ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خامنه‌ای در نماز عید فطرـ دفاع از سرکوب «هنجارشکنان»، وعده «تنبیه» اسرائیل

تنها یک ساعت پس از آنکه خامنه‌ای گفت که بنا دارد اسرائیل را تنبیه کند، وزیر خارجه اسرائیل به زبان فارسی در شبکه اجتماعی اکس نوشت که اگر به خاک کشورش حمله شود، حمله متقابل به خاک ایران خواهد بود.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بامداد چهارشنبه ۲۲ فروردین/ ۱۰ مارس در سخنرانی نماز عیدفطر در تهران گفت که به او «گزارش‌هایی» درباره «تظاهر به روزه‌‌خواری» در ماه رمضان و در شهرهای مختلف ایران رسیده است و از نیروهایش در ستاد امر به معروف و نهی از منکر بار دیگر خواست که با رعایت نشدن موازین شرعی در سراسر کشور برخورد کنند.

روز سه‌شنبه آخرین روز از ماه رمضان بود و به نظر می‌رسد دعوت خامنه‌ای از «پلیس شریعت» یا همان نیروهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر ناظر بر دیگر دغدغه او در مورد موازین شرعی، یعنی حجاب و مقابله با مردم بر سر آن باشد.

علی خامنه‌ای در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت که جمهوری اسلامی بنا ندارد که مردم را دین‌دار بکند:

امسال به بنده خبر داده می‌شد این بود که گاهی تظاهر به روزه‌خواری در برخی معابر شهرها دیده شد. یقیناً نظام جمهوری اسلامی در صدد آن نیست که افراد را به زور وادار به دین‌داری کند اما در مقابل هنجارشکنی دینی وظیفه دارد و نباید کوتاهی کنیم و آمران به معروف و ناهیان به منکر، مسئولین و آحاد مردم باید در این رابطه وظیفه خود را انجام دهند.

رهبر جمهوری اسلامی پس از قیام ژینا و مقاومت مدنیِ پس از آن برای بر سر نکردن حجاب اجباری در شهرهای ایران غالباً در سخنرانی‌های عمومی‌اش، به موضوع حجاب و برنامه حکومت برای مقابله با مردم کمتر اشاره می‌کرد. اما این رویه در یک هفته گذشته تغییر کرده و او در دو سخنرانی‌ از سه سخنرانی‌اش پس از حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته‌شدن گروهی از سرداران سپاه با شدت و حدت بیشتری در مورد حجاب خط و نشان کشیده است.

خامنه‌ای روز ۱۵ فروردین یعنی دو روز پس از هدف قرار گرفتن کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق در دیدار با مسئولان نظامش، در حالی که ناظران منتظر شنیدن موضع او در قبال واکنش یا تصمیم جمهوری اسلامی در باره این رویداد بودند، به صورت مفصل به موضعش در مورد حجاب اجباری پرداخت.

او در آن سخنرانی از نیروهای قضایی، امنیتی و انتظامی و البته گروهی که به عنوان پلیس شریعت به کار گرفته خواست تا از مقابله با مردم بر سر حجاب کوتاه نیایند چون او حجاب را «امر مسلم شرعی» می‌داند و البته در قانون جمهوری اسلامی هم آمده است:

امروز روی مسئله‌ برداشتن حجابِ بانوان تلاش می‌کنند، اما این اول کار است، این آخر کار نیست؛ هدف این نیست. هدف دشمنان این است که وضع کشور را به وضعیت قبل از انقلاب، به وضعیت دوران طاغوت برگردانند... در دولت، در قوه‌ قضائیه، در بخش‌های مختلف، در این زمینه مسئولیت وجود دارد که بایستی به مسئولیت‌های قانونی و شرعی خودشان عمل کنند.

به اسرائیل هم پاسخ می‌دهیم

مانند سه سخنرانی گذشته، رهبر جمهوری اسلامی در خطبه‌های عید فطرش بار دیگر وعده انتقام از اسرائیل را هم مطرح کرد. البته باز هم به صورت سربسته و بدون آنکه بتوان زمانبندی یا شدت این پاسخ را از سخنانش حدس زد.

در حمله ۱۳ فروردین اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در پایتخت سوریه هفت عضو سپاه از جمله دو سردار سپاهی کشته شدند.

کشته شدن محمدرضا زاهدی که حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز ۲۰ فروردینش او را «رئیس مستشاران نظامی ایران در سوریه» معرفی کرد، بزرگترین ضربه‌ای است که جمهوری اسلامی از دور جدید تنش‌هایش با اسرائیل پس از جنگ غزه خورده است.

کشته شدن نیروهای ارشد سپاه در سوریه در شش ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد تاکنون پاسخ مستقیمی از سوی ایران به همراه نداشته است. ایران عموماً از طریق موشک‌پرانی یا حملات پهپادی مقاومت اسلامی عراق، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن با این رویدادها مواجه شده است.

حسن نصرالله در همان سخنرانی روز ۲۰ فروردین که در بنر پشت سرش عکسی از محمدرضا زاهدی هم نقش بسته بود گفت که ایران بنا دارد به کشته شدن این فرمانده پاسخ مستقیم بدهد.

برخی منابع زاهدی را تنها عضو ایرانی شورای فرماندهی یا شورای سیاسی حزب‌الله لبنان خوانده‌اند. نصرالله هم او را کسی خواند که پس از انتصاب قاسم سلیمانی به فرماندهی سپاه قدس به لبنان اعزام شد و مسئولیت ارتباط مستقیم سپاه قدس با فرماندهی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت.

هنوز مشخص نیست که جمهوری اسلامی چگونه به اسرائیل پاسخ دهد. خامنه‌ای در سخنرانی عید فطرش خیلی کوتاه به این موضوع اشاره کرد و گفت:

کنسولگری و دستگاه‌های سفارت، به منزله خاک آن کشور است. وقتی به کنسولگری ما حمله می‌کنند مثل این است که به خاک ما حمله کردند و این عرف دنیا است... رژیم خبیث در این قضیه اشتباه کرد و تنبیه خواهد شد.

او در ادامه سخنانش تنها به کامیابی کشته‌شدگان این رویداد در آخرت و توشه خوبی که آن‌ها برای بهشت فراهم کرده‌اند اشاره کرد.

در طرف مقابل اما پاسخ صریح و فوری به سخنان خامنه‌ای داده شد. یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل در شبکه اجتماعی اکس یک عبارت را به زبان عبری و فارسی منتشر کرد و آدرس حساب کاربری خامنه‌ای در این شبکه اجتماعی را هم در پیامش گذاشت:

 اگر ایران از خاک خود حمله کند، اسرائیل واکنش نشان داده و به خاک ایران حمله خواهد کرد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فعلاً مقام‌های جمهوری اسلامی مشغول دید و بازدید عید فطر هستند و پاسخی به این سخنان وزیر خارجه اسرائیل نشان نداده‌اند.

وعده انتقام از اسرائیل، سطح تنش در منطقه خاورمیانه را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش داده است. ابهام در مورد اینکه بازیگران منطقه‌ای یا بین‌المللی چگونه با پاسخ احتمالی ایران برخورد خواهند کرد و آیا اسرائیل با یا بدون چراغ سبز آمریکا به حمله به خاک ایران دست خواهد زد، احتمالاً همان عاملی است که سبب «صبر استراتژیک» جمهوری اسلامی در ۱۰ روزی شده است که از حمله به کنسولگری‌اش گذشته.

توضیح: تیتر این مطلب به منظور انطباق بیشتر با مضمون آن، تغییر کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اردوی کار

    اردوی کار دستور کلیر شدن آسمان خوزستان صادر شد کارشناسان نظامی ایران می گویند منطقه پرواز ممنوع که بر بخش هایی از ایران تحمیل شده است برای آزمایش تسلیحات جدید و حیاتی دوربرد است. اینتل اسکای: ▪️گزارش‌های گسترده حاکی از آن است که سپاه پاسداران ایران تمامی یگان های موشکی و سامانه های راداری را در قرارگاه پدافندی مشترک خاتم الانبیاء در حالت آماده باش کامل قرار داده است.

  • اردوی کار

    دستور کلیر شدن آسمان خوزستان صادر شد کارشناسان نظامی ایران می گویند منطقه پرواز ممنوع که بر بخش هایی از ایران تحمیل شده است برای آزمایش تسلیحات جدید و حیاتی دوربرد است.

  • اردوی کار

    بلومبرگ فارسی: گویا آمریکا و متحدانش باور دارند که جمهوری اسلامی در حال طراحی یک حمله موشکی و پهپادی قریب‌الوقوع علیه اسرائیل هستند. فوری: شرکت هواپیمایی آلمانی "لوفت هانزا" به طور موقت تمام پروازهای خود به تهران را متوقف کرد.