ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مکرون خواستار تشکیل یک دولت ائتلافی شد؛ چپ‌گرایان پیشتاز انتخابات می‌گویند آن‌ها باید دولت تشکیل دهند

رئیس جمهوری فرانسه در نامه‌ای خطاب به «ملت فرانسه» از احزاب پیرو «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» خواست تا یک ائتلاف حاکم تشکیل دهند.

در پی بازماندن حزب راست افراطی «مجمع ملی» در کسب اکثریت مطلق مجلس ملی فرانسه، این کشور حالا در وضعیت «پارلمان معلق» (hung parliament) قرار دارد. با اعلام نتایج، گابریل اتل، نخست‌وزیر فرانسه درخواست استعفای خود را تقدیم امانوئل مکرون، رئیس جمهوری کرد. در مقابل، مکرون از اتل خواست که در مقامش باقی بماند.

امانوئل مکرون همچنین چهارشنبه ۱۰ ژوئیه / ۲۰ تیر از احزاب جریان اصلی خواست تا با هم متحد شوند و یک اکثریت قوی در مجلس ملی تشکیل دهند. این اولین اظهارنظر عمومی او از زمان برگزاری انتخابات فوری یکشنبه بود.

رئیس جمهوری فرانسه در نامه‌ای خطاب به «ملت فرانسه» که در روزنامه‌های منطقه‌ای منتشر شد، از احزاب پیرو «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» خواست تا یک ائتلاف حاکم تشکیل دهند و گفت امیدوار است بتواند نخست‌وزیری را از چنین گروهی انتخاب کند. او نوشت: 

بیایید به توانایی رهبران سیاسی‌مان برای نشان‌دادن عقلانیت، هماهنگی و آرامش در راستای منافع شما و کشور امیدوار باشیم…. در پرتو این اصول، در مورد انتصاب نخست‌وزیر تصمیم‌گیری خواهم کرد.

مکرون صراحتاً از کنار گذاشتن حزب راست افراطی «مجمع ملی» و حزب چپ رادیکال «فرانسه‌ی تسلیم‌ناپذیر» از ائتلاف حاکم صحبت نکرد، اما اشاره‌ی او به «ارزش‌های جمهوری‌خواهانه» معمولاً به معنای کنار گذاشتن احزاب «افراطی» است.

در واکنش به این نامه‌ی مکرون، چندین نماینده‌ی تازه‌منتخب از «جبهه‌ی مردمی نوین» (ائتلافی از احزاب چپ میانه‌رو و رادیکال) گفتند که او باید انتخاب ائتلاف چپ‌گرا برای نخست‌وزیری را بپذیرد و به این بلوک اجازه‌ دهد که دولت تشکیل دهد.

اریک کوکرل، از حزب «فرانسه‌ی تسلیم‌ناپذیر» در برنامه‌ای تلویزیونی گفت:

بهترین کاری که مکرون می‌تواند در این مرحله برای کشور انجام دهد این است که به گروهی که بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده، یعنی به «جبهه‌ی مردمی نوین» اجازه دهد حکومت کند. هرگونه توطئه‌ی دیگری واقعاً مشکل‌ساز و برای دموکراسی خطرناک خواهد بود.

اولیویه فوره از حزب سوسیالیست نیز در شبکه France 2 گفت: 

مردم فرانسه حرفشان را زدند. حالا باید به انتخاب آنان احترام گذاشت.... رئیس‌جمهوری باید وظیفه‌ی جمهوری‌خواهانه خود را رعایت کند، و به حق رأی همگانی و به رأی مردم فرانسه احترام بگذارد.

مانون آبری از «فرانسه‌ی شکست‌ناپذیر» نیز در حساب کاربری خود در ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «مکرون به انکار چسبیده و از پذیرش شکست خود خودداری می‌کند.» کلمانس گوئته، عضو پارلمان از همین حزب نیز ضمن محکوم‌کردن تصمیم مکرون برای نگه داشتن دولت فعلی «برای مدتی کوتاه»، در حساب‌های خود در شبکه‌های اجتماعی نوشت: 

مکرون فرانسه را به دستان راست‌افراطی انداخته بود، ما از آن جلوگیری کردیم. اکنون جبهه‌ی مردمی نوین باید حکومت کند. رئیس‌جمهوری باید دموکراسی را بپذیرد.

از سوی دیگر، یکی دیگر از اعضای ائتلاف چپ‌گرایان نظر دیگری دارد. رافائل گلوکسمان، نماینده‌ی پارلمان اروپا و بنیان‌گذار حزب چپ میانه‌روی «میدان عمومی» (Place Publique) در مصاحبه‌ای با رسانه‌های فرانسوی گفت که «چپ نخواهد توانست با فرمان‌ها و مصوبه‌های ۴۹.۳ درصدی حکومت کند. او همچنین افزود که چپ‌ها باید «بدون سازش با کسانی که با آن‌ها جنگیده‌اند گفت‌وگو کنند».

گلوکسمان که سرلیست حزب «میدان عمومی» در انتخابات اروپا بود و در آستانه‌ی انتخابات فوری مجلس به جبهه‌ی مردمی نوین پیوست گفت که بدون اکثریت مطلق، «تنها راه ممکن برای چپ … دموکراسی پارلمانی است».

در جناح راست، ژردان (جردن) باردلا، چهره‌ی اصلی «مجمع ملی» که قرار بود در صورت پیروزی آن حزب نخست‌وزیر فرانسه شود، از نمایندگان حزبش خواست که «کاملاً بی‌عیب و نقص» باشند.

باردلا به این نمایندگان گفت: «مسئولیت شما خواهد بود ... که اعتبار پروژه ما را تقویت کنید» و «در دوران خدمت خود در میدان کاملاً بی‌عیب و نقص باشید.»

همچنین مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی، رئیس جمهوری فرانسه را به ایجاد تعلیق و انسداد در دولت فرانسه متهم کرد. لوپن به خبرنگاران گفت: «امروز، ما در باتلاق قرار داریم زیرا هیچ کس نمی‌تواند بداند نخست‌وزیر از چه جایگاهی خواهد آمد یا چه سیاستی برای کشور خواهد داشت.»

انتظار می‌رود یکشنبه ۱۴ ژوئیه / ۲۴ تیر، امانوئل مکرون در سخنرانی خود به مناسبت روز باستیل دیدگاه‌هایش درباره‌ی آینده‌ی سیاسی کشور را به جناح‌های رقیب و مردم فرانسه بیان کند.

جلسات پارلمان جدید به طور رسمی از ۱۸ ژوئیه آغاز خواهد شد. شبکه «فرانس ۲۴» نوشته است که این می‌تواند لحظه‌ای باشد که ائتلاف‌های موقت تشکیل‌شده برای هدف انتخابات ـ به ویژه جبهه‌ی مردمی نوین ـ منحل شوند و احزاب نگاهی تازه به گزینه‌های خود بیندازند. ایجاد اختلاف میان چپ رادیکال و میانه‌رو در جبهه‌ی مردمی نوین یکی از شگردهایی بوده که رسانه‌های جریان اصلی فرانسوی و جناح مکرون در هفته‌های اخیر دنبال کرده‌اند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.