ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پنج استان غربی ایران با خطر سیلابی سهمگین در آستانه نوروز روبه‌رویند

وزارت نیرو پیش‌بینی کرده است که این سیلاب از ۲۹ اسفند آغاز خواهد شد و پنج استان کشور را که ممکن است میزبان گردشگران نوروزی باشند، در بر خواهد گرفت.

پنج استان غربی کشور ممکن است با آغاز سال نو با سیلابی بزرگ مواجه شوند. خطر سیلاب در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان، چهارمحال و بختیاری و ایلام پیش‌بینی شده است. 

ستاد مدیریت سیلاب وزارت نیرو پیش‌بینی کرده است این استان‌ها در آستانه سال نو شاهد سیلاب سنگینی خواهند بود. سازمان هواشناسی ایران نیز برای این مناطق هشدار قرمز صادر کرده است. آغاز این سامانه بارشی از ۲۹ اسفند پیش‌بینی شده است. 

یکشنبه، ۲۷ اسفند وزارت نیرو با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در پنج استان نام‌برده ممکن است فعالیت بارشی تشدید شود و به مسافران نوروزی هشدار داد که «از تردد در حریم رودخانه‌ها پرهیز کنند و برای حفظ جان و مال خود تمام نکات ایمنی را رعایت کنند.» 

وزارت نیرو با صدور اطلاعیه‌ای ضمن اعلام هشدار سیلاب در پنج استان جنوب‌غربی کشور، از تمام مردم و مسافران نوروزی درخواست کرد از ۲۹ اسفند در سفرهای خود تا حد امکان احتیاط کنند.

به گزارش خبرگزاری دولتی دانشجویان ایران (ایسنا)، در این اطلاعیه آمده است: 

پیش‌بینی‌های انجام شده نشان می‌دهد حجم و شدت بارش‌های در برخی نقاط بالاخص در خوزستان و برخی استان‌های هم‌جوار بسیار بالا بوده و در برخی نقاط به‌صورت نقطه‌ای شدت بارندگی بیش از ۲۰۰ میلی‌متر پیش‌بینی شده است. این حجم بارش در یک نقطه خاص احتمال وقوع سیلاب در جاده‌ها و مسیرها را افزایش می‌دهد و اشباع بودن خاک به خاطر بارش‌های اسفند ماه، ذوب شدن برف‌ها در پی گرم‌شدن هوا، همزمانی بارش‌ها با افزایش سفرهای نوروزی باعث بالا رفتن خطرات احتمالی در استان‌های مذکور شده است.  

در این اطلاعیه تاکید شده است که به‌سبب جذابیت این استان‌های در خطر به ویژه استان‌های خوزستان، لرستان و کرمانشاه در دوران نوروز به عنوان مقاصد اصلی سفر گردشگران، «تمام شرکت‌های وزارت نیرو به ویژه بخش آب و آبفا ضمن آماده‌باش کامل، باید در کنار سایر سازمان‌ها و نهادهای خدمات‌رسان، کلیه تمهیدات لازم را برای مدیریت شرایط و کاهش خسارت‌های احتمالی مدنظر داشته باشند.»

علی اکبر محرابیان به هم‌زمانی بارش‌ها و افزایش سفرهای نوروزی و کوچ عشایر در برخی استان‌ها اشاره کرد و گفت که باید حداکثر ملاحظات ایمنی با هدف کاهش خسارت‌ها در دستور کار روزهای پیش‌رو قرار بگیرد. 

وزیر نیرو به ایسنا گفت: 

در روزهای آغازین سال همواره شاهد اوج ترافیک جاده‌ای بوده‌ایم که باعث افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی سفرهای نوروزی می‌شود و بارش‌های پیش رو در زمان اوج ترافیک جاده‌ای و سفرهای نوروزی رخ می‌دهد، از این رو تمامی مسافران نوروزی باید نکات ایمنی و هشدارهای مربوط به احتمال بروز سیلاب را رعایت کنند.  

وزیر نیرو همچنین گفت لازم است با مدیریت مخازن سدها و پیگیری لحظه‌ای بارش‌ها از هرگونه غافلگیری و ایجاد مشکل برای مردم جلوگیری شود.  

در ۵ فروردین سال ۱۳۹۸ در جنوب و غرب ایران سیلابی سنگین ۲۵ استان را فراگرفت و سبب شد ۱۹ نفر جان خود را از دست دهند و خسارت‌‌های مالی بسیاری وارد شود. 

سیل سیستان و بلوچستان

در اسفند سال جاری استان سیستان بلوچستان چندین روز متوالی سامانه بارشی شدیدی را تجربه کرد و سیل به ۱۶ شهرستان و ۱۰۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد. این سیل زمانی رخ داد که کشور در آستانه انتخابات مجلس و شورای نگهبان بود و امدادرسانی به این استان به‌موقع صورت نگرفت. 

خسارت هنگفتی به حوزه‌های مختلف استان سیستان و بلوچستان وارد شد. هفته اول سیل معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان سیستان و بلوچستان اعلام کرد که بارندگی و سیل در این استان در مجموع حدود  ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت به بخش‌های کشاورزی وارد کرد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز خبر داد که در پی سیل در سیستان و بلوچستان چیزی حدود ۵ تا ۷ میلیارد تومان خسارت به ابنیه تاریخی وارد شده است. 

به گفته فاروق اعظمی ۲۰ هزار کیلومتر راه و بیش از ۲۰۰ دستگاه پل تخریب شدند و ۲۵ محور اصلی و فرعی مسدود شدند.

سخنگوی شورای عالی استان‌ها گفت:

در حوزه کشاورزی نیز بیش از ۱۸ هزار هکتار اراضی زراعی آبی، ۱۹۰۰ هکتار اراضی باغی، ۲۰۰ واحد گلخانه، ۳۰۰ واحد دامداری روستایی و عشایری، ۲۷۰ حلقه چاه، ۱۰۰ کیلومتر راه بین مزارع و ۸۰ بند و سازه آبخیزداری خسارت دیده‌اند.

همچنین به گفته نماینده سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها سیل به بیش از ۱۵۰ تیر برق و ۱۷ ترانس برق آسیب وارد کرد و بیش از ۱۰ کیلومتر از شبکه فشار متوسط و ضعیف را تخریب کرد. حوزه تأسیسات آبی نیز در این سیل خسارت دیده است و بیش از ۵۰ حلقه چاه تخریب شد. 

تخریب جنگل‌ها، تغییر کاربری زمین که سبب کمبود پوشش گیاهی شده است، گسترش کشاورزی صنعتی، خشکسالی، تاثیر تغییرات اقلیمی، مدیریت و حکمرانی نادرست آب و خاک، کمبود زیرساخت‌های مناسب در شهرها و عواملی این چنینی سبب شده که سیلاب‌های سال‌های اخیر خسارات جانی و مالی فراوانی برجای بگذارند. 

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.