ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج مهاجرت "موقتی" و "اجباری" روشنفکران تاجیک

فشارهای سیاسی در تاجیکستان رو به رشد است. موجی از روشنفکران تاجیک در روسیه و دیگر کشورهای همسایه به‌سر می‌برند. برزو عبدالرزاق، کارگردان تیاتر و تیمور ورقی، شاعر از این جمله‌اند.

برزو عبدالرزاق، کارگردان مطرح تاجیک

بنابر گزارش‌های سازمان‌های مدافع حقوق‌بشر فشارهای سیاسی در تاجیکستان رو به رشد است. رسانه‌های چپ‌گرای کشور نیز از مهاجرت‌های به اصطلاح "موقتی" روشنفکران و چهره‌های بانفوذ تاجیک می‌نویسند. موجی از روشنفکران تاجیک در عین حال در روسیه و دیگر کشورهای همسایه در آسیای میانه به سر می‌برند و بسیاری از این روشنفکران گفته‌اند که بعد از برگزاری انتخابات و به سامان رسیدن وضع سیاسی کشور دوباره به کشور  باز خواهند گشت.
برخی از کارشناسان این مهاجرت‌های موقتی را عقب‌نشینی روشنفکران می‌نامند. اما دو نفر از این روشنفکران در گفت‌وگو با رادیو زمانه از آن می‌گویند که این مهاجرت هرچند موقتی، اما اجباری است. بیش از دو ماه است که برزو عبدالرزاق، کارگردان مطرح تاجیک در قرقیزستان و تیمور ورقی، شاعر روس‌ زبان تاجیک در مسکو به سر می‌برند و هر دو نیز پس از مدتی بیکاری و فشارهای سیاسی مجبور به ترک موقتی کشور شده‌اند.
تیمور ورقی، در روسیه مشغول ترجمه ادبیات کلاسیک فارسی به زبان روسی است و برزو عبدالرزاق هفته پیش عنوان بهترین کارگران سال در قرقیزستان را از آن خود کرد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.