ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادگاه تجدیدنظر حمید نوری: بررسی دوباره ادله اثباتی در کیفرخواست

دادستان‌ها در جلسه امروز بخش‌های دیگری از خاطرات حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های دهه شصت را در دادگاه ارائه کردند و ادله اثباتی در کیفرخواست و روند تحقیقات را بار دیگر شرح دادند.

امروز یکی دیگر از جلسات دور پایانی جلسات دادگاه تجدیدنظر حمید نوری (عباسی) در استکهلم سوئد برگزار شد. جلسات پایانی دادگاه تجدیدنظر نوری از دوشنبه ۱۷ مهر/۹ اکتبر آغاز شده و تا ۱۷ آبان/۸ نوامبر ادامه خواهد داشت.

برنامه جلسات پایانی دادگاه حمید نوری بدین شرح است که ۱۶، ۱۸، و ۲۰ اکتبر آخرین دفاع دادستان‌ها، ۳۱ اکتبر و اول نوامبر، آخرین اظهارات وکلای شاکیان و شاهدان، ۶، ۷ و ۸ نوامبر نیز آخرین دفاع وکلای مدافع حمید نوری خواهد بود.

وکلای مدافع حمید نوری پیش‌تر درخواست کرده بودند که سه نفر از دست‌اندرکاران زندان‌ها در دهه به نام‌های محمد مقیسه (ناصریان)، دادیار ناظر بر زندان گوهردشت در دهه ۶۰، مصطفی پورمحمدی، نماینده وزارت اطلاعات در هیأت مرگ در زمان اعدام‌های سال ۶۷ و سیروس شیخ‌پور، دادیار در زندان اوین، در دادگاه حاضر تا به نفع موکلشان شهادت بدهند.

محمد مقیسه ملقب به ناصریان قرار بود دوشنبه گذشته، ۱۷ مهر/۹ اکتبر به صورت ویدیوکنفرانس در دادگاه حاضر شود، اما این اتفاق نیفتاد و او در جلسه دادگاه شرکت نکرد، و به همین دلیل جلسه لغو شد. محمد مقیسه (ناصریان) از کسانی است که بارها در دادگاه نام او به عنوان یکی از افرادی که در اعدام‌های سال ۶۷ در زندان گوهردشت دست داشته، مطرح شده است.

وکلای مدافع حمید نوری همچنین از دادگاه خواسته بودند حبیب الله نژندی‌منش، مشاور حقوقی خانواده حمید نوری در ایران نیز در دادگاه حضور پیدا کند، اما این درخواست به دلیل اینکه نژدی‌منش جزو تیم حقوقی است نوری محسوب می‌شود و به وکلای او کمک می‎‌کند، پذیرفته نشد.

در جلسه امروز نیز دادستان‌ها به برخی دیگر از مستندات جدید علیه حمید نوری پرداختند، از جمله بخشی دیگر از خاطرات حسینعلی منتظری درباره اعدام‌های دهه ۶۰. دادستان‌ها در اظهارات خود بیان کرد که چه در دادگاه بدوی و چه در دادگاه تجدیدنظر، نه تنها تحقیقاتی گسترده و با دقت انجام شده است، بلکه همه ادله اثباتی به درستی مورد صحت‌سنجی قرار گرفته است.

دادستان‌ها نادیده گرفتن این مدارک و شواهد توسط تیم حقوقی و وکلای حمید نوری را «شرم‌آور» توصیف کردند.

دادستان‌ها همچنین شهادت شاکیان دادگاه درباره شناسایی حمید نوری و نقش او به عنوان دادیار در زندان گوهردشت و اوین، و همچنین نقش او در مورد شکنجه زندانیان و آماده کردن برای بردن نزد «هیأت مرگ» را بررسی کردند و توضیح دادند بر اساس این شهادت‌ها و دیگر شواهد و مدارکی که از تحقیقات جمع‌آوری شده، آنها اطمینان دارند که حمید نوری، همان «حمید عباسی»، دادیار زندان گوهردشت در زمان اعدام‌ زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ است.

آنها همچنین بازه زمانی اعدام‌ها و دو موج از اعدام زندانیان سیاسی که اولی مربوط به اعدام زندانیان هوادار سازمان مجاهدین خلق و دومی مربوط به اعدام زندانیان هوادار گروه‌ها و سازمان چپ را مورد بررسی قرار دادند.

دادستان‌ها در این جلسه اسامی زندانیان اعدام‌شده را بر اساس لیست‌هایی که در اختیار دادگاه قرار داده شد بار دیگر مورد بررسی قرار دادند و بر اساس مدارک و شواهد موجود، از جمله کتاب‌هایی که تاکنون در مورد اعدام‌های سال ۱۳۶۷ نوشته شده، مانند کتاب‌های مهدی اصلانی، ایرج مصداقی و حسین فارسی، درباره اعدام شدگان صحبت کردند.

دو نفر از شاهدانی که امروز در دادگاه حضور داشتند به نام‌های حمید اشتری و سیمین اسکویی، حین زمان استراحت دادگاه در جلسه‌ای در کلاب از مشاهدات خودشان گفتند و اشاره کردند که زمانی که «دادستان‌ها مشغول ارائه ادله اثباتی خود بودند، حمید نوری زیرلب به آنها فحش‌های رکیک جنسی» می‌داد.

قرار است روز چهارشنبه ۲۶ مهر / ۱۸ اکتبر دادستان‌ها آخرین مدارک اثباتی خود درباره کیفرخواست صادر شده علیه حمید نوری را مطرح کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.