ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

محمد خاتمی: همه از نتيجه انتخابات راضی هستند

محمد خاتمی گفت می‌داند که رئيس‌جمهور جديد در فشارهای سختی قرار دارد اما بايد تمام توجه او به اين باشد که همکارانی انتخاب کند که با رويکردها و شعارهای وی سازگارند.

محمد خاتمی، رئيس‌جمهور پيشين ايران که برای ديدار با مادر و خانواده خود در زادگاهش اردکان به‌سر می‌برد، در ديدار با اصلاح‌طلبان يزدی به بررسی يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ايران پرداخت.

محمد خاتمی می‌گويد حسن روحانی روی همه حرف‌هايی که زده است دارد پافشاری می‌کند اما مشکلات فراوان است

به گزارش سايت شخصی محمد خاتمی، وی شرايط پيش از انتخابات را شرايط "يأس" از وضعيت عمومی کشور در نتيجه "سياست‌ها و رويکردهای غلط"؛ و "ترس" از تهديدهای خارجی توصيف کرد و گرايش عمومی را در آن زمان به سوی عدم شرکت در انتخابات دانست.

خاتمی با بيان اين‌که اصلاح‌طلبی "راهی را جز صندوق رأی و انتخابات نمی‌شناسد"، گفت: "ما [اصلاح‌طلبان] در اين فضای دستگيری‌ها، محدوديت‌ها، دروغ‌ها، تحريف‌ها و تبليغات بد يک‌جانبه، می‌بايست بگوييم نه، می‌شود در اين نظام و با اين نظام کار کرد و می‌شود روش‌های درست و اصلاح‌طلبانه‌ای را پيدا کرد که جلوی اين رويکرد بسيار خطرناک را گرفت و متوقف کرد."

خاتمی افزود: "آن‌چه در اين مدت تدبير شد و اندک اندک از درون جامعه؛ نه تحميل از بالا ايجاد شد، گرايش شديد به عدم شرکت در انتخابات تبديل شد به لزوم شرکت در انتخابات."

خاتمی از شرايطی چون "آزادی زندانيان سياسی، تبديل فضای امنيتی سياسی به فضای آزاد و انتخابات آزاد" که پيشتر برای شرکت در انتخابات تعيين کرده بود سخن گفت و افزود: "طبيعی بود که اين شرايط را فراهم نکنند."

رئيس‌جمهور پيشين ايران سپس به چگونگی تعديل اين خواسته‌ها پرداخت و از پيش بردن سياستی سخن گفت که "اندک اندک و با ملايمت" روشی در جهت دستيابی به اين خواسته‌ها را برگزيند و "جامعه بپذيرد که ساز و کار انتخابات مطلوب، طبيعی‌ترين، کم‌هزينه‌ترين و پرفايده‌ترين ساز و کاری است که می‌شود برای جامعه انتخاب کرد."

خاتمی اين روش را در جهت کاهش "کينه‌هايی" ارزيابی کرد که از سوی "افراطی‌ها"، "براندازان نظام" و "انحصارطلبان" دامن زده می‌شود.

وی گفت: "در اين انتخابات شرطی گذاشته نشد بلکه به آن سو حرکت کرديم که نتيجه انتخابات بهبود اوضاع باشد، فضا تلطيف شود و سوء ظن‌ها و کينه‌ها و دوری‌های دل‌ها از بين برود يا کاهش يابد."

 به‌گفته خاتمی در چنين موقعيتی اصلاح‌طلبان در نشست‌هايی تصميم گرفتند در انتخابات به‌شکل "حداکثری" شرکت کنند.

محمد خاتمی در بخش ديگری از سخنانش گفت از همان ابتدا با طرح نامزد شدنش در اين انتخابات مخالف بود اما آن را به احترام دوستان خود مطرح نمی‌کرد.

وی در توضيح اين امر گفت: "ما می‌خواهيم فضا را تلطيف کنيم دل‌ها را به هم نزديک کنيم آثار تنش‌های گذشته را بدون اين‌که کسی احساس بازندگی بکند از بين ببريم ولی ما نمی‌خواهيم دوباره از نو آن‌ها را تشديد بکنيم."

خاتمی افزود از نظر وی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام "مناسب‌ترين شخص" برای کانديدا شدن در انتخابات بود اما اصلاح‌طلبان تصور نمی‌کردند که هاشمی رفسنجانی رد صلاحيت شود.

وی سپس از محمدرضا عارف و حسن روحانی به‌عنوان کسانی که "مواضع خوبی" داشتند نام برد و گفت عارف "گفتمان اصلاح‌طلبی را مطرح کرد" و روحانی "واقعأ گفتمان اصلاح‌طلبی را قبول دارد".

محمد خاتمی هدف اصلاح‌طلبان را برخورد جناحی ندانست و گفت اصلاح‌طلبان اگر "يک اصولگرای منطقی" نيز اين گفتمان را داشت به او رأی می‌دادند.

وی کنار کشيدن محمدرضا عارف از انتخابات را "کار بزرگ" عنوان کرد و گفت از نتيجه انتخابات هم "اصولگرايان منطقی"، هم اصلاح‌طلبان و نخبگان جامعه و هم نظام جمهوری اسلامی احساس رضايت می‌کنند.

خاتمی همچنين گفت: "ما نمی‌توانيم از رويکردهای رهبری و مطالبی که گفتند و نقشی که داشتند چشم بپوشيم."

رئيس‌جمهور پيشين ايران همچنين "فراجناحی" بودن حسن روحانی را درست خواند و گفت: "ما کسی می‌خواهيم که رئيس‌جمهور همه باشد نه رئيس‌جمهور يک گروه خاص."

وی فضای کنونی را مطلوب ندانست اما آن را با پيش از انتخابات رياست جمهوری "متفاوت" دانست.

محمد خاتمی تأکيد کرد که حسن روحانی روی همه حرف‌هايی که زده است دارد پافشاری می‌کند اما مشکلات فراوان است و "رئيس‌جمهور هم امکانات محدودی دارد" و تغيير شرايط "زمان می‌خواهد".

وی گفت می‌داند که رئيس‌جمهور جديد در فشارهای سختی قرار دارد اما بايد تمام توجه او به اين باشد که همکارانی انتخاب کند که "با اين رويکردها و شعارها و مسائل سازگارند."

خاتمی گفت: "با ابزار کسی که تنها به سرکوب می‌انديشد نمی‌توان به ايجاد فضای مطلوب سياسی باز قانونی مبادرت کرد بايد کسی باشد که اين را قبول داشته باشد. يا کسانی که اقتصاد را به اين روز انداخته‌اند نمی‌توانند همراه مردم و جوابگوی مطالبات باشند."

به‌گفته خاتمی اگر فضا باز شد "زمينه برای فعاليت‌های منطقی، قانونی، شرعی و فکری برای اصلاح‌طلبان و همه فراهم خواهد آمد".

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • nima

    به گزارش سایت خبری کرج رسا، جشن آب بازی در کرج با دخالت نیروی انتظامی و دستگیری پنجاه تن از شرکت کنندگان به پایان رسید.!!

  • neda

    امام جمعه موقت تهران فرمودند: "دشمن" قصد داشته "موفقیت نسبی سال ۸۸" خود را دوباره تکرار کند، اما "برگزاری یک انتخابات محکم و برنامه‌ریزی شده و عالی توسط دست اندرکاران انتخابات" !! جلوی این کار را گرفته و "یک تودهنی به دشمنان نظام و القای تقلب در انتخابات ۸۸ بود." او خطاب به معترضان به نتایج انتخابات ۸۸ و رهبرانشان گفته "هنوز فرصت باقی است، به دامن رهبری رئوف ملت و نظام برگردید آمار انتخابات اعتدال - : اي آمار غير طبيعي بنظر نميايد ؟ استانی : گلستان - از 1,056,000 واجد شرايط فقط 118,000 نفر رای نداده اند. مازندران- از 2,068,843 واجد شرايط فقط 199,134 نفر رای نداده اند. اين آمار فقط 10-11 % رای ندادن غير متعارف نيست ؟! تعداد راي روحاني -شهرهای مرزی: شهرستان سرباز: ۸۶.۲۵% معادل ۵۳۷۰۲ رای !! خاش: ۸۴.۰۴% ! معادل ۵۶۱۳۸ رای ماکو:۷۵.۵۰% ! معادل ۳۵۲۶۹ رای پیرانشهر: ۷۸.۹۶% معادل ۳۷۶۰۴ رای پاوه: ۷۵.۴۸% معادل ۲۰۶۶۹ رای !! مریوان: ۷۳.۱۷% معادل ۴۲۸۴۷ رای !! تایباد: ۶۶.۳۷% معادل ۳۰۶۲۵ رای

  • sattar.b

    ورزشکار زن را مجبور کردند با چادر حاضر شود سميه حيدری برای دريافت مدال نقره در وزن منهای 57 کيلوگرم رقابت های کوراش بازی های داخل سالن آسيا در شهر اينچئون کره جنوبی مجبور شد با پوشش چادر روی سکو حاضر شود.!!!!!

  • saiid

    خاتمی و رفسنجانی پادوی دفتر بیت .  

  • مسعود

    این توهم جمعی که "هر کس به جز اون یکی که نمی خواهمش" بر سر کار باشد خوب است، نباتی ترین سطح رضایت اجتماعی است و تنها یک ملت مفلوک، بیسواد (در معنای عام آن) و زجر کشیده مثل ما می تواند به آن رضایت دهد. ایرانی های بوالهوس هر از گاهی یکی را نمی خواهند و مثل دخترکان لجوج خود اذعان دارند که نمی دانند چه کسی را واقعاً "می خواهند". بدا به حال این ملک

  • Majid

    البته مقصود از ُهمهُ در حرفهای خاتمی خودش است و رفسنجانی و خامنه ای و جماعتی فریبکار و مکار روحانی؟!؟