ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل هفت نفر از کارکنان «آشپرخانه مرکزی جهان» را کشت

«آشپرخانه مرکزی جهان» یک سازمان غیردولتی و ناسودبر است که برای انسان‌های گرفتار در فجایع بشردوستانه غذا تأمین می‌کند. در میان کشته‌شدگان شهروندان استرالیایی، بریتانیایی، لهستانی، فلسطینی و یک شهروند آمریکایی-کانادایی حضور داشتند.

در حمله هوایی اسرائیل به نواحی مرکز نوار غزه در روز دوشنبه یکم آوریل / ۱۳ فروردین، هفت نفر از کارکنان سازمان غیردولتی «آشپزخانه مرکزی جهان» کشته شدند.

«آشپرخانه مرکزی جهان» یک سازمان غیردولتی و ناسودبر است که برای انسان‌های گرفتار در فجایع بشردوستانه غذا تأمین می‌کند. این سازمان متعلق به خوزه آندرس، سرآشپز و رستوران‌دار مشهور اسپانیایی-آمریکایی است.

در بیانیه این سازمان آمده است که در میان کشته‌شدگان شهروندان استرالیایی، بریتانیایی، لهستانی، فلسطینی و یک شهروند آمریکایی-کانادایی حضور داشتند. این کارکنان در حال جابجایی با دو خودروی زرهی با علامت سازمان و یک خودروی دیگر بودند.

این سازمان همچنین می‌گوید با وجود هماهنگی حرکات و جابجایی‌شان با ارتش اسرائیل، گروه مذکور هنگام خروج از انبارهای دیر البلح در مرکز نوار غزه و پس از تخلیه بیش از ۱۰۰ تُن کمک غذایی، هدف حمله اسرائیلی‌ها قرار می‌گیرد.

ارین گور، مدیر اجرایی ارشد این سازمان غیردولتی و ناسودبر می‌گوید:

این نه‌تنها حمله‌ای به «آشپزخانه مرکزی جهان»، بلکه حمله‌ای به سازمان‌های بشردوستانه است که در دردناک‌ترین وضعیت‌هایی که در آن از غذا به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌شود، حضور دارند.

خوزه آندرس، که پس از زلزله هائیتی در سال ۲۰۱۰ با ارسال آشپز و مواد غذایی به آن کشور عملاً «آشپزخانه مرکزی جهان» را راه انداخت، ضمن ابراز اندوه برای خانواده‌ها و دوستان کشته‌شدگان، گفت: «دولت اسرائیل باید این کشتار بی‌قیدوبند را تمام کند». آندرس همچنین افزود:

دولت اسرائیل باید محدود کردن کمک‌های بشردوستانه را متوقف کند، کشتار غیرنظامیان و کارگران امدادی را متوقف کند و استفاده از غذا به عنوان سلاح جنگی را متوقف کند. هیچ جان بی‌گناه دیگری نباید از دست برود. صلح با سرشت انسانی مشترک ما آغاز می‌شود. صلح همین حالا باید آغاز شود.

«آشپرخانه مرکزی جهان» در واکنش به این واقعه اعلام کرد که فعالیت‌هایش را در نوار غزه متوقف می‌کند و به‌زودی درباره آینده فعالیت‌هایش تصمیم می‌گیرد.

این سازمان ماه گذشته اعلام کرد که طی ۱۷۵ روز، ۴۲ میلیون وعده غذایی برای مردم نوار غزه تهیه کرده است. این سازمان همچنین در ارسال نخستین محموله دریایی کمک‌های بشردوستانه به غزه از مسیر قبرس در ماه مارس دست داشت. دومین محموله این سازمان نیز که شامل ۳۳۲ تن مواد غذایی می‌شد اوایل هفته جاری به غزه رسیده بود.

واکنش‌ها

ویدئویی که به دست خبرگزاری رویترز رسیده نیروهای بهیاری را نشان می‌دهد که پیکرهای کشته‌شدگان را به بیمارستان منتقل می‌کنند و گذرنامه سه نفر از آنان را به دوربین نشان می‌دهند.

از سوی دیگر، آنتونی آلبانز، نخست‌وزیر استرالیا کشته‌شدن لالزومی (زومی) فرانکام، کارگر امدادی ۴۴ ساله را تأیید کرد و گفت دولتش در تماس با مقام‌های اسرائیلی، خواستار پاسخگو کردن افراد مسئول در این حمله شده است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا نیز در حساب شبکه‌های اجتماعی خود، ضمن ابراز «دلشکستگی» از این واقعه، خواستار حفاظت از کارگران امدادی شد و از اسرائیل خواست فوراً درباره این رویداد بازرسی کند.

حرکت مقاومت اسلامی (حماس) نیز در بیانیه‌ای نوشت هدف اسرائیل از این حملات به وحشت انداختن کارگران آژانس‌های امدادی بین‌المللی و بازداشتن آنان از انجام مأموریت‌هایشان است.

ارتش اسرائیل در واکنش به این رویداد گفته که در حال انجام بازبینی‌ای کامل در بالاترین سطوح است تا شرایط این «واقعه اندوهناک» را بفهمد. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است:

ارتش اسرائیل تلاش‌های گسترده‌ای می‌کند تا انتقال ایمن کمک‌های بشردوستانه را ممکن کند، و با آشپرخانه مرکزی جهان در اقدامات حیاتی‌شان برای ارسال غذا و کمک بشردوستانه به مردم غزه همکاری نزدیک داشته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.