ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین اطلاعیه وزارت اطلاعات درباره انفجارهای کرمان: ۳۵ نفر در شش استان بازداشت شدند

وزارت اطلاعات برای این‌که بگوید تدابیر امنیتی در روز انفجارهای کرمان ایرادی نداشته در اطلاعیه خود گفته است عاملان حمله در مواجهه با «تدابیر شدید» مجبور شده‌اند که بمب‌های خود را «در محیط خارج از مدارهای حفاظتی» منفجر کنند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پنج‌شنبه ۲۱ دی در دومین اطلاعیه‌ خود درباره انفجارهای مرگبار کرمان هویت طراح اصلی و یکی از عوامل انفجارهای مرگبار کرمان را اعلام کرد و گفت هویت نفر دوم در دست بررسی است.

در این اطلاعیه گفته شده که «طراح و پشتیبانِ اصلی» عملیات انتحاری «فردی تاجیکستانی به نام مستعار عبدالله تاجیکی بوده است».

وزارت اطلاعات گفته است که این فرد «۲۸ آذرماه گذشته همراه با یک زن و یک کودک "برای تأمین پوشش"، به‌صورت غیرمجاز و توسط قاچاق‌برهای محلی، از مرزهای جنوب شرقی وارد کشور شده، به استان کرمان منتقل و در خانه‌ای اجاره‌ای در حومه‌ شهر کرمان مستقر می‌شود».

براساس این اطلاعیه او «علاوه بر هدایت عملیات، در کار تولید بمب‌های دست‌ساز نیز تخصص دارد» و پس از تولید بمب‌ها، «دو روز پیش» از وقوع انفجارها از کشور خارج شده است.

بعد از ظهر چهارشنبه ۱۳ دی‌ماه، در مراسم سالگرد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین سپاه قدس، در مسیر گورستان کرمان دو انفجار رخ داد که بر اثر آن ۹۴ نفر کشته و دست‌کم ۲۸۴ نفر مجروح شدند. گروه «دولت اسلامی» (داعش)، پنج‌شنبه ۱۴ دی / ۴ ژانویه در کانال تلگرامی که گفته می‌شود متعلق به این گروه است، مسئولیت انفجارهای مرگبار کرمان را برعهده گرفت.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی همچنین هویت یکی از عاملان انفجارهای انتحاری کرمان را «بازیروف "بوزروف" اسراییلی ۲۴ ساله و تبعه‌ کشور تاجیکستان» عنوان کرده و افزوده است که این فرد در ماه‌های اخیر از طریق شهر وان ترکیه وارد ایران و سپس افغانستان شده و در اردوگاه‌های داعش در بدخشان آموزش دیده و پس از چند ماه از مرز سراوان به ایران اعزام شده است.

در مورد هویت عامل دوم انفجارها وزارت اطلاعات گفته است: «سرنخ‌های قابل توجهی به‌دست آمده که پس از حصول مشخصات کامل وی، اعلام خواهد شد».

روز گذشته، چهارشنبه ۲۰ دی احمد وحیدی، وزیر کشور در حاشیه نشست هیأت دولت گفت: «یکی از انتحاری‌ها تاجیکستانی بوده است و به احتمال زیاد دومی هم تاجیک است».

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در بخش دیگری از اطلاعیه خود برای آن‌که نشان دهد تدابیر امنیتی در روز حادثه ایرادی نداشته، گفته است «هدف اصلی برای انفجار»، مزار قاسم سلیمانی بوده اما عاملان انفجار «با مشاهده‌ تدابیر شدید و چند لایه‌ حفاظتی و استقرار تجهیزات و نیروهای امنیتی و انتظامی، تصمیم می‌گیرند سناریو شیطانی خود را در نقاطی نسبتاً دور از گلزار شهدا، در محیط خارج از مدارهای حفاظتی و نرسیده به گیت‌های بازرسی عملی سازند».

براساس این اطلاعیه در ارتباط با انفجارهای کرمان «در داخل کشور تا کنون ۳۵ نفر در استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، اصفهان، تهران و آذربایجان غربی بازداشت شده‌اند» و شماری نیز «در آن سوی مرزها شناسایی شده‌اند».

پیش از این مهدی بخشی، دادستان کرمان گفته بود ۳۲ نفر در پرونده انفجارهای مرگبار کرمان دستگیر شده‌اند که در مرحله بازجویی هستند.

روز گذشته وزیر کشور نیز بر ورود عاملان انفجارهای کرمان از خارج از کشور تأکید کرده و داعشی بودن آن‌ها را به آمریکا نسبت داده بود. احمد وحیدی گفته بود: «آن‌ها خودشان را داعشی می‌دانند اما داعش براساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند می‌خواستند آن را به مناطق مختلفی توسعه بدهند، به‌ویژه در مناطقی که در محور مقاومت هستند و با آمریکا و اسرائیل مشکل دارند، توسعه داده شوند و حوزه عمل آن‌ها عمدتاً مربوط به محور مقاومت است.»

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی هم در اطلاعیه دوم خود بر «فرقه‌ی‌ آمریکا ساخته‌ی‌ داعش» تأکید کرده است.

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت شب گذشته، چهارشنبه ۲۰ دی در یک برنامه تلویزیونی درباره آخرین آمار مصدومان بستری انفجارهای کرمان گفت: «الان ۴۷ نفر در بیمارستان‌های کرمان بستری هستند که ۲۰ نفر بدحال و در آی‌سی‌یو بستری هستند که ۱۰ نفر از آن‌ها نیز اینتوبه هستند.»

سید محمد صابری، رئیس اورژانس کرمان صبح پنج‌شنبه آمار کل مجروحان این رویداد را ۲۸۴ نفر عنوان کرد و گفت: «تا ساعت ۶ صبح امروز (پنجشنبه) شمار کل مجروحان حادثه تروریستی بستری در بیمارستان‌های این شهر به ۴۱ نفر کاهش یافته است.»

به‌گفته رئیس اورژانس کرمان، ۱۷ نفر از این مصدومان زن، ۱۴ نفر مرد و ۱۰ نفر کودک زیر ۱۵ سال هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.