ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان ملل: سوءتغذیه حاد به سرعت در میان کودکان غزه در حال گسترش است

اونروا، آژانس سازمان ملل متحد در نوار غزه اعلام کرد که از هر سه کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک کودک در حال حاضر به شدت دچار سوء تغذیه است. این آژانس نسبت به قحطی و مرگ براثر گرسنگی در غزه هشدار داد.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر با ادامه جنگ در غزه و لشکرکشی هوایی و زمینی اسرائیل به این منطقه، فاجعه گرسنگی در غزه شدت بیشتری گرفته است.

سازمان ملل می‌گوید که سوءتغذیه حاد به سرعت در میان کودکان غزه در حال گسترش است.

تداوم این وضعیت برای مردم بی‌دفاع غزه در حالی است که اسرائیل اعلام کرده پس از ارائه پیشنهاد جدید آتش بس از سوی حماس، هیئتی را برای گفتگوهای بیشتر با میانجی‌ها به قطر خواهد فرستاد.

فاجعه گرسنگی در غزه

اونروا، آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی که در غزه فعالیت می‌کند در آخرین گزارش خود هشدار داد سوءتغذیه حاد در شمال منطقه تحت محاصره فلسطین در حال افزایش است و به سطح بی‌سابقه‌ای در غزه رسیده است.

تصویری از چند کودک آواره فلسطینی در نزدیکی یک محل توزیع غذا در رفح در جنوب نوار غزه - ۸ مارس ۲۰۲۴(عکس از MOHAMMED ABED / AFP)
تصویری از چند کودک آواره فلسطینی در نزدیکی یک محل توزیع غذا در رفح در جنوب نوار غزه - ۸ مارس ۲۰۲۴ (عکس از محمد عابد/خبرگزاری فرانسه)

اونروا روز شنبه ۲۶ اسفند/ ۱۶ مارس اعلام کرد که از هر سه کودک زیر دو سال در شمال غزه، یک کودک در حال حاضر دچار سوءتغذیه حاد است. سوءتغذیه حاد کودکان را در خطر مرگ قرار می‌دهد.

به گزارش این آژانس میزان کمک‌هایی که در ماه فوریه به غزه رسیده است تنها نیمی از مقداریست که در ماه ژانویه تامین شده. سخنگوی سازمان بهداشت جهانی هم پیشتر تأیید کرده بود که این میزان کمک به هیچ‌وجه کافی نیست.

همزمان بیمارستان‌های غزه گزارش داده‌اند که برخی از کودکان به دلیل سوء تغذیه و کم آبی جان خود را از دست داده‌اند.
یکم مارس/۱۱ اسفندماه، سازمان ملل از مرگ دست‌کم ۱۰ کودک فلسطینی بر اثر گرسنگی خبر داده بود. کریستین لیندمایر، سخن‌گوی آژانس بهداشت سازمان ملل نیز گفته بود که آمار غیررسمی مرگ براثر گرسنگی احتمالا بسیار بیش‌تر از این است.

با گسترده‌تر شدن فاجعه انسانی در فلسطین، کشورهای غربی از اسرائیل خواسته‌اند تا برای اجازه دادن به کمک‌ها اقدام‌های بیشتری انجام دهد. اسرائیل در ماه‌های گذشته علاوه بر قطع آب و برق و راه‌های دسترسی به غزه، مزارع غزه را هم که منبعی برای تأمین غذا بودند بمباران و نابود کرده است. سازمان ملل در تأیید این وضعیت اعلام کرد که با «موانع عظیم» از جمله بسته‌شدن گذرگاه‌ها، بازرسی سخت، محدودیت‌های حرکت و ناآرامی در داخل غزه مواجه است.

طبق گزارش شبکه الجزیره ایالات متحده آمریکا و اردن محموله‌های هوایی به غزه فرستاده‌اند. مؤسسه خیریه «آشپزخانه مرکزی جهان» (World Central Kitchen) هم نخستین محموله کمک‌های خود را روز جمعه از یک مسیر دریایی جدید از طریق قبرس به غزه رساند.

رانیا، ملکه اردن در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان کمک‌های بشردوستانه به غزه را «به معنای واقعی کلمه قطره هایی در اقیانوس نیازهای برآورده نشده» خواند و همزمان اسرائیل را متهم کرد که «هر چیزی را که برای حفظ زندگی انسان لازم است قطع می‌کند: غذا، سوخت، دارو، آب.»

احتمال ازسرگیری مذاکرات

روز جمعه ۲۴ اسفند/ ۱۵ مارس پس از ارائه پیشنهاد جدید حماس برای آتش‌بس با تبادل گروگان‌ها و اسیران، اسرائیل اعلام کرد که هیئتی را برای گفتگوهای بیشتر با میانجی ها به قطر خواهد فرستاد، اما زمان دقیق آن را اعلام نکرد.
در همین ارتباط نیز، یک منبع آگاه از مذاکرات به خبرگزاری رویترز گفت که این هیئت توسط دیوید بارنیا، رئیس سازمان اطلاعاتی موساد اسرائیل هدایت خواهد شد.

هم‌چنین گفته شده که بنیامین نتانیاهو به دنبال تشکیل کابینه امنیتی برای بحث در مورد این پیشنهاد قبل از شروع مذاکرات است.

دفتر نتانیاهو گفته است که پیشنهاد حماس همچنان بر اساس «خواسته‌های غیر واقعی» است.

تلاش‌های مکرر برای برقراری آتش‌بس قبل از ماه رمضان که از یک هفته پیش آغاز شد، شکست خورد و اسرائیل اعلام کرد که قصد دارد حمله جدیدی را در رفح در جنوب غزه انجام دهد.

اولاف شولز، صدراعظم آلمان، در آغاز سفر دو روزه خود به منطقه، نگرانی خود را در مورد حمله به رفح، جایی که بیش از نیمی از ۲,۳ میلیون ساکن غزه در آن پناه گرفته‌اند، ابراز کرد و گفت که این خطر وجود دارد که منجر به «تلفات وحشتناک غیرنظامیان» شود.

روز جمعه ۱۵ مارس دفتر نتانیاهو اعلام کرد که او طرح حمله به رفح را تایید کرده و جمعیت غیرنظامی از این منطقه «تخلیه خواهند شد».

به گفته وزارت بهداشت غزه، حملات اسرائیل به غزه تاکنون دست‌کم جان ۳۱ هزار ۵۵۳ فلسطینی را که بیشتر آن‌ها زنان و کودکان بودند، گرفته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.