ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: اخراج افغانستانی‌ها از پاکستان در زمستان متوقف شود

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان می‌گوید سرمای فصل زمستان در افغانستان کشنده است و می‌تواند جان پناهجویان افغانستانی را که پاکستان به کشورشان بازمی‌گرداند بگیرد.

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان از پاکستان خواست که اخراج مهاجران و پناهجویان افغانستانی بدون مدرک را در فصل سخت زمستان متوقف کند.

اسلام‌آباد ماه گذشته اعلام کرد که بیش از یک میلیون پناهجوی غیرقانونی را که عمدتاً افغانستانی هستند، اخراج خواهد کرد. این در حالی است که کابل را به متهم می‌کند که به ستیزه‌جویان ضد پاکستانی پناه می‌دهد.

بابر بلوچ، سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به رویترز درباره این درخواست گفت: «سرمای فصل زمستان در افغانستان واقعاً کشنده است و می‌تواند جان انسان‌ها را بگیرد.»

او افزود: «ما در مورد زنان، کودکان و مردان ناامید صحبت می‌کنیم که در حال حرکت هستند و دسته‌دسته پاکستان را ترک می‌کنند.»

کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان گفته است که بازگشت افغانستانی‌ها باید داوطلبانه باشد و پاکستان باید افراد آسیب‌پذیری را که نیاز به حمایت بین‌المللی دارند شناسایی کند.

پاکستان بیش از چهار میلیون مهاجر و پناهنده افغانستانی را در خود جای داده است که حدود ۱,۷ میلیون نفر از آن‌ها فاقد مدرک هستند. بسیاری از آن‌ها پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان افغانستان در سال ۲۰۲۱ و شمار زیادی نیز پس از تهاجم اتحاد شوروی به افغانستان در سال ۱۹۷۹ به پاکستان گریختند.

بر اساس آمار سازمان ملل از یکم اکتبر که مهلت پاکستان برای خروج پناهجویان و مهاجران افغانستانی‌ آغاز شد بیش از ۳۷۰ هزار افغانستانی به کشور خود بازگشته یا اخراج شده‌اند.

پلیس پاکستان خانه به خانه در شهرک‌های پناهجویان به‌دنبال کسانی هستند که داوطلبانه این کشور را ترک نکرده‌اند. پلیس عملیات خود را از شهر بندری کراچی که صدها هزار افغانستانی در آن زندگی می‌کنند آغاز کرده است. هرکسی که بماند ممکن است به زور اخراج شود.

هزاران افغانستانی برای جلوگیری از اخراج و زندگی در زیر سلطه طالبان، در پاکستان به زندگی مخفی روی آورده‌اند.

اسلام‌آباد تاکنون درخواست‌های سازمان‌های بین‌المللی و نهادهای مدافع پناهندگان برای بازنگری در طرح‌ اخراج پناهجویان افغانستانی را نپذیرفته است.

فعالان حقوق بشر دادخواستی را برای توقف اخراج پناهجویان افغانستانی  به دیوان عالی پاکستان ارائه داده‌اند که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است.

اخراج مهاجران افغانستانی از ایران نیز طی ماه‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته است. رسانه‌های داخلی ایران ۲۱ آبان گزارش دادند که در نیمه نخست سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۲ هزار و ۸۰۰ افغانستانی از استان قم اخراج و به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

خبرگزاری رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) هم ۲۳ آبان شمار مهاجران افغانستانی بازگردانده شده از مرزهای استان خراسان رضوی را حدود ۳۲۸ هزار نفر گزارش کرد.

طی روزهای گذشته در استان سیستان و بلوچستان هم دست‌کم دو هزار افغانستانی از گذرگاه‌های مرزی بازگردانده شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.