ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا و حوثی‌های یمن از حملات متقابل در دریای سرخ خبر دادند

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند چهار موشک ضدکشتی حوثی‌ها را هدف قرار داده‌اند و حوثی‌ها نیز از حمله به یک کشتی دیگر خبر دادند. جهان نگران وضعیت دریای سرخ است. رهبر جمهوری اسلامی اما از حملات حوثی‌ها ابراز رضایت کرده است.

دو مقام ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه ۲۶ دی / ۱۶ ژانویه به خبرگزاری رویترز گفتند که ارتش این کشور حمله جدیدی را در یمن انجام داده و موشک‌های بالستیک ضدکشتی را در منطقه تحت کنترل حوثی‌ها هدف قرار داده است.

این مقام‌های آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که در این حمله چهار موشک ضدکشتی هدف قرار گرفتند.

از سوی دیگر حوثی‌های یمن هم اعلام کردند که روز سه‌شنبه به یک کشتی دیگر در دریای سرخ حمله کرده‌اند. گفته می‌شود این کشتی در مالکیت یونان است.

اداره تجارت دریایی بریتانیا هم از حادثه‌ای در ۱۸۲ کیلومتری شمال غرب الصیلیف در یمن خبر داد.

به‌گزارش رویترز، یووراج نارایان، مدیر مالی «دی‌پی وُرلد»، اپراتور بندر و حمل ونقل دریایی روز سه‌شنبه در حاشیه نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس گفت که اختلال در حمل‌ونقل در دریای سرخ به‌دلیل حملات حوثی‌ها سبب افزایش قیمت کالاهای مصرفی می‌شود و بیشترین ضربه را به مصرف‌کنندگان اروپایی می‌زند. نارایان تأکید کرد که «هزینه کالاها از آسیا تا اروپا به‌طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت».

منابع بیمه نیز به رویترز گفتند که هزینه بیمه خطر جنگ برای محموله‌هایی که از طریق دریای سرخ حمل می‌شوند در حال افزایش است.

در اسپانیا، چهار کارخانه تحت مالکیت تایرسازی فرانسوی «میشلن» قصد دارند تا آخر این هفته تولید خود را به دلیل تأخیر در تحویل مواد خام متوقف کنند.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز گزارش داد که «شل»، شرکت بزرگ نفتی بریتانیا ارسال تمامی محموله‌ها از طریق دریای سرخ را برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآورده است.

خبرگزاری تاس هم گفته است که شرکت روسی سوکومفلوت (Sovcomflot) در صورت تشدید بحران در دریای سرخ، مسیرهای جایگزین را در نظر خواهد گرفت.

دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که کشورهای عضو این اتحادیه برای کمک به محافظت از کشتی‌ها در برابر حملات حوثی‌ها در دریای سرخ از ایجاد یک مأموریت دریایی تا ۱۹ فوریه حمایت اولیه کرده‌اند.

شبه‌نظامیان حوثی متحد ایران تهدید کرده‌اند که در پاسخ به حملات ایالات متحده و بریتانیا به سایت‌هایشان در یمن، حملاتشان را به کشتی‌های آمریکایی گسترش خواهند داد.

حملات حوثی‌ها به کشتی‌های منطقه از ماه نوامبر تاکنون شرکت‌های حمل‌ونقل دریایی را تحت تأثیر قرار داده و قدرت‌های بزرگ را نگران کرده است. حوثی‌ها می‌گویند در همبستگی با فلسطینی‌ها به کشتی‌های اسرائیلی حمله می‌کنند اما تاکنون چند مورد حمله به کشتی‌های دیگر نیز گزارش شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۲۶ دی‌ماه در دیدار با امامان جمعه از حوثی‌های یمن حمایت و قدردانی کرد و با بیان این‌که «انصافاً کار بزرگی انجام دادند»، گفت: «کار آن‌ها مصداق جهاد فی‌سبیل‌الله است. امیدواریم این مجاهدت‌ها تا پیروزی ادامه پیدا کند.»

دریای سرخ، تنگه باب‌المندب را به کانال سوئز پیوند می‌زند که یکی از مهم‌ترین شاهراه‌های تجارت بین‌المللی جهان است و حدود ۱۰ درصد از کل تجارت جهانی و ۳۰ درصد از کل حمل‌ونقل کانتینری دریایی جهان از این مسیر عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.