ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجله همکلاسی؛ خیز دوباره طیف شیراز برای مصادره دفتر تحکیم وحدت و هشدار دانشجویان

جریان طیف شیراز که از حامیان حکومت محسوب می‌شود و به نهادهای امنیتی وابسته است به تازگی و خصوصا پس از پیروزی حسن روحانی مشی تازه‌ای رو اتحاذ کرده و در مواردی از حسن روحانی حمایت کرده و خواهان اصلاحات شده است.

در هفته‌ای که گذشت بیخبری از وضعیت احمد عسگری فعال دانشجویی پس از گذشت ده روز از زمان بازداشت وی همچنان ادامه داشت. این فعال دانشجویی پس از گذشت ۱۰ روز همچنان اجازه تماس و یا ملاقات با بستگان خود را پیدا نکرده است.
احمد عسگری فعال دانشجویی و از دانشجویان رشته روابط بین الملل دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز، شب پنج‌شنبه ۳۰ خرداد ماه در پارک فدک تهران توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

درخواست آزادی مشروط امیر چمنی، فعال دانشجویی زندانی در زندان مرکزی تبریز با مخالفت قاضی شعبه‌ی ۴ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان‌شرقی رو به رو شد. به گزارش هرانا، امیر چمنی دانشجوی کار‌شناسی ارشد دانشگاه آزاد تبریز بیش از ۶ ماه از حکم ۹ ماه حبس تعزیری خود را گذرانده است. اما همچنان با ازادی مشروط وی مخالفت شده است.

از سوی دیگر ۱۶۱ نفر از کنشگران سیاسی، مدنی، اجتماعی، حقوق بشری و محروم از تحصیل، در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید ایران، خواستار پیگیری وضعیت افراد محروم از تحصیل شده‌اند.
نویسندگان نامه ضمن اشاره به آن‌که روحانی بر «حقوق شهروندی تمام ایرانیان فارغ از جنس، قومیت و مذهب» تأکید کرده است، نوشته‌اند بسیاری از اقلیت‌های دینی و مذهبی در چند سال اخیر به‌واسطه مسائل گوناگون متحمل تبعیض‌های فراوانی شده‌اند و این تبعیض‌ها در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد بیشتر شده است.

خیز دوباره طیف شیراز برای مصادره دفتر تحکیم وحدت و هشدار دانشجویان

اما از سال ۸۱ دفتر تحکیم وحدت تلاش داشت از جبهه دوم خرداد خارج شود و صف منتقدین اصلاحات و دیگر دموکراسی خواهان بپیوندد. تعدادی از انجمن‌های اسلامی با حمایت نهادهای امنیتی و حکومتی تلاش داشتند شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت را مصادره و مشی حکومتی خود را در «بزرگ‌ترین اتحادیه دانشجویی کشور» پی گیری کنند. این موضوع اما با مقاومت دانشجویان و سایر انجمن‌های اسلامی به ایجاد انشعاب در دفتر تحکیم وحدت شد.
شورای تحقیق دفتر تحکیم وحدت با توجه به ارتباطات دبیر وقت تشکیلات دفتر تحکیم در آن سال‌ها با نهادهای امنیتی اجازه معرفی کاندیداتوری برای انتخابات شورای مرکزی را از جریان حکومتی سلب کرد. به دنبال این اتفاق آن‌ها با حمایت دولت، نهادهای امنیتی و برخی احزاب اصلاح طلب، نشستی در دانشگاه شیراز با پیام رهبر جمهوری اسلامی برگزار کردند. اما به علت حضور تعداد اندک اعضا حتی بر اساس اساسنامه دفتر تحکیم، به رسمیت هم نرسید.
همزمان طیف مدرن دفتر تحکیم، نشستی با حضور ببیش از ۵۰ انجمن اسلامی دانشگاه‌های سراسر کشور در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار کرد. در این نشست، شورای مرکزی جدیدی برای اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) انتخاب شد.
طیف علامه دفتر تحکیم وحدت، روز به روز با توجه به تفکرات اعضای خود، از قدرت و احزاب سیاسی دور شد و نهایتا با ارائه تز «دوری از قدرت» و پس از آن «دیده بانی جامعه مدنی» استراتژی جدید خود را مشخص کرد. اما طیف شیراز، عملا به عنوان تشکلی موازی، نقش بازوی نهادهای امنیتی در دانشگاه را ایفا کرد و به کارکرد دفتر تحکیم در دهه ۶۰ نزدیک شد.
جریان طیف شیراز که از حامیان حکومت محسوب می‌شود و به نهادهای امنیتی وابسته است به تازگی و خصوصا پس از پیروزی حسن روحانی مشی تازه‌ای رو اتحاذ کرده و در مواردی از حسن روحانی حمایت کرده و خواهان اصلاحات شده است. همین موضوع باعث شده که تعدادی از فعالین دانشجویی با نگارش نامه‌ای نسبت به بازی سیاسی این گروه هشدار دهند.
آن‌ها در نامه خود چرخش ناگهانی مواضع طیف شیراز خصوصاً مهدی امیریان دبیر دفتر تحکیم وحدت  و از چهره‌های آشنای این طیف و در آمدن او در جامه اصلاح طلبی که در مقام دفاع از آقایان خاتمی و هاشمی ونقد آقای لنکرانی بر آمده است را «حدیث نان به نرخ روز خوردن» قلمداد کرده‌اند.
در ارتباط با این موضوع فرشاد محمدی با ارژنگ علیپور فعال سابق دانشجویی گفتگویی انجام داده‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.