ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

چین خواستار تشکیل کنفرانس صلح غزه شد - حماس می‌گوید سرنوشت سه اسیر اسرائیلی را امروز روشن می‌کند

چین خواستار برگزاری کنفرانس صلحی در مورد جنگ غزه در مقیاسی بزرگ و معتبر شد. همزمان حماس ویدئویی از سه اسیر اسرائیلی از جمله یک فرد که مادرش چینی و پدرش اسرائیلی است پخش کرد و گفت که سرنوشت آنها روز دوشنبه فاش خواهد شد.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در یک سخنرانی در مصر خواستار «تدوین یک جدول زمانی و نقشه راه مشخص برای اجرای راه‌حل دو دولتی و حمایت از آغاز سریع مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین» شد.

وزیر خارجه چین این سخنان را روز یکشنبه ۲۴ دی/۱۴ ژانویه پس از دیدار با مقام‌های مصری بیان کرد که نشان می‌دهد پکن مایل به افزایش نقش خود در خونبارترین مناقشه فعال خاورمیانه است.  

۱۰۰ روز از حمله حماس در ۷ اکتبر به اسرائیل و آغاز محاصره نوار غزه و نهایتاً حمله زمینی ارتش اسرائیل به غزه می‌گذرد.

وانگ یی که در حال حاضر در یک سفر آفریقایی در حال بازدید از مصر، تونس، توگو و ساحل عاج است، هفته گذشته گفت که رئیس جمهوری چین مذاکرات عمیق و گسترده‌ای با رهبران عربستان سعودی و ایران بر سر جنگ غزه داشته است. به گزارش شینهوا، دیپلمات ارشد چین همچنین با دبیرکل اتحادیه عرب گفت‌وگو کرد و گفت که کشورش نگران وضعیتی است که در دریای سرخ بروز کرده است. اشاره به حملات حوثی‌ها به خطوط کشتی‌رانی در این منطقه است که انصارالله می‌گوید به خونخواهی از مردم غزه انجام می‌دهد.

همزمان با این رویداد، روز یکشنبه، حماس ویدئویی پخش کرد که در آن سه اسیر اسرائیلی را در غزه نشان می‌دهد و از دولت اسرائیل می‌خواهد که تهاجم علیه فلسطینیان را متوقف کند.

 ویدئوی بدون تاریخ ۳۷ ثانیه‌ای نوآ آرگامانی، ۲۶ ساله، یوسی شرابی، ۵۳ ساله و ایتای سویرسکی، ۳۸ ساله، با این شرح به پایان رسید: «فردا (دوشنبه) سرنوشت آنها را به اطلاع شما خواهیم رساند».

ماه گذشته، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در پارلمان این کشور گفت که از پکن خواسته است تا به آزادی آرگامانی که مادرش چینی و پدرش اسرائیلی است کمک کند. لیورا آرگامانی، مادر این گروگان اسرائیلی-چینی که از یک بیماری لاعلاج رنج می‌برد، درخواست کرده است تا قبل از مرگ دخترش را به او برگردانند.

از حدود ۲۴۰ نفری که حماس در روز ۷ اکتبر به اسارات برد، حدود نیمی از آنها در آتش‌بس ماه نوامبر آزاد شدند. اسرائیل می‌گوید ۱۳۲ نفر در غزه باقی مانده‌اند و ۲۵ نفر از آنها در اسارت جان باخته‌اند.

اسرائیل همچنین می‌گوید بیش از ۱۲۰۰ نفر در روز حمله حماس کشته شده‌اند.

در طرف دیگر، وزارت بهداشت غزه اعلام کرده است که در حملات اسرائیل بیش از ۶۰ هزار نفر زخمی و تقریباً ۲۴ هزار نفر کشته شده‌اند.

با تشدید نگرانی از افزایش درگیری در خاورمیانه، ارتش ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که هواپیمای جنگنده این کشور یک موشک کروز ضد کشتی را منهدم کرد که از مناطق تحت کنترل حوثی‌های یمن به سمت یک ناوشکن آمریکایی در جنوب دریای سرخ شلیک شده بود.

این آخرین حادثه در دریای سرخی است که به کانون منازعه غیرمستقیم آمریکا و ایران بدل شده است. حوثی‌های تحت حمایت ایران در این منطقه به کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌هایی که به سمت بنادر اسرائیل می‌روند، حمله می‌کنند. شرط پایان حملات را هم پایان عملیات نظامی و بمباران غزه اعلام کرده‌اند.

در آخرین درگیری‌ها در غزه، آژانس مطبوعاتی فلسطین (صفا) وابسته به حماس، روز دوشنبه گزارش داد که هواپیماها و توپخانه‌های اسرائیل منطقه خان یونس را در بخش جنوبی غزه بمباران می‌کنند.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که دو جنگجوی فلسطینی را در حمله هوایی به خودروی آنها در جنوب خان یونس کشت و همچنین به مرکز فرماندهی حماس در شهر یورش برد و به دو انبار اسلحه حمله کرد.

حماس روز یکشنبه یک موشک جدید به سمت اشدود، یک شهر اسرائیلی در ۴۰ کیلومتری نوار غزه پرتاب کرد. خبری از تلفات جانی در دست نیست.

ارتش اسرائیل روز یکشنبه اعلام کرد چندین سیلو که حماس برای شلیک موشک به سمت اسرائیل از آن‌ها استفاده می‌کرد را منهدم کرد.

فاز جدید جنگ

ارتش اسرائیل همچنین می‌گوید که بعد از مرحله اولیه که متمرکز بر پاکسازی نیمه شمالی نوار غزه بود، به مرحله جدیدی از جنگ روی آورده است که بر نیمه جنوبی غزه متمرکز شده است، جایی که تقریباً دو میلیون نفر اکنون در چادرها و سایر اقامتگاه‌های موقت پناه گرفته‌اند.

نتانیاهو درخواست‌ها برای آتش‌بس را رد کرده و گفته است که اسرائیل تا زمانی که به پیروزی کامل بر حماس دست نیابد و اسرای باقی‌مانده را بازنگرداند، به حملات خود ادامه خواهد داد.

ارتش اسرائیل می‌گوید، با این حال، در مرحله بعدی جنگ، شیوه نزاع اندکی متفاوت می‌شود و  ماه‌ها عملیات هدفمندتر علیه رهبران و مواضع حماس در پیش خواهد بود.

در مرز شمالی اسرائیل با لبنان، جایی که تبادل آتش مداوم ولی نسبتاً کم‌رمق بین نیروهای اسرائیلی و شبه‌نظامیان حزب‌الله در جریان است، ارتش اسرائیل اعلام کرد که چهار شبه‌نظامی را که قصد عبور از مرز داشتند، کشته است.

بر اساس این گزارش، چندین موشک ضدتانک به سمت شمال اسرائیل شلیک شد که یکی از آنها به خانه‌ای در روستای کفار یووال اصابت کرد. مقام‌های پزشکی از کشته شدن یک زن ۷۶ ساله و پسرش خبر دادند. ارتش اسرائیل گفت که یکی از کشته‌ها در جوخه امنیتی روستا فعال بود.

جنگ غزه همچنین باعث تشدید حملات اسرائیل به کرانه باختری شده است. مقام‌های بهداشتی فلسطین گفتند که نیروهای اسرائیلی در سه حادثه جداگانه پنج فلسطینی از جمله پسران ۱۴، ۱۶ و ۱۷ ساله را کشتند.

ارتش اسرائیل گفت دو فلسطینی سوار بر یک خودرو به یکی از ایست‌های بازرسی آن در نزدیکی الخلیل هجوم بردند و به سوی نیروهای ارتش آتش گشودند. در این بیانیه آمده است که آنها در اثر تیراندازی متقابل کشته شدند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.