثر مطرحش به نام «اپرای پیتر گرایمز» را بر اساس شعری از جورج کرب، هم‌زمان با پایان جنگ نوشت که یکی از مهم‌ترین اپراهای قرن بیستم به شمار می‌رود. از «پیتر گرایمز» به عنوان نخستین اُپرای موفق انگلیسی یاد می‌کنند و هنوز هم در سراسر جهان اجرا می‌شود.

بریتن در زمینه موسیقی کورال هم کار کرده و بزرگ‌ترین کار کورال او «رکویم جنگ» است که برای گرامی‌داشت یاد کشته‌شدگان دو جنگ جهانی نوشته شده است. این قطعه بر اساس متنی لاتین از شاعری به نام ویلفرد اون نوشته شده که در جنگ جهانی اول کشته شد.

او در سال‌های فعالیتش به جوایز و افتخارات بسیاری دست پیدا کرد که از آن جمله می‌توانیم جایزه‌ یونسکو، جایزه‌ بریت و گرمی را نام ببریم. بنجامین بریتن در سال ۱۹۷۶در اثر ایست قلبی در انگلستان درگذشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.