ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین تحولات جنگ در غزه: روز پرتلفات برای اسرائیل و تلاش نتانیاهو برای آزادی اسیرها بدون پایان جنگ

جنگ اسرائیل در غزه ادامه دارد و نشانی ازپایان جنگ دیده نمی‌شود. به‌دنبال یکی از مرگبارترین روزهای جنگ برای سربازان اسرائیلی، حملات اسرائیل به خان یونس افزایش یافته است. اسرائیل در پی یافتن توافقی برای آزادی اسیرها در ازای آتش بس موقت و بدون پایان دادن به جنگ است.

ارتش اسرائیل روز سه‌شنبه ۳ بهمن/ ۲۳ ژانویه اعلام کرد ۲۴ سربازاسرائيلی در نوار غزه کشته شدند. از زمان آغاز جنگ اسرائیل در غزه این بیشترین میزان تلفات ارتش اسرائیل در یک روز به حساب می‌آید.

دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل گفت ۲۱ سرباز زمانی‌که در حال مین‌گذاری دو ساختمان برای انهدام آن بودند کشته شدند. پس از شلیک خمپاره شبه‌نظامیان از تانکی در نزدیکی، ساختمان‌ها منفجر و این سربازان کشته شدند.

پیش از این انفجار ارتش اسرائيل از کشته‌شدن سه سرباز دیگر در حمله‌ای در جنوب غزه خبر داده بود.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در واکنش گفت روز گذشته یکی از دشوارترین روزها از زمان آغاز جنگ بوده و افزود: «به نام قهرمان‌هایمان، به‌خاطر زندگی‌مان، ما تا پیروزی مطلق دست از جنگ نخواهیم کشید.»

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم در واکنش گفت که این جنگ آینده اسرائیل را برای«دهه‌های پیش‌رو» مشخص می‌کند.

تحولات اخیر و کشته‌شدن این سربازها در حالی رخ می‌دهد که نیروهای اسرائیلی بزرگترین حمله زمینی از زمان آغاز سال نوی میلادی را شروع کرده و در حال پیشروی به داخل مناطقی از غرب خان‌یونس هستند. خان‌یونس که شهر اصلی فلسطینی‌ها در جنوب غزه به حساب می‌آید در محاصره است و صدها هزار نفر نیز به مناطق اطراف گریخته‌اند.

به گزارش رویترز مردم غزه می‌گویند که محاصره اسرائیلی‌ها باعث شده با بالاگرفتن درگیری‌ها از روز دوشنبه دسترسی  امدادرسانان به زخمی‌ها و کشته‌شدگان ناممکن شود.

از آنجا که انتقال اجساد کشته‌شدگان به گورستان نا امن است، آنها را در محوطه بیمارستان ناصر خان یونس دفن می‌کنند.

سربازان اسرائیلی به بیمارستان الخیر در خان یونس نیز حمله کرده و کادر بیمارستان را بازداشت کرده‌اند. بیمارستان الامل، دیگر بیمارستان خان‌یونس که امدادرسانان هلال احمر در آن مستقرند نیز غیرقابل دسترس شده است.

اسرائیل مدعی است که جنگجویان حماس از داخل و اطراف بیمارستان حملات خود را انجام می‌دهند و از این رو این بیمارستان‌ها خلاف قوانین بین‌المللی برای اسرائيل اهدافی مشروع به حساب می‌آیند. کارکنان بیمارستان‌ها وحماس اما این ادعا را رد می‌کنند.

در همین‌حال بنابر گزارش‌ها اسرائیل بدون آن که قصدی برای پایان جنگ داشته باشد، به دنبال آزادی افرادی است که در اسارت حماس هستند. طبق گزارش شبکه الجزیره همزمان که فشارها بر دولت نتانیاهو برای بازگرداندن اسیرها رو به افزایش است، نماینده‌ای از ایالات متحده آمریکا در سفر به مصر و قطر به دنبال میانجی‌گری برای دست یافتن به توافقی برای آزادی اسیرهاست.

وب سایت آمریکایی اکسیوس به نقل از مقام‌های اسرائیلی نوشت که پیشنهاد توافق از طریق میانجیگران قطری و مصری به حماس ارائه شده است. اسرائیل پیشنهاد داده تا در ازای دو ماه آتش بس و بدون پایان یافتن جنگ، تمامی اسرای‌ اسراییلی در غزه آزاد شوند. کانال ۱۳ اسرائیل هم گزارش داد که توافق شامل سه تا چهار مرحله آزادی اسراست و ارتش اسرائیل هم از برخی مناطق تحت محاصره خارج می شود، اما بدون پایان‌دادن به جنگ.

طبق گزارش‌ها ایالات متحده این طرح را با شرکای منطقه‌ای پیش می‌برد. برت مک گورک، هماهنگ‌کننده کاخ سفید در خاورمیانه، اکنون در قاهره است تا درباره این توافق گفتگو کند و برنامه‌هایی برای ادامه سفر به قطر دارد.

حمله حماس در روز ۱۵مهرماه / ۷ اکتبر به مرگ ۱۲۰۰ اسرائیلی منجر شد و ۲۵۰ نفر نیز به اسارت او در آمدند. اسرائیل می‌گوید که هنوز بیش از صد نفر در اسارت حماس هستند. در مقابل، حمله‌ اسرائیل به غزه یکی از مرگبارترین کارزارهای نظامی اخیراست. به گزارش مقامات بهداشتی غزه، تاکنون بیش از ۲۵هزار فلسطینی کشته شده‌اند و از ۲,۳ میلیون نفر جمعیت غزه، نزدیک به ۸۵ درصد آواره شده‌اند. بسیاری از ساختمان‌ها تخریب شده‌اند، بیمارستان‌ها از کار افتاده‌اند یا کاملاً نابود شده‌اند و هیچ دانشگاهی در غزه سالم نمانده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.