ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار بر اسرائیل و حماس برای پذیرش آتش‌بس افزایش می‌یابد

بایدن آمادگی اسرائیل برای پیشبرد شرایطی که اکنون به حماس ارائه شده است را تأیید کرد و گفت آمریکا، مصر و قطر به «اجرای کامل توافقنامه» متعهد هستند. بمباران مرگبار جنوب و مرکز غزه ادامه دارد و درگیری نیروهای حماس با نظامیان اسرائیلی گزارش شده است.

براساس آخرین گزارش‌های منتشرشده در روز سه‌شنبه ۱۵ خرداد / ۴ ژوئن ارتش اسرائیل در حملات ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۴۵ نفر را در نوار غزه کشته است. بر این‌اساس در حمله اسرائیل به خانه‌ای در اردوگاه آوارگان بوریج در مرکز غزه سه نفر، در حمله به خانه‌ای در محله دراج در شمال غزه سه نفر، در حمله به اردوگاه پناهجویان نصیرات در مرکز غزه دو نفر و در رفح نیز هفت نفر کشته شدند.

همچنین به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، نظامیان اسرائیل ۱۵ نفر را هم در کرانه باختری اشغالی بازداشت کردند؛ پنج مرد در سیلود و بیرزیت، دو شهر نزدیک رام‌الله، یک نفر در بیدیا، دو نفر از بیت‌ایجزا، در شمال غربی اورشلیم (بیت‌المقدس)، سه نفر در طولکرم، سه نفر از استان بیت لحم و یک مرد از برقع در شمال نابلس دستگیر شدند.

به‌گزارش انجمن اسیران فلسطینی، بیش از ۹ هزار نفر از ۷ اکتبر در کرانه باختری دستگیر شده‌اند که ۶۳۵ نفر کودک هستند.

برای دومین روز متوالی، نیروهای اسرائیلی تنها نقطه دسترسی به پل ملک حسین یا پل آلنبی اردن در کرانه باختری را بسته‌اند.

خبرگزاری وفا نوشته است که نظامیان اسرائیل ایست‌های بازرسی نظامی و همچنین چندین سنگر دیگر در مبادی ورودی اریحا ایجاد کرده‌اند و سربازان در حال توقف و تفتیش خودروهای فلسطینی‌ها و همچنین جلوگیری از خروج آن‌ها از شهر بودند.

آتش در جنوب لبنان و شمال اسرائيل

اسرائیل و حزب‌الله لبنان نیز به تبادل آتش در بحبوحه افزایش دمای هوا ادامه می‌دهند، آتش‌نشان‌ها نیز در حال مبارزه با آتش‌سوزی‌ها در شمال اسرائیل و جنوب لبنان هستند.

در طبریه، واقع در منطقه گالیله در شمال اسرائیل، دمای هوا در روز دوشنبه به ۴۱ درجه سانتی‌گراد رسید و پیش‌بینی می‌شود که تا روز جمعه در حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد باقی بماند.

نفتالی بنت، سیاستمدار راست‌گرای اسرائیلی و نخست‌وزیر سابق این کشور، از مدیریت دولت اسرائیل در مورد آتش‌سوزی‌های ناشی از شلیک موشک حزب‌الله در شمال اسرائیل انتقاد کرد و در شبکه اجتماعی ایکس حملات فرامرزی حزب‌الله به شمال اسرائیل را «سنگین» توصیف کرد و گفت: «آتش در حال گسترش است» و «ما باید شمال را نجات دهیم».

ممانعت از رسیدن کمک‌های بشردوستانه به غزه

در چنین شرایطی ایتامار بن گویر، وزیر راست افراطی امنیت ملی اسرائیل روز سه‌شنبه گفت این کشور باید گام‌های شدیدتری برای تقویت موقعیت خود در جنگ غزه بردارد.

بن گویر در مصاحبه با رادیو ارتش اسرائیل گفت اقداماتی وجود دارد که هنوز انجام نداده‌اند، مانند «قطع گاز و کمک‌های بشردوستانه». او تأکید کرد که باید چنین اقداماتی صورت گیرد.

سخنان بن گویر در حالی بیان می‌شود که گروه امدادرسانی آکسفام می‌گوید اسرائیل مانع کمک‌رسانی به غزه می‌شود و خطر قحطی را افزایش می‌دهد.

آکسفام در بیانیه‌ای اعلام کرد که اسرائیل «تقریباً دسترسی آژانس‌های امدادگر به غیرنظامیان گرفتار و گرسنه‌ در غزه را غیرممکن کرده و خطر قحطی را در منطقه محاصره‌شده افزایش داده است».

به‌گفته این سازمان، گروه‌های امدادی برای جمع‌آوری کمک‌های ارسالی از طریق گذرگاه کریم ابوسالم، تنها گذرگاهی که همچنان باز است، به دلیل «تأخیر طولانی در تأیید اسرائیل» و شرایط «بسیار خطرناک» در سمت گذرگاه غزه، با مشکل مواجه‌اند.

سالی ابی خلیل، مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا آکسفام گفت:

«وقتی گرسنگی جان افراد بیشتری را می‌گیرد، هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر وحشتناک مانع‌تراشی عمدی، غیرقانونی و ظالمانه اسرائیل را انکار کند.

او تأکید کرد که «زمانی که قحطی اعلام شود، خیلی دیر خواهد بود».

از سوی دیگر، در حالی‌که رسانه‌هایی همچون «پولیتیکو» پیش از این گزارش داده بودند که بنیامین نتایاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پنج‌شنبه ۲۴ خرداد / ۱۳ ژوئن در کنگره امریکا سخنرانی خواهد کرد، دفتر نخست‌وزیر اسرائیل این گزارش‌ها را تکذیب کرد.

دفتر نتانیاهو به رسانه‌های اسرائیلی گفت تاریخ سخنرانی او در کنگره «قطعی نشده است»، اما این تاریخ در ۱۳ ژوئن نخواهد بود، زیرا با تعطیلات یهودیان تداخل دارد.

گمانه‌زنی‌ها در مورد این دیدار در حالی مطرح می‌شود که نتانیاهو به دلیل تلفات غیرنظامیان در جنگ غزه با انتقادهای شدیدی مواجه شده است.

رهبران کنگره آمریکا از هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه روز جمعه گذشته نخست‌وزیر اسرائیل را به‌طور رسمی برای سخنرانی در جلسه مشترک کنگره دعوت کردند.

بنیامین نتانیاهو روز شنبه دعوت رهبران کنگره آمریکا را پذیرفت.

از آمریکا نیز گزارش شده است که پلیس دست‌کم ۷۰ معترض حامی فلسطین را پس از ورود به لابی کنسولگری اسرائیل در شهر سانفرانسیسکو دستگیر کرد.

بیش از ۱۰۰ نفر در این تظاهرات شرکت کردند. این گروه بنرهایی راعلیه حملات اسرائیل به غزه  در کنسولگری این کشور برپا کردند.

درخواست آمریکا از شورای امنیت برای حمایت از قطعنامه جدید آتش‌بس

ایالات متحده از اعضای شورای امنیت سازمان ملل خواسته است که از قطعنامه پیشنهادی جدیدی که ارائه کرده است «برای پایان دادن به جنگ در غزه از طریق آتش‌بس و مبادله گروگان‌ها» حمایت کنند.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه در تماس با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از «آمادگی اسرائیل» برای پیشبرد طرح پیشنهادی ایالات متحده خبر داد و حماس را تنها مانع توافق آتش‌بس با اسرائیل دانست. او از امیر قطر خواست که این گروه را برای پذیرش طرح تحت فشار قرار دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اذعان کرده است که «افراد خاصی» در دولت اسرائیل وجود دارند که «احتمالاً به توافق آتش‌بس جدید مورد حمایت ایالات متحده توجهی ندارند».

قطعنامه‌ای که به شورای امنیت پیشنهاد می‌شود حداقل نیاز به تأیید ۹ عضو از ۱۵ عضو این شورا دارد. افزون بر این، کشورهای دارای حق وتو (ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا، چین و روسیه) نباید علیه آن رأی بدهند.

لیندا توماس گرین‌فیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل هم درباره قطعنامه پیشنهادی گفت:

«با پذیرش پیش‌نویس قطعنامه، شورا باید اصرار داشته باشد که حماس این توافق را بپذیرد، از جمله آزادی گروگان‌ها، آتش‌بس کامل، فعال کردن کمک‌های بشردوستانه در مقیاس بزرگ و طرح بازسازی غزه. اعضای شورا نباید این فرصت را از دست بدهند.»

در عین‌حال دولت اسرائیل می‌گوید بیش از یک‌سوم از گروگان‌های باقی‌مانده در نوار غزه کشته شده‌اند. حماس در هفت اکتبر گذشته حدود ۲۵۰ نفر را به گروگان گرفت. بسیاری از آن‌ها طی آتش‌بس یک هفته‌ای در اواخر نوامبر در ازای اسیران فلسطینی آزاد شدند. بر اساس آمارهای دولتی ۱۲۰ نفر در اسارت باقی مانده‌اند. دولت اسرائیل اعلام کرد که ۴۳ نفر از آن‌ها کشته شده‌اند. این داده‌ها بر اساس منابع مختلف از جمله اطلاعات به‌دست آمده، فیلم‌های تلویزیونی و ویدئوهای شاهدان عینی و همچنین تجزیه و تحلیل پزشکی قانونی جمع‌آوری شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.