ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

افزایش شمار اعدام‌ها در ایران: هرمز صابر مطلق، زندانی سیاسی دهه ۶۰ اعدام شد

هرمز صابرمطلق به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق اعدام شد. اعدام زندانیان بلوچ همچنان ادامه دارد. سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید شمار اعدام‌های سال جاری میلادی در ایران از مرز ۷۰۰ نفر گذشت.

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرد که یک زندانی سیاسی ۶۲ ساله به‌نام گداعلی (هرمز) صابر مطلق به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران صبح روز شنبه ۴ آذر ماه در زندان مرکزی رشت، اعلام شد.

بنا به این گزارش هرمز صابر مطلق به‌همراه یک زن و یک مرد که اتهامشان «قتل عمد» بود اعدام شده است. هویت مرد اعدام شده محسن صداقت، ۴۵ ساله احراز شده اما نام و هویت زن تا کنون مشخص نشده است.

هرمز صابر مطلق از زندانیان دهه ۱۳۶۰ بود که به اتهام قتل یکی از مسئولان جمهوری اسلامی در ۶ شهریور ۱۳۶۰ بازداشت و پس از مدتی به‌دلیل فقدان مدارک آزاد شده بود.

صابر مطلق سال‌ها در خارج زندگی می‌کرد و پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۹۹ بار دیگر به اتهام ارتکاب همین قتل بازداشت و با این‌که مدرکی در دست نبود حکم اعدام او صادر شد.

این زندانی سیاسی در حالی اعدام شد که او همواره هرگونه مشارکت و یا اطلاع از این قتل را انکار کرده بود.

افزایش اعدام بلوچ‌ها در ایران

از سوی دیگر شبکه رسانک که خبرهای استان سیستان و بلوچستان را منتشر می‌کند از افزایش اعدام بلوچ‌ها در ایران خبر داده و آمار آن را «وحشتناک» توصیف کرده است.

بنا به این گزارش، از ۲۰ آبان تا ۹ آذرماه ۱۴۰۲، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی «در هر ۲۴ ساعت به‌طور متوسط یک زندانی بلوچ را در زندان‌های مختلف ایران اعدام و ده‌ها کودک را یتیم کرده‌اند».

رسانک افزوده است که در میان افراد اعدام شده، هم مرد و هم زن دیده می‌شود. این شبکه گفته است از آن‌جا که نهادهای امنیتی و قضائی بسیاری از خانواده‌ها را تهدید کرده‌اند که در این‌باره اطلاع‌رسانی نکنند، احتمال می‌رود که شمار اعدام‌شدگان بیش از این‌ها باشد. رسانک نوشته است:

«این آمار وحشتناک حکایت از خشم و نفرت بی‌حد رژیم جمهوری اسلامی ایران از ملتی دارد که هر جمعه با دستی خالی برای دادخواهی، برای اجرای عدالت و رفع تبعیض به خیابان آمدند و بر علیه مسببان وضعیت اسفبار خود شعار دادند...

رژیم جمهوری اسلامی ایران که یارای مقابله با این اقتدار ملت بلوچ را ندارد، با اعدام‌های فراقانونی و گسترده سعی در شکستن روحیه مردم دارد ولی آنگونه که بلوچ‌ها در طول تاریخ نشان داده‌اند، این سیاست نیز محکوم به شکست در مقابل آنهاست.»

«شمار بی‌سابقه اعدام‌ها در هشت سال اخیر»

سازمان حقوق بشر ایران اعلام کرده که شمار اعدام‌ها در ایران از ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی به ۷۰۷ نفر رسیده است.

به‌گفته این سازمان آمار فوق در هشت سال اخیر بی‌سابقه است.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین افزوده است که اجرای احکام اعدام از آغاز جنگ در غزه شتاب بیشتری گرفته و در ۵۴ روز جنگ دست‌کم ۱۷۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند.

این سازمان خواستار توجه جدی جامعه بین‌المللی به موج اعدام‌های اخیر، از جمله اعدام زندانیان سیاسی در ایران شد و محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان گفت:

جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهای اروپایی باید سکوت خود را در قبال اعدام بی‌رویه‌‌ی بیش از سه نفر در روز توسط جمهوری‌اسلامی بشکنند. وضعیت بحرانی حقوق ‌بشر و به‌ویژه اعدام در ایران نباید قربانی ملاحظات سیاسی و منطقه‌ای شود. جمهوری اسلامی عدم واکنش جامعه‌ جهانی به اعدام‌ها را چراغ سبزی برای اعدام‌های بیشتر تلقی می‌کند.

در میان اعدام‌شدگان سال ۲۰۲۳ میلادی، ۳۹۰ نفر با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و ۲۳۸ نفر با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند. دست‌کم یک کودک-مجرم و ۱۷ زن نیز در بین اعدام شدگان وجود دارد.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل سه‌شنبه ۷ آذر / ۲۸ نوامبر در بیانیه‌ای گفت که جمهوری اسلامی همچنان کودکان و مخالفان را اعدام می‌کند. الیزابت تراسل، سخنگوی این دفتر نیز خواستار توقف مجازات اعدام در ایران شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.