ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ارتش اسرائیل از غیرنظامیان فلسطینی خواست تا رفح را تخلیه کنند

هنوز مشخص نیست که فرمان تخلیه بخش‌های شرقی رفح به معنای آغاز حمله زمینی به این شهر باشد. اسرائیل هنوز محدوده زمانی مشخصی برای انجام عملیات تخلیه مشخص نکرده است با این حال رادیو ارتش اسرائیل می‌گوید این مقدمه حمله زمینی است.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت/ ۶ مه اعلام کرد که از ساکنان رفح خواسته پیش از انجام یک «عملیات با دامنه محدود» این شهر را ترک کنند. هنوز مشخص نیست که آیا این فرمان تخلیه رفح مرتبط با حمله زمینی احتمالی اسرائیل به رفح است یا خیر.

با گذشت هفت ماه از آغاز جنگ غزه، اسرائیل می‌گوید که رفح هزاران نفر از جنگجویان حماس را در خود جای داده است و «پیروزی در جنگ غزه بدون تصرف شهر (رفح) غیرممکن است».

اما رفح پناهگاه بیش از یک میلیون آواره فلسطینی است و کشورهای جهان و نهاد‌های امدادرسان در هفته‌های گذشته بارها به تل‌آویو هشدار داده‌اند که از حمله به این نقطه خودداری کند چرا که غیرنظامیان فلسطینی بیشترین آسیب را از چنین حمله‌ای متحمل خواهند شد. به این ترتیب چشم‌انداز یک عملیات پر تلفات، قدرت‌های غربی و کشور همسایه یعنی مصر را نگران کرده است.

در چیزی که به نظر می‌رسد آغاز تخلیه غیرنظامیان قبل از حمله زمینی باشد، ارتش اسرائیل از فلسطینی‌ها در بخش‌های شرقی رفح خواست تا به یک «منطقه بشردوستانه» کوچ کنند.

ارتش اسرائیل روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که از پوسترها، پیام‌های متنی، تماس‌های تلفنی و اطلاعیه‌های رسانه‌ای برای «تشویق... حرکت تدریجی غیرنظامیان در مناطق مشخص شده» استفاده خواهد شد.

با این حال ارتش اسرائیل حتی تضمینی برای امن بودن مناطقی که برای تخلیه این جمعیت عظیم در نظر گرفته هم نمی‌دهد و هشدار داده است که حماس می‌تواند در این مناطق هم با آن‌ها وارد جنگ شود.

ارتش اسرائیل افزود که با این حال، چارچوب زمانی برای تخلیه رفح تعیین نکرده است، اما ارزیابی‌های عملیاتی انجام خواهد داد.

پیش از این، رادیو ارتش اسرائیل گفته بود که نیروهای مسلح اسرائیل تخلیه غیرنظامیان فلسطینی را قبل از حمله زمینی آغاز کرده‌اند، هرچند ارتش به صورت رسمی این گزارش را تأیید نکرد.

رادیو ارتش اسرائیل در گزارشش گفت که تخلیه رفح در چند منطقه حاشیه‌ای رفح متمرکز شده ‌است و فلسطینی‌ها از آنجا به سکونتگاه‌های موقت چادری در خان یونس و الموسی منتقل می‌شوند.

اما این تنها تحول مربوط به رفح نبود. روز یکشنبه سه سرباز اسرائیلی در یک حمله موشکی که شاخه مسلح حماس مسئولیت آن را بر عهده گرفت، در نزدیکی شهر رفح در جنوب نوار غزه کشته شدند. ساعتی بعد هم مقامات بهداشتی فلسطین اعلام کردند که حداقل ۱۹ نفر بر اثر تیراندازی اسرائیل در روز یکشنبه کشته شدند.

شاخه مسلح حماس روز یکشنبه مسئولیت حمله به گذرگاه کرم شالوم در غزه را بر عهده گرفت. اسرائیل گفته است سه سربازش در آن حمله کشته شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۱۰ پرتابه از رفح در جنوب غزه به سمت این گذرگاه مرزی شلیک شده است. به گفته آن‌ها اکنون گذرگاه کرم شالوم به روی کامیون‌های کمک‌رسانی بسته شده است ولی سایر گذرگاه‌ها باز هستند.

شاخه مسلح حماس اعلام کرد که به یک پایگاه ارتش اسرائیل در نزدیکی این گذرگاه راکت شلیک کرده است، اما تأیید نکرد که موشک‌ها از کجا شلیک شده‌اند. رسانه‌های حماس به نقل از یک منبع نزدیک به این گروه گفتند که گذرگاه مرزی هدف نبوده است.

بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح در نزدیکی مرز مصر پناه گرفته‌اند.

به گفته پزشکان فلسطینی، اندکی پس از حمله حماس، حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در رفح سه کشته و چند زخمی برجای گذاشت.

ارتش اسرائیل حمله متقابل را تأیید کرد و گفت که پرتابگرهای این موشک‌ها و همچنین یک «تأسیسات نظامی» را هدف قرار داد.

در این بیانیه آمده است: «شلیک موشکی حماس در مجاورت گذرگاه رفح... نمونه بارز بهره‌برداری سازمان‌های تروریستی از تأسیسات و فضاهای بشردوستانه و استفاده مداوم آنها از جمعیت غیرنظامی غزه به عنوان سپر انسانی است».

حماس استفاده از غیرنظامیان را به عنوان سپر انسانی رد می‌کند.

به گفته مقامات بهداشت غزه، درست قبل از نیمه شب، حمله هوایی اسرائیل ۹ فلسطینی از جمله یک نوزاد را در خانه دیگری در رفح کشته است.

حمله روز یکشنبه به گذرگاه کرم شالوم در حالی صورت گرفت که امیدها برای مذاکرات آتش‌بس در قاهره هم کم رنگ شده است.

به گفته وزارت بهداشت غزه، بیش از ۳۴۶۰۰ فلسطینی در هفت ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد کشته شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.