ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

«در پنج‌ ماه نخست سال جاری میلادی ۲۳۷ نفر در ایران اعدام شدند»

سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی اعلام کرد که شمار اعدام‌شدگان افغانستانی نسبت به پنج ماه نخست سال ۲۰۲۳، ۱۱۷ درصد و تعداد زنان اعدام‌شده ۶۷ درصد افزایش داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران دوشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن آخرین آمار خود را درباره شمار اعدام‌ها در ایران منتشر کرد.

براساس این آمار، از ابتدای سال جاری میلادی تا پایان ماه مه، ۲۳۷ نفر در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند.

در بازه زمانی مشابه سال گذشته، ۳۱۴ نفر اعدام شده بودند و این نشان‌دهنده کاهش ۳۲ درصدی شمار اعدام‌ها نسبت به سال گذشته است.

با این حال، سازمان حقوق بشر ایران گفته است که این کاهش عمدتاً به‌دلیل توقف اعدام‌ها در ۱۰ روز قبل از انتخابات مجلس در ماه فوریه و همچنین در روزهای پس از کشته‌شدن ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم و همراهانش در سانحه هوایی بوده است.

از ۲۳۷ نفری که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون اعدام شدند، ۱۳۸ نفر با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر»، ۸۳ نفر با اتهام «قتل عمد»، ۱۴ نفر با اتهام «محاربه» و دو نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. همچنین دست‌کم ۳۱ نفر از مردم بلوچ، ۱۴ شهروند کُرد، ۱۳ نفر تبعه افغانستان و ۱۰ زن در بین اعدام‌شدگان بودند.

به‌گفته سازمان حقوق‌بشر ایران، شمار اعدام‌شدگان افغانستانی در پنج ماه نخست سال گذشته میلادی شش نفر بود که آمار امسال رشد ۱۱۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در پنج‌ماه اول سال ۲۰۲۳ شش زن اعدام شده بودند که آمار امسال افزایش ۶۷ درصدی داشته است.

سازمان حقوق بشر ایران در گزارش خود افزوده است که تنها در طول ماه مه ۶۴ زندانی در ۱۸ زندان مختلف ایران اعدام شدند که از میان آن‌ها، ۳۵ نفر با اتهام‌های مربوط به «مواد مخدر»، ۲۶ نفر با اتهام «قتل عمد»، دو نفر با اتهام «محاربه» و یک نفر با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند. دست‌کم شش شهروند بلوچ، چهار شهروند کُرد، سه تبعه افغانستان و چهار زن در بین اعدام‌شدگان ماه مه هستند.

در این گزارش به اعدام داوود عبدالهی، فرهاد سلیمی، انور خضری و خسرو بشارت، چهار زندانی اهل ‌سنت کُرد با اتهام «محاربه و قتل عمد» نیز اشاره شده و گفته شده که کامران شیخه، تنها متهم این پرونده نیز اخیراً از زندان قزل‌حصار کرج به زندان مهاباد منتقل شده و در خطر جدی اعدام قرار دارد.

پیش از این، سازمان عفو بین‌الملل نیز در گزارش سالانه خود که ۹ خرداد / ۲۹ مه منتشر شده بود درباره اعدام‌ها در جهان گفته بود، افزایش آمار اعدام‌ در ایران موجب شده است که شمار اعدام‌ها در سال ۲۰۲۳ به بالاترین میزان خود در یک دهه اخیر برسد.

در این گزارش ایران با حداقل ۸۵۳ مورد اعدام، به‌تنهایی ۷۴ درصد از اعدام‌های ثبت‌شده در این سال را به خود اختصاص داد.

این در حالی است که در سال ۲۰۲۲ شمار اعدام‌ها در ایران براساس آمار عفو بین‌الملل ۵۷۶ مورد بود. بدین ترتیب اعدام‌ها در ایران در سال ۲۰۲۳ افزایش ۴۸ درصدی داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.