ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

از هک شدن سامانه‌های مجلس شورای اسلامی ایران چه می‌دانیم؟

آنچه از فساد در نظام اسلامی، بودجه‌های نظامی و نقش حراست، سپاه و بسیج در «خانه ملت» می‌دانیم

گروه هکری قیام تا سرنگونی از هک وب‌سایت‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد. از حقوق نمایندگان مجلس تا بودجه سپاه قدس، جزییات این هک در فضای مجازی سروصدا به پا کرد. نگاهی به برخی جزییات این هک.

گروه هکری «قیام تا سرنگونی» که گفته می‌شود وابسته به سازمان مجاهدین خلق ایران است، به‌فاصله‌ای کوتاه از جشن ۴۵سالگی نظام ولایت فقیه، در صفحه تلگرامی خود نوشت که سایت‌های خبرگزاری مجلس (یا وب‌سایت خانه ملت)، پایگاه الکترونیکی جامع مجلس، سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس، شامل بر ۶۰۰ سرور مجلس شورای اسلامی را هک کرده است.

در فاصله‌ای کوتاه، مجلس شورای اسلامی در اطلاعیه‌ای هک وب‌سایت‌های مجلس شامل خبرگزاری مجلس، سایت کتابخانه و مرکز اسناد را تأیید کرد اما همزمان گفت که «اطلاعات هک شده غیرقابل استناد است».

بیشترین واکنش‌ها تاکنون در فضای مجازی فارسی‌زبان به این هک، متمرکز بر حقوق و مزایای نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که فاصله‌ای گسترده با ادعاهای نمایندگان نظام دارد. اطلاعیه مجلس هم به همین موضوع اشاره کرده است:

هکرها احتمالاً از طریق دسترسی محدود به برخی اسناد، اسناد واقعی را دستکاری کرده‌اند. به ‌عنوان نمونه در فایلی که با عنوان حقوق نمایندگان در خرداد ۱۴۰۲ منتشر شده یک ستون با عنوان جمع نهایی حاوی اعداد غیرواقعی درج شده است که در اسناد پرداختی مجلس وجود ندارد.

به جز درآمد ماهانه نمایندگان مجلس، اسنادی که قیام تا سرنگونی تاکنون منتشر کرده است، مجموعه‌ای از نامه‌های محرمانه، چارت مجلس، فهرستی از بسیجیان و سپاهیان کارمند مجلس، بودجه‌های نظامی ویژه برای سپاه قدس (شاخه خارج از ایران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که متهم به سرمایه‌گذاری و مدیریت گروه‌های شبه‌نظامی گوناگون در خاورمیانه است)، بودجه سال آینده، شیوه‌های دور زدن تحریم‌ها، همچنین نقش حراست در فعالیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و... است.

رادیو زمانه مستقلاً نمی‌تواند این داده‌ها را تأیید یا رد بکند.

بودجه نظامی ایران، از جمله بخشی از آنچه به جیب سپاه قدس می‌رود

در نامه با مهر «خیلی محرمانه» ستاد کل نیروهای مسلح با موضوع «اعتبارات ارزی تقویت بنیه دفاعی»، این درخواست از طرف سرلشکر محمد باقری مطرح شده است که سه میلیارد یورو از بودجه نظامی به شکل ارز و نه ریال در اختیار آنان قرار بگیرد.

علاوه بر این سند، «قیام تا سرنگونی» سند هفت صفحه‌ای با مُهر «خیلی محرمانه» از ستاد کل نیروهای مسلح با عنوان «توزیع منابع سال ۱۴۰۲ بین سازمان‌های نیروهای مسلح» را هم منتشر کرده است. محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، خطاب به رئیس مجلس، جدول‌های توزیع اعتبارات بودجه‌ای نیروهای مسلح را فهرست کرده است.

از جمله در بند سه اشاره به بخشی از بودجه نیروی قدس سپاه شده است:

مبلغ ۷۷۰۰ میلیارد تومان نیروی قدس سپاه در جدول هفت لایحه توسط دولت در سرجمع بنیه دفاعی لحاظ شده است در حالی که هم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ در فصل اول آمده و هم در سنوات گذشته جزء تقویت بنیه دفاعی نبوده است. لذا خواهشمند است مبلغ یادشده به فصل اول سپاه منتقل و ما به ازای آن به اعتبارات بنیه دفاعی نیروهای سپاه اضافه شود.

در این نامه دوباره از درخواست نیروهای مسلح برای سه میلیارد یورو اشاره شده و علاوه بر آن درخواست شده که افزون بر «اولویت اول نیروهای مسلح» بابت حقوق کارکنان:

همچنین کسری اعتبارات نگهداشت و رفاهیات، کمک به اعتبارات اطلاعات و سازمان بسیج، اضافه کاری فراجا، ساخت منازل سازمانی فراجا و کمک به اعتبارات ارتش، تقویت نیروی قدس و هوافضای سپاه و تقویب حفاها، دانشگاه‌ها و عقیدتی‌ها علاوه بر مبلغ سه میلیارد یورو عملی گردد.

کل اعتبارات بنیه دفاعی نیروهای مسلح در قانون بودجه طبق این سند، ۱۳۸۱۰۰ میلیارد تومان است. ستاد کل و قرارگاه خاتم نزدیک به ۳۰۱هزار میلیارد تومان این بودجه را دریافت می‌کنند. بااین‌وجود، موارد متعدد و گوناگونی در فهرست بودجه نظامی ایران قرار گرفته است. از جمله اینکه برای «توسعه سواحل مکران» بودجه اختصاص یافته است.

«مصوبات پیشنهادی جلسه ۴۸ ستاد مقابله با تحریم»

یکی از نامه‌های هک مجلس شورای اسلامی با طبقه‌بندی محرمانه، از محسن رضایی، دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، خطاب به رئیس‌ جمهوری، رئیس مجلس و رئیس قوه‌ قضائیه متمرکز بر «مصوبات پیشنهادی جلسه ۴۸ ستاد مقابله با تحریم» است. این سند ۱۵ صفحه‌ای، خلاصه‌ای از شیوه‌های دور زدن تحریم توسط جمهوری اسلامی است که در یک شیوه فسادبرانگیز معرفی می‌شوند: مدارک شناسایی کالاهایی که خارج و وارد می‌شوند، حذف کنید.

به‌عنوان مثال بند یک این نامه، «به منظور تسهیل واردات کالاهای تحریمی و دو گانه [احتمالاً منظور کاربری نظامی است]... و جلوگیری از افشای کالاهای تحریمی، واردات و ترخیص کالاها...» به دولت اجازه داده می‌شود تا به شیوه‌های مختلف، دروغ بگوید، گواهی صادر نکند، بازرسی‌های قانونی انجام نشود و به‌شکل خلاصه، معلوم نباشد که چه کسی دارد چه با پول ملت می‌کند.

همچنین در این سند، ساختار گمرگ تضعیف می‌شود تا امکان رهگیری کالاهایی که وارد و از کشور خارج می‌شوند، سخت شود. در گامی دیگر، «ورود ارز (اعم از اسکناس و حواله) معاف از مالیات» عنوان می‌شود و اجازه داده می‌شود تا هر کسی هر مقدار ارز به ایران بیاورد. همزمان، صندوق‌های بازنشستگی و صرافی‌ها شاهد نظارت بیشتر خواهند شد تا امکانات مردمی برای خروج و ورود ارز محدودتر شود.

بانک مرکزی هم برابر این سند، امکانات بی‌حد و مرزی برای کنترل بانک‌ها و پول مردم دریافت کرده است. در مقابل، وزارت اطلاعات موظف می‌شود هر سه ماه یک بار، فهرست مدیران و وابستگان نظام که تحریم شده‌اند، به دبیرخانه شورای عالی هماهنگی اقتصادی بفرستد. همچنین به دولت امکان حمایت از مدیران و وابستگان تحریمی نظام داده می‌شود. به‌عنوان مثال آنها می‌توانند از «امکان تغییر هویت با هدف استمرار فعالیت شخص» استفاده کنند یا در داخل و خارج «خدمات حقوقی قضایی» دریافت کنند و از «چتر و پوشش اطلاعاتی-امنیتی» نظام سود ببرند.

نقش سپاه، بسیج و حفاظت اطلاعات در خانه مردم

از فهرست ۱۷۱ عضو بسیجیان پایگاه کتابخانه، یا فهرست ۵۰۶ کارمند بسیجی مجلس، کارمندان مأمور از سپاه به مجلس، تا نام، شماره تماس و رده اعضای گردان واکنش سریع بیت‌المقدس (امنیتی) که حفاظت از مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد، از جمله اسنادی است که «قیام تا سرنگونی» منتشر کرده است.

در یک نامه، با موضوع «ضرورت حضور پرسنل مرکز حراست در کمیسیون‌ها» با مُهر محرمانه، حسین عرفانیان، رئیس مرکز حراست قوه مقننه به محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس نوشته است تا دستور دهد مانند سابق، اعضای این حراست در جلسات کمیسیون‌های مجلس حاضر باشند:

تا پیش از این، حضور نماینده مرکز حراست در جلسات کمیسیون‌ها روش جاری بوده و منعی نداشته است اما اخیراً برخی کمیسیون‌ها به ويژه کمیسیون فرهنگی به بهانه‌های مختلف از حضور نماینده مرکز حراست در جلسات امتناع می‌نمایند.

دستخط قالیباف نوشته «اقدام شود». عرفانیان در نامه‌ای دیگر با مُهر محرمانه در گذر جنبش ژینا فهرستی از موارد گوناگون به رئیس مجلس ارائه داده است تا برابر آن، نمایندگان مجلس هم رصد شوند، هم آموزش ببینند، مانند:

ارسال پیامک برای کلیه نمایندگان مجلس در راستای جلوگیری از تخلیه تلفنی توسط شبکه‌های معاند.

مشخصاً در این نامه موارد متعددی برای مدیریت نمایندگان مجلس نوشته شده است. به‌عنوان مثال ارسال پیامک تهدید تا «نمایندگان در خصوص هوشیاری پیرامون عدم موضع گیری در مورد خانم مهسا امینی و اغتشاشات اخیر» را رویه کاری در نظر بگیرند. شماره تلفن آنها رصد شود تا اگر در اعتراضات حاضر شدند، با آنها برخورد شود. در این نامه، نسبت به احتمال هک شدن مجلس شورای اسلامی هم هشدار داده شده است. با وجود این، بیش از یک سال از زمان ارسال این نامه، سایت‌های مجلس شورای اسلامی هک شدند. گروه «قیام تا سرنگونی» پیشتر وبسایت وزارت امور خارجه، سایت‌ها و سرورهای شهرداری تهران و همچنین دوربین‌های مقبره روح‌الله خمینی را هک کرده بود.

در حالی که مجلس شورای اسلامی در حال بررسی شیوه ورود هکرها به سرورها و وب‌سایت‌های مجلس است، وحید فرید، متخصص امور دیجیتال در ایکس این هک را مستقیماً به فیلترینگ و اقتصاد ویران نظام اسلامی مرتبط دانست و نوشت:

به دلیل وجود فیلترینگ:

  1.  دستگاه‌ها و برنامه‌ها به سختی امکان آپدیت دارند و در نتیجه دچار ضعف امنیتی شدند.
  2.  وجود vpnهای بدون هویت باعث افزایش «زامبی» در شبکه شده است.
  3. خرید سرور داخلی جهت عبور از محدودیت‌ها توسط افراد غیر متخصص باعث افزایش آسیب‌پذیری شبکه و دیوایس‌های زامبی شده است.
  4. الگوی غلط ایران اکسس که توهم امنیت ایجاد می‌کند باعث عدم توجه جدی به مقوله‌ی امنیت شده است.
  5. کوچ متخصصان و سپردن کار به افراد غیر متخصص که بخشی از آن به دلیل فیلترینگ است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فیلتربان، که برای حقوق دیجیتال و حق دسترسی به اینترنت تلاش می‌کند هم با بررسی اسناد هک مجلس در ایکس نوشت:

در اسناد هک مجلس، مکاتباتی درباره وضعیت اینترنت ایران وجود دارد که تحلیل‌های فیلتربان را تأیید می‌کند. از جمله در نامه معاون وزیر اطلاعات به معاون اول رئیس جمهوری با موضوع خسارت وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی به دلیل قطعی اینترنت، به طور ضمنی تأیید شده است: از دوربین‌های شهری برای سرکوب معترضان استفاده می‌شود و به افشای روش‌های جمع‌آوری اطلاعات اشاره شده است. موضوعی که در گزارش فیلتربان با عنوان «سامانه سنجش سبک زندگی مردم؛ گام جدید به سوی دولت نظارت گسترده» به تفصیل به آن پرداخته شده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

«حتی خرید کتاب، هزینه مهدکودک و اردوهای خانوادگی نمایندگان مجلس هم از جیب ملت پرداخت می‌شود»

نمایندگان مجلس شورای اسلامی چقدر حقوق و مزایا می‌گیرند؟ این پرسشی است که دهه‌ها پرسیده می‌شود، اما شفافیتی وجود ندارد تا پاسخ مشخصی به آن داده شود. مدارکی که «قیام تا سرنگونی» منتشر کرده است، شامل بر درآمد نمایندگان مجلس، از جمله مزایای کاری آنان است. یا به قول یغما فشخامی، خبرنگار:

پول خرید گل و شیرینی برای عیادت از بیماران و خرید دسته گل برای شرکت در مراسم ترحیم و هزینه سفر و تعطیلات تابستانی و حتا خرید کتاب و هزینه مهدکودک و  اردوهای خانوادگی نمایندگان مجلس هم از جیب ملت پرداخت می‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

برابر داده‌های منتشر شده، نمایندگان مجلس در سال ۱۴۰۲ ماهانه بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان حقوق و مزایا دریافت کرده‌اند. در حالی که عیدی امسال بازنشستگان ایران دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است، مزایا نمایندگان مجلس شامل بر آجیل شب یلدا (دو میلیون تومان) و آجیل شب عید (سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان) است. آنها همچنین برای هر کدام از مناسبت‌ها و اعیاد مذهبی و ملی، همچنین روز تولد خود، مزایای کاری جداگانه‌ای دریافت می‌کنند.

محمد فراهانی که خود را در ایکس رزمنده و جانباز معرفی کرده است، در واکنش به این مزایا در ایکس نوشت:

عیدی حقوق بگیران و بازنشستگان دولتی دو میلیون ۵۰۰ هزار تومان، کمک هزینه آجیل شب عید نمایندگان مجلس انقلابی سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان. حالا فهمیدید چرا صداشون برای گوشت ۷۰۰ هزاری و مرغ ۱۲۰ هزاری و ... در نمی‌آید؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

هیأت رئیسه مجلس در اقدامی واکنشی، آنچه «فهرست واقعی حقوق نمایندگان» خواند را منتشر کرد. در این فهرست، نمایندگان مجلس در حدود ماهی ۲۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرند. این فهرست اشاره‌ای به مزایای کاری آنان، شامل بر وام‌ها، هدیه‌ها و غیره نمی‌کند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

با وجود این، حتی کاربران ارزشی هم این ارقام را برای حقوق نمایندگان مجلس باور نکردند. محمدحامد زیبایی‌نژاد، یک کاربر ایکس که خود را مسلمان و معتقد به ارزش‌های انقلاب معرفی کرده است، نوشت:

با این کثافتکاری‌ها از جیب مردم مظلوم ایران که هر نوبت افشا می‌شود و رکورد گند و کثافت موجود را کیلومترها جابجا می‌کند توقع دارید مردم در انتخابات شرکت کنند؟

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

زهرا باقری یک کاربر دیگر ایکس هم یادآور شد:

مالک شریعتی نیاسر، نماینده ری و شمیرانات که رئیس کمیته تحقیق از حقوق‌های نجومی مجلس بود و یه بار فیش حقوق ۱۰۰ میلیونی‌اش رو منتشر کردند و گفت این اقدام تلافی‌جویانه رئیس مجلسه یادتون هست؟ فکر می‌کنید حقوق خرداد ۱۴۰۲ چقدر گرفته؟ ۲۶ میلیون تومن! راست می‌گفت رئیس مجلس باهاش لج است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

امید کریمی، خبرنگار هم یادآور شد که این مزایا به جز فساد حاکم بر جمهوری اسلامی است:

ناقابل سالی چهار-پنج میلیارد (ماهی هفت تا هشت هزار دلار) عایدی «قانونی» از نمایندگی مجلس، بدون محاسبه سکه و رشوه و رانت و لفت و لیس و فیدلیتی و دناپلاس و هیأت مدیره و منشی و باجناق و …مردم هم لنگ مرغ و نون و جون.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مهدی موعود

    مطلب جدیدی فاش نکردند و اون بسیجی که میگه با این کثافتکاری چطور میخواهید مردم برن رای بدن هم برای دادخواهی از حقوق مردم این حرف و نزده ، بلکه منظورش سهم ناچیزه بسیجی ها ازین خان گسترده است نه چرا حقوق کارگر 10 میلیون نماینده 270 میلیون ،.. اساس این نظام از روز اول بر پایه حرامخواری گذاشته شد یعنی چی؟ یعنی اینکه مزد و درآمد همه اقشار طوری باشد که آنها ناگزیر باشند برای تامین مخارج خود از کانالهای نا متعارف اقدام کنند. رشوه بگیرند ، کم فروشی کنند ، دزدی کنند ، رباخوار بشن ، دروغ بگن ، تهمت بزنند تا مخارج زندگیشون و بهر شکلی شده در حد آبرومند تامین کنند خب خاصیت این کار چیه ؟؟ بزدلی ، کر و کور و لال شدن وقتی ظلم بدیگری را شاهدند ، و خب خود کم کم به صفوف بزهکاران میپیوندند وقتی اولین درآمد مخفیانه را کسب کردند و با دروغ به همکار خود مبلغ دیگر را وانمود کردند چون صاحب کار بهش گفت این مبلغ را بگیر اما به کسی نگو ، ... مگو تا طلبکاران جدید پیدا نشوند مگو تا تورم ایجاد نشود و هزار جور مگوی دیگر که اگر برکت را از بین نمیبرد به خودی خود مبدا دروغ گفتن در میان مردمی بود که دروغگو را دشمن خدا میدانستند. و هر گونه تخطی از احگام الهی برای کسانیکه خود یا پدرانشان با امام یا پیامبری عهد بستن که هیچگونه از احکام الهی تخطی نکنند یعنی تخطی و تخطی درین موارد بانی بی برگتی و گرفتاری میشود. چیزی که آخوندا خوب میدونستن ، فلذا برلی ادامه حکومت خویش لازم بود مردم را گنهکار کنند. تا هیچ توانی برای مقابله نیابند.