ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترامپ با حکم دادگاهی در کلرادو نمی‌تواند کاندیدای ریاست‌ جمهوری شود

ایالت کلرادو به دلیل نقش ترامپ در شورش هوادارانش در روز شش ژانویه و حمله به ساختمان کنگره حکم داد که ترامپ نمی‌تواند در آن ایالت در قامت کاندیدای ریاست‌جمهوری ظاهر شود.

دادگاه عالی کلرادو روز سه‌شنبه ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر حکم داد که نام رئیس‌جمهوری سابق آمریکا نمی‌تواند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده در این ایالت ظاهر شود. این نهاد بالادستی در ایالت کلرادو با چهار رأی موافق در مقابل سه رأی مخالف اعلام کرد که دونالد ترامپ به استناد بند سوم متمم ۱۴قانون اساسی ایالات متحده آمریکا، صلاحیت نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری را ندارد.

این اولین باری است که دادگاهی در آمریکا با استناد به پرونده شورش شش ژانویه ۲۰۲۰ و نقش دونالد ترامپ در تحریک طرفدارانش با هدف ممانعت از انتقال مسالمت‌آمیز قدرت، چنین حکمی صادر می‌کند. کارزار انتخاباتی ترامپ گفته است که به دادگاه عالی ایالات متحده شکایت خواهد کرد.

در متن این حکم آمده است که اقدامات ترامپ علیه انتقال مسالمت‌آمیز قدرت و زمینه‌سازی برای شورش پیش از روز انتخابات و با تکرار احتمال بروز تقلب آغاز شد و بعد از انتخابات هم با پافشاری بر اتهام تقلب انتخاباتی و تحت فشار گذاشتن ایالت‌ها برای نپذیرفتن نتیجه رأی‌گیری زمینه را برای شورش هوادارانش در روز شش ژانویه فراهم کرد.

دادگاه عالی کلرادو با صدور این رأی، حکم داده بدوی درباره شکایت از ترامپ را نقض می‌کند. در دادگاه بدوی این حکم صادر شده بود که به رغم نقش داشتن ترامپ در رویدادهای روز شش ژانویه یا همان «شورش کاپیتول» او می‌تواند در رأی‌گیری برای انتخاب ریاست جمهوری آینده در این ایالت به عنوان نامزد انتخاباتی حضور داشته باشد.

بند سوم متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا بر این نکته تأکید می‌کند که هیچ‌کس نباید در ایالات متحده منصبی (دولتی) در اختیار داشته باشد اگر «درگیر قیام یا شورش علیه [ایالات متحده] شده باشند، یا به دشمنان آمریکا کمک کرده باشد».

آلینا حبا، وکیل ترامپ در بیانیه‌ای پس از اعلام این خبر  گفت که حکم دادگاه عالی کلرادو «به قلب این ملت و دموکراسی ما حمله می‌کند». او اضافه کرد: «ما اطمینان داریم که دیوان عالی کشور این دستور خلاف قانون اساسی را لغو خواهد کرد».

استیون چونگ، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ هم در بیانیه‌ای گفت که رهبران حزب دموکرات در کلرادو «در وضعیت پارانویا نسبت به پیشروی فزاینده و برتری ترامپ در نظرسنجی‌ها به سر می‌برند».

او دادگاه عالی کلرادو را متهم کرد که «یک تصمیم کاملاً ناقص» اتخاذ کرده است. چونگ گفت که تیم حقوقی رئیس جمهوری سابق «به سرعت درخواست تجدید نظر به دادگاه عالی ایالات متحده خواهد فرستاد».

چونگ افزود: «ما اطمینان کامل داریم که دیوان عالی ایالات متحده به سرعت به نفع ما رأی خواهد داد و در نهایت به این دعاوی غیرآمریکایی پایان خواهد داد.»

ترامپ هم‌اکنون در نظرسنجی‌ها بالاترین بخت در میان جمهوری‌خواهان برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۴ را دارد. او با اختلاف ۵۰ درصد، محبوبیتی فراتر از دیگر کاندیداهای این حزب برای به دست آوردن منصب نماینده نهایی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را دارد.

رئیس‌جمهوری سابق آمریکا در حال حاضر با چندین پرونده حقوقی و کیفری در دادگاه‌های مختلف روبه‌رو است ولی می‌گوید اطمینان دارد که هیچ مانعی برای بازگشتش به کاخ سفید پیش روی او نیست.  

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Khanandh

    درود بر دادگاه عالی کلرادو! از این قانون تا به حال به دفعات بسیار استفاده شده است، این اولین باری است که متهم رئیس جمهور کشور است. جورج کارلین، کمدین آمریکایی میگفت که فاشیسم در آمریکا خندان و نرم خواهد بود: دقیقا مانند ترامپ و طرفدارانش.