ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: حماس آتش‌بسی سه مرحله‌ای به مدت ۱۳۵ روز پیشنهاد داده است

حماس در پاسخ به پیشنهادی که هفته گذشته قطر و مصر ارائه کردند، طرح آتش‌بسی را پیشنهاد کرده است که به مدت ۴ ماه و نیم در غزه برقرار شود و در نهایت به پایان جنگ ختم شود.

جزئیات بیشتری از طرح پیشنهادی حماس برای آتش‌بس به رسانه‌ها درز کرده است. خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه ۱۸ بهمن/ ۷ فوریه در گزارشی اختصاصی نوشت که پیش‌نویس طرح حماس را در اختیار دارد. براساس این گزارش، در پیشنهاد متقابل حماس سه مرحله پیش بینی شده است که هر مرحله ۴۵ روز طول می‌کشد.

در طرح پیشنهادی حماس، اسرای باقی مانده اسرائیلی که در روز ۷ اکتبر به غزه منتقل شدند با اسرای فلسطینی مبادله خواهند شد، بازسازی غزه آغاز می‌شود، نیروهای اسرائیلی به طور کامل از غزه عقب‌نشینی می‌کنند و اجساد کشته‌ها هم مبادله می‌شود.

در جدی‌ترین فشار دیپلماتیک برای خاتمه جنگ و با هدف دستیابی به یک آتش بس طولانی، آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده پس از دیدار با رهبران قطر و مصر شبانه وارد اسرائیل شد. جزئیات پیشنهاد متقابل حماس قبلاً گزارش نشده بود.

بر اساس طرح پیشنهادی حماس، تمامی زنان اسراییلی اسیر، مردان زیر ۱۹ سال، سالمندان و بیماران در اولین مرحله ۴۵ روزه در ازای آزادی زنان و کودکان فلسطینی از زندان‌های اسرائیل آزاد خواهند شد.

اسرای مرد باقی مانده در مرحله دوم آزاد و در مرحله سوم مبادله می‌شوند. تا پایان مرحله سوم، حماس انتظار دارد که طرفین در مورد پایان جنگ به توافق دست یابند.

این گروه که بر غزه حکومت می‌کند، در الحاقیه‌ای به این پیشنهاد گفت که مایل است ۱۵۰۰ زندانی را آزاد کند که یک سوم آنها را از فهرست فلسطینی‌هایی که اسرائیل به حبس ابد محکوم کرده‌، انتخاب خواهد کرد.

این آتش‌بس همچنین جریان ورود غذا و سایر کمک‌ها را برای غیرنظامیان مستأصل غزه که با گرسنگی و کمبود شدید امکانات پایه‌ای مواجه هستند، افزایش می‌دهد.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه سه‌شنبه تایید کرد که آژانس جاسوسی اسرائیل، موساد، پیشنهاد متقابل حماس برای توافق آتش‌بس را دریافت کرده و «جزئیات آن به طور کامل در حال ارزیابی است».

حماس هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با روحیه مثبت، تضمین آتش‌بس جامع و کامل، پایان دادن به تجاوز به مردم [فلسطین]، تضمین امداد‌رسانی، توسعه پناهگاه‌ها و بازسازی(مناطق تخریب‌شده)، رفع محاصره نوار غزه و دستیابی به مبادله اسرا»، به پیشنهادها پاسخ داده است.

نتانیاهو که هنوز مستقیماً در مورد پاسخ حماس اظهار نظر نکرده است، گفت: «ما در راه پیروزی کامل هستیم و متوقف نخواهیم شد».

فشارها برای آتش بس در حالی افزایش یافته است که نیروهای اسرائیلی در آستانه حمله زمینی به شهر رفح در مرز جنوبی غزه با مصرند، جایی که بیش از نیمی از جمعیت منطقه تحت محاصره غزه در آن پناه گرفته‌اند. سازمان ملل نسبت به «تلفات در مقیاس بزرگ» در صورت حمله نظامیان اسرائیلی به منطقه‌ای که ۱,۴ میلیون نفر را پناه داده است، هشدار داده است.

اسرائیل حمله نظامی خود را به غزه پس از آن آغاز کرد که حماس در حمله روز ۷ اکتبر به اسرائیل، ۱۲۰۰ نفر را کشت و ۲۵۳ را در جنوب اسرائیل به اسارت گرفت.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید کشته شدن حداقل ۲۷۵۸۵ فلسطینی در عملیات نظامی اسرائیل تأیید شده است. و بیم آن می‌رود که هزاران نفر دیگر زیر آوار مدفون باشند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.