ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شورای امنیت سازمان ملل درباره آتش‌بس غزه رأی‌گیری می‌کند

تدوین‌کنندگان پیش‌نویس جدید قطعنامه‌ شورای امنیت سازمان ملل امیدوارند با فشار گذاشتن بر آمریکا، بزرگترین حامی اسرائیل را مجاب کنند که آن را وتو نکند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز دوشنبه در مورد قطعنامه جدیدی رأی خواهد داد که خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها» در غزه است. جلسه شورای امنیت سازمان ملل در روز ۲۷ آذر/ ۱۸ دسامبر در شرایطی برگزار می‌شود که فشار‌های بین‌المللی بر بزرگترین متحد اسرائیل یعنی آمریکا هم افزوده شده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این رأی‌گیری چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که ایالات متحده آمریکا قطعنامه قبلی شورای امنیت را که خواستار «آتش‌بس بشردوستانه» در سرزمین‌های فلسطینی بود، وتو کرد. اما در مجمع عمومی سازمان ملل، ۱۹۳ عضو در رأی‌گیری مشابهی شرکت کردند و درخواست آتش‌بس ۱۵۳ رأی مثبت به همراه داشت.

پیش‌نویس قطعنامه جدید شورای امنیت را کشورهای عربی تدوین کرده‌اند. امارات متحده عربی نگارش آن را بر عهده داشت.

این پیش‌نویس جدید خواستار «توقف فوری و پایدار خصومت‌ها برای دسترسی ایمن و بدون مانع به کمک‌های بشردوستانه به غزه» می‌شود.

همچنین بر حمایت از راه حل دو دولتی در این مناقشه تأکید می‌کند و بر اهمیت اتحاد نوار غزه با کرانه باختری تحت حاکمیت تشکیلات خودگردان فلسطین پای می‌فشارد.

موضوع حساسیت‌برانگیز برای اسرائیل و آمریکا آن است که پیش‌نویس به صراحت از حماس نام نمی‌برد، اگرچه خواستار «آزادی بی‌قید و شرط همه گروگان‌ها» شده است و «همه حملات بی‌رویه علیه غیرنظامیان» را محکوم می‌کند.

شورای امنیت با انتقاد شدید بین‌المللی روبرو شده است زیرا از زمان آغاز جنگ تنها یک قطعنامه در مورد غزه تصویب کرده است که در آن این نهاد ۱۵ نفره خواستار «وقفه‌های بشردوستانه» شد. پنج تلاش دیگر برای تصویب قطعنامه در این نهاد بین‌المللی با وتوی اعضا متوقف شد. از جمله دو بار وتوی آمریکا بر قطعنامه‌هایی که فرمان به آتش‌بس می‌داد.

به گفته منابع دیپلماتیک، مذاکرات در مورد متن جدید در تلاش برای جلوگیری از بن‌بستی دیگر، در جریان است. جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا چند روز پیش هشدار داد که اسرائیل در خطر از دست دادن حمایت بین‌المللی به دلیل بمباران «بی‌رویه» غزه است. اما به نظر نمی‌رسد که آمریکا در موقعیتی باشد که به قطعنامه آتش‌بس رأی مثبت بدهد. امید تدوین‌کنندگان پیش‌نویس آن است که با فشار بین‌المللی واشنگتن مجاب شود که دست از وتوی قطعنامه بردارد و دست‌کم به آن رأی ممتنع بدهد.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، صبح روز دوشنبه وارد تل‌آویو شد. مذاکره بر سر نحوه اجرای عملیات جنگی اسرائیل از محورهای دیدار این مقام آمریکایی اعلام شده است. همزمان با این سفر، بن والاس، وزیر دفاع سابق بریتانیا در روزنامه دیلی تلگراف چاپ لندن نوشت که اقدامات اسرائیل در پاسخ به حملات حماس در روز ۷ اکتبر مانند یورش گاو نر به مغازه چینی‌آلات است.

او به تندی از بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر بریتانیا انتقاد کرد و نوشت که او «دید بلندمدت» خود را از دست داده و تاکتیک‌هایی که برای مقابله با حماس اتخاذ کرده تنش‌ها را تا ۵۰ سال آینده زنده نگاه می‌دارد و جوانان رادیکال اسلامگرای بیشتری روی دست جهان می‌گذارد.

فرانسه، بریتانیا و آلمان، برخی از نزدیک‌ترین متحدان اسرائیل، در روزهای گذشته به درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس پیوستند و معترضان اسرائیلی هم پس از کشته شدن سه اسیر با گلوله سربازان اسرائیلی، از دولت خواستند مذاکرات با حماس را برای آزادی اسرا آغاز کند.

بنیامین نتانیاهو اما گفته است که اسرائیل تا زمانی که حماس را از قدرت برکنار کند، به جنگ ادامه می‌دهد و هنوز زمان نیاز دارد تا توانایی‌های نظامی «همچنان هولناک» حماس را در هم بکوبد.

جنگ ۱۰ هفته‌ای اسرائیل علیه حماس بیش از ۱۸۷۰۰ فلسطینی را کشته و بخش زیادی از شمال غزه را به ویرانه بدل کرده است.

حدود ۱,۹ میلیون فلسطینی - تقریباً ۸۵ درصد از جمعیت غزه - خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و اکثر آنها به پناهگاه‌های سازمان ملل و اردوگاه‌های موقت در بخش جنوبی منطقه محاصره شده غزه رفته‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.