ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

زانیار عزیزنژاد، پناهجوی سیاسی کُرد در خطر دیپورت به ایران قرار دارد

این پناهجو که از حدود چهار ماه پیش در ترکیه بازداشت و هم‌اکنون در کمپ «کوچلی» این کشور نگهداری می‌شود، در معرض خطر قریب‌الوقوع بازگرداندن به ایران قرار داد.

جان فعالان سیاسی در ترکیه بیش از پیش در خطر است. فعالان و نهادهای حقوق بشری هر از گاهی از احتمال بازگرداندن پناهجویان ایرانی که به دلایل فعالیت‌های سیاسی مجبور به ترک کشور شده‌ و برای رسیدن به کشوری امن به ترکیه مهاجرت کرده‌اند، خبر می‌دهند.

زانیار عزیزنژاد، پناهجوی سیاسی کُرد و اهل سقز یکی از بی‌شمار پناهجویانی است که در سال‌های اخیر به دلایل سیاسی مجبور به ترک کشور شده است. او که از حدود چهار ماه پیش در ترکیه بازداشت و هم‌اکنون در کمپ «کوچلی» این کشور نگهداری می‌شود، در معرض خطر قریب‌الوقوع بازگرداندن به ایران قرار داد.

شبکه حقوق بشر کُردستان، نهاد ناظر حقوق بشر مستقر در فرانسه، با انتشار گزارشی خبر داده است که زانیار عزیزنژاد  ۱۳ تیرماه سال‌ جاری، زمانی که قصد عبور از کشور ترکیه به مقصد اروپا را داشت، در نزدیکی شهر استانبول از سوی نیروهای پلیس این کشور بازداشت و به کمپ «کوچلی» منتقل شد.

به نوشته این نهاد حقوق بشری، با وجود این‌که زانیار عزیزنژاد پیش‌تر از سوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در اقلیم کُردستان به عنوان پناهجوی سیاسی شناخته شده است در خطر بازگرداندن اجباری به ایران قرار دارد.

منبع عکس: شبکه حقوق بشر کُردستان

زانیار عزیزنژاد، ۳۷ ساله، پدر دو فرزند و اهل شهر سقز در استان کردستان است. او از سال ۲۰۱۹ در بخش مطبوعات حزب کومله و چند رسانه مخالف حکومت ایران فعالیت داشته است.

در سال‌های گذشته شماری از شهروندان ایرانی‌ به‌ دلیل داشتن باورهای مذهبی متفاوت از دیدگاه حکومت جمهوری اسلامی ایران یا به‌ دلیل فعالیت‌های مدنی و سیاسی، تحت پیگرد قرار گرفته و به ترکیه گریخته‌اند، اما دولت ترکیه با نادیده گرفتن حقوق پناهجویی، در بسیاری موارد این پناهجویان را اخراج کرده است.

بر اساس آمار گردآوری شده از سوی شبکه حقوق بشر کُردستان، در یک سال گذشته بیش از ۱۰ پناهجوی سیاسی کُرد از سوی دولت ترکیه بازداشت و در کمپ‌های مختلف این کشور به سر می‌برند و در خطر بازگرداندن اجباری به ایران قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.