ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حزب راستگرای ضد مهاجران، اسلام‌گرایی و برنامه‌های محیط‌ زیستی در انتخابات پارلمانی هلند پیشتاز شد

هنوز مشخص نیست که خیرت ویلدرز بتواند ائتلافی تشکیل دهد که او را به نخست‌وزیری برساند. تا اینجای کار هم البته پیشتازی او برای اتحادیه اروپا، مدافعان حقوق مهاجران و فعالان محیط‌ زیستی نگران‌کننده بوده است.

نظرسنجی‌های انتخاباتی از کسانی که روز چهارشنبه ۲۲ نوامبر/ یکم آذر در انتخابات پارلمانی هلند شرکت کرده‌اند، نشان می‌دهد که خیرت ویلدرز، نامزد راستگرای افراطی در این کشور و حزب او به پیروزی قابل‌توجهی دست یافته‌اند.

حزبPVV یا همان حزب «برای آزادی» که افکار خیرت ویلدرز را نمایندگی می‌کند، ۳۷ کرسی پارلمان هلند که ۱۵۰ کرسی دارد را به خود اختصاص داده است.

به این ترتیب این حزب راستگرای ضدمهاجران، اسلام‌گرایی و منتقد برنامه‌های محیط‌زیستی بزرگترین بلوک پارلمانی در هلند خواهد بود. این حزب در بیش از دو دهه گذشته هیچ‌گاه به این سطح از قدرت و صندلی‌های پارلمانی دست نیافته بود. در انتخابات پیشین حزب «برای آزادی» کمتر از نصف این کرسی‌ها را در پارلمان به دست آورده بود.

در انتخابات روز چهارشنبه، نزدیکترین رقیب حزب «برای آزادی»، اتحاد سوسیال دموکرات‌ها و سبزها بود که تنها ۲۵ کرسی به دست آورد و در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب لیبرال راست‌ یا همان VVD که مارک روته، نخست‌وزیر مستعفی این کشور هم از آن حزب است، ۲۴ کرسی به دست آورد. ۱۰ کرسی کمتر از انتخابات قبلی.

خیرت ویلدرز پس از انتشار خبرها در مورد این نتایج، بر عزم خود برای به عهده گرفتن مسئولیت دولت تأکید کرد. او گفت که حزب‌اش می‌خواهد با احزاب دیگر همکاری کند و دولت تشکیل دهد.

هنوز مشخص نیست که این شخصیت جنجالی سیاست هلند بتواند نخست‌وزیر آتی این کشور شود. او باید بتواند ائتلافی تشکیل دهد که دست‌کم ۷۶ کرسی پارلمان این کشور را با خود داشته باشد.

اتحاد سوسیال دموکرات‌ها و سبزها که دومین بلوک پارلمانی هستند همکاری با حزب «برای آزادی» را رد کرده‌اند. ناظران می‌گویند که نتیجه کنونی انتخابات و پیشتازی خیرت ویلدرز به آن معنا است که هلند وارد دوره‌ای طولانی از کشمکش برای ایجاد ائتلاف و تشکیل دولت شده است.

انتخابات زودهنگام پارلمانی در هلند نتیجه فروپاشی ائتلاف راست میانه مارک روته در تابستان گذشته و پس از تقریباً ۱۸ ماه از نخست‌وزیری او بود. دلیل آن اختلافات که ائتلاف روته را از هم پاشید همان چیزی است که خیرت ویلدرز را به صدر خبرهای امروز دنیا رسانده است: سیاست هلند در برابر مهاجران.

فعلاً سه بلوک پارلمانی بزرگ پس از بلوک حزب «برای آزادی»، ائتلاف با خیرت ویلدرز را رد کرده‌اند. لاجرم این حزب یا باید بتواند یکی از بلوک‌های راست میانه را متمایل به خود کند و یا به سراغ ائتلافی پُرشمار از بلوک‌های کوچک برود.

خیرت ویلدرز گرچه به «اسلام‌هراسی» در هلند شهرت دارد در جریان کارزار انتخاباتی اخیر بارها تأکید کرد که هلند موضوعات و چالش‌هایی مهم‌تر از موضوع اسلام در پیش دارد. این به نوعی نرمش ویلدرز برای شکل دادن به برنامه‌ای با تنوع بیشتر و جذاب‌تر برای رأی‌دهنده‌ها بود.

ویلدرز پیش از این بارها بر برگزاری یک همه‌پرسی برای خروج کشورش از اتحادیه اروپا هم تأکید کرده بود. وعده‌ای که تحقق آن فعلاً دور از دسترس است و از جمله شعارهایی است که اقبال وسیعی به آن وجود ندارد. با این وجود پیشتازی فرد و حزبی با این شعارهای راست افراطی برای اتحادیه اروپا که هلند یکی از شکل‌دهندگان اصلی آن است، خبری ناگوار است.

ویلدرز مخالف ورود اعضای جدید به اتحادیه اروپا، کاهش پرداختی‌های کشورش به این نهاد و توقف کمک مالی و نظامی به اوکراین در جنگش با روسیه است.

ویلدرز همچنین به دنبال برنامه‌ای در سطح ملی برای مقابله با مهاجران است و در سخنرانیِ اعلام پیروزی‌اش هم گفت که امید دارد «هلندی‌ها» کشورشان را «پس بگیرند». اشاره‌ای غیر مستقیم به مهاجران ساکن هلند.

یک جنبه دیگر از مخاطرات حزب ویلدرز برای برنامه‌های مشترک اتحادیه اروپا آن است که حزب «برای آزادی» طرفدار کاهش و حتی منتفی‌شدن تعهدات محیط‌ زیستی هلند است. این حزب می‌گوید که تعهدات اقلیمی بین‌المللی هلند سبب ضعیف شدن اقتصاد این کشور، کاهش سطح عمومی درآمد و میزان رفاه هلندی‌ها شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.